Gast Beste collega’s, Ik heb zojuist een paar foto’s uit de DDR-tijd vergroot; de toonweergave van het ORWO-materiaal is gewoon anders dan die van het Ilford-materiaal dat ik momenteel gebruik. Is er eigenlijk nog een film die zo’n beetje aards en korrelig overkomt als de ORWO, met name wat betreft de goede schaduwdifferentiatie, de heldere weergave van groentinten en die plastische weergave? Bedankt en fijne feestdagen Henning
Gast Henning, misschien Fortepan 100, of nog beter Svema FN 64, Tasma FN 64 (bij Retrophotographic Ltd.), maar die films zijn technisch gezien allemaal minder goed dan ORWO. Roland
Gast Hallo Roland, Hartelijk dank voor je snelle reactie. Wat bedoel je eigenlijk met "technisch minder goed" en waar kan ik die films vinden? Ik heb de titels tot nu toe nog nooit gehoord. Groeten, Henning
Gast Google > Zoekterm "Retrophotographic Ltd" > klik > antwoord retrophotographic Daar staat dan in grote letters het logo van de gastheer hier, misschien is er ook wel iets in Berlijn. Groeten Ronald (niet Roland)
MirkoBoeddecker Ook de Retro is bij Tasma uitverkocht. Deze film haalt het bij lange na niet bij de CHS 100 van ADOX. De CHS 100 biedt alles wat je zoekt in de NP20 en was al in de DDR-tijd als efke 100 superieur aan de ORWO. Dat is tenminste de mening van veel fotografen die altijd efkes uit voormalig Joegoslavië lieten bezorgen. Probeer de CHS 100 eens. Groeten, Mirko
Gast Henning, Efke (dat heet nu trouwens ADOX, is hier verkrijgbaar) is goed, maar ik heb het je om één reden niet aangeraden: de film heeft een nogal zoetig ‘Wirtschaftswunder’-karakter en dat was nu juist niet wat ORWO was. Forte kun je hier vanaf 24 DIN als Classic krijgen, of als je de 100-versie wilt, bij B... uit de Oberpfalz. De andere Svema en Tasma vind je eerder bij Retrophotographic, of gewoon ergens in de voormalige Sovjet-Unie. Kwalitatief slechter betekent krasjes, vlekken enz.