PhilippReichmuth
Hallo,
ik overweeg om voor de films die ik momenteel het meest gebruik in mijn donkere kamer, namelijk FP4/CHM125 en HP5/CHM400, over te stappen op het zelf oprollen van film op rol, om geld te besparen en niet altijd vast te zitten aan 36 opnames per film. Daarover heb ik een paar beginnersvragen, om het geheel voor mij betaalbaar te houden:
- Hoe onmisbaar is een filmlader in de praktijk? Kan ik, als iemand met een wat onhandige motoriek, ook in de toch al aanwezige donkere kamer zonder filmlader film oprollen, of wordt het te veel gedraai?
- Kan ik de film redelijk probleemloos in de filmlader verwisselen of moet ik er rekening mee houden dat ik voor elke film een eigen lader nodig heb? De filmlader verhoogt de initiële investering immers aanzienlijk. (Ja ja, ik heb in Steinkimmen niet goed opgelet.:D)
- Hoe goed en hoe vaak kunnen filmpatronen worden hergebruikt? De ADOX-patronen die ik momenteel gebruik, maken daar een heel goede indruk.
- Mirko, is het opzettelijk en/of is er een reden waarom jullie volgens de catalogus alleen CHM 400 per meter aanbieden, maar geen CHM 125?
Bedankt -
Philipp
Roman
Philipp,
op eBay worden tweedehands filmladers meestal voor 10 euro (of minder) verkocht...
Roman
uworischki
Hallo Phillip
"...ook in de toch al aanwezige donkere kamer film oprollen zonder filmlader..."
In principe wel – maar ik ken niemand die aan de hand van de filmperforatie 36 beelden kan tellen....
"...Kan ik de film redelijk probleemloos in de filmhouder verwisselen of moet ik er rekening mee houden dat ik voor elke film een aparte houder nodig heb?..."
Natuurlijk kun je de film probleemloos verwisselen. Uit de houder, weer terug in de doos... maar het is natuurlijk makkelijker om een paar extra patronen aan te schaffen en de hele rol te verwerken of volledig op te winden. 20 patronen kosten zeker geen fortuin.
"...Hoe goed en hoe vaak kunnen filmpatronen worden hergebruikt.."
Er is zeker geen "levenslange" garantie, maar ik heb oude Orwo-patronen met schroefdop, en die zijn nog steeds luchtdicht.
Uwe
heinrich
Hallo Phillip,
Het lukt ook zonder filmlader; meet gewoon de gewenste lengte af... Een vriend van mij doet dat af en toe als hij even zuinig wil zijn. Om de lengte te meten, plak je gewoon twee dikke stukken plakband op de juiste afstand op de tafel, zodat je ze ook in het donker kunt voelen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de filmlader. Dat is veel handiger en werkt ook bij daglicht.
Groeten
Heinrich
cfb_de
Hallo Uwe,
> maar ik ken niemand die aan de hand van de filmperforatie 36 foto’s kan tellen....
Acht perforaties vormen één foto. Voor 36 foto’s hoef je dus maar 320 perforaties te tellen (36 opnames, drie aan de voorkant om de film op te winden, één aan de achterkant voor de rest). Een fluitje van een cent, als je nog het nodige gevoel in je vingers hebt.
Mensen met een grove motoriek meten een goede meter vijfenzestig af, dat klopt ook en gaat met een duimstok.
Primitievelingen met echte[tm] camera's zonder "terugspoelintelligentie" en beeldtellers spullen zoveel film in de doos tot er niets meer in past en tellen vanaf het einde van de teller zelf mee. Afhankelijk van de film en de doos zijn dat zo'n 42 tot 48 plaatjes plus voor- en aftiteling.
Maar ik geef toch de voorkeur aan mijn Füllfix.
SCNR,
Franz
MirkoBoeddecker
Phillip,
Na de nieuwe prijsverhoging per 1 januari 2006 zullen we met ons oude prijsniveau op bijna slechts 50% van de nieuwe Ilford-prijs uitkomen.
Nieuwe grondstoffen zullen bijna het dubbele kosten van de grondstoffen die we momenteel gebruiken uit de tijd van Ilford Ltd, en daarom zullen ook onze prijzen met ongeveer 25% moeten stijgen, of zelfs nog meer.
Gezien deze prijsontwikkeling kan de meterware, wat de CHM betreft, niet langer worden verkocht.
Ik kan je echter wel Classic 200 en 400 tegen een zeer gunstige prijs aanbieden. Vervaldatum 2005/2006.
Groeten,
Mirko
PhilippReichmuth
Hoi Mirko,
bedankt voor de Classic, maar die sla ik voorlopig even over. Ik ben erg tevreden over CHM en wil me niet alweer aan een nieuwe film moeten aanpassen.
Hebben jullie nog een doosje uit de oude voorraad of is alles al uitverkocht?
Philipp
MirkoBoeddecker
Phillip,
Er zijn nog 2-3 rollen over, maar die zullen waarschijnlijk vandaag of morgen nog in de winkel worden verkocht.
Op elke rol rekenen we momenteel 5 euro extra :D
Ook de prijs voor de oude voorraad was veel te laag berekend.
Het is erg bewerkelijk om deze rollen te verwerken en te verpakken als je er geen 1000 stuks laat produceren. Voor deze hoeveelheid was het materiaal echter niet meer toereikend...
Zo zat het.
Groeten,
Mirko
PhilippReichmuth
Hoi Mirko,
bedankt voor de info. Kunnen jullie een van de CHM400-rollen voor me apart houden? Mevrouw Mikloska is sinds eergisteren bezig met een bestelling van mij die ik maandag wilde ophalen; misschien kan ze die er gewoon bij zetten.
Ik heb zojuist de prijzen vergeleken met die van de originele FP4/HP5. Zijn de Ilford-prijzen in de catalogus de nieuwe of de oude?
Met vriendelijke groet,
Philipp
MirkoBoeddecker
Phillip,
alles wat met concrete bestellingen te maken heeft, moet je zelf met de meisjes regelen.
Ik probeer hier altijd zo snel mogelijk te reageren, maar ik ben niet altijd op het werk en kan onmogelijk ook nog eens "bestellingen" via internet aannemen en beheren.
Je kunt nog niet vergelijken met de originele Ilford-prijzen, omdat de nieuwe prijzen tot nu toe nog door niemand zijn gepubliceerd.
Wat betreft de film op rol kunnen we in de toekomst, in vergelijking met de originele Ilford-producten, niet meer concurrerend zijn. Dat is precies wat Ilford beoogt met deze prijsverhoging van de grondstoffen. Of we nog steeds kant-en-klare films tegen een gunstige prijs kunnen aanbieden als de grondstoffen op zijn, staat op dit moment nog in de sterren geschreven.
Bij een kant-en-klare film bestaat 50% van de prijs uit film en 50% uit arbeid en patroon enz.
Een verdubbeling van de grondstofprijs betekent dus slechts een verhoging van de verkoopprijs met ca. 30%.
Bij een product als meterware klopt de berekening simpelweg niet meer.
De nieuwe catalogusprijs van Ilford is: 49 euro netto per rol.
Plus administratiekosten zou de te verwachten verkoopprijs bij de handelaar dus rond de 55 euro moeten liggen.
Daaronder is het economisch niet de moeite waard om het product aan te bieden.
Daar staan we momenteel toch eigenlijk heel goed met een verkoopprijs van 29 euro, nietwaar?
Groeten,
Mirko
PhilippReichmuth
Alles wat met concrete bestellingen te maken heeft, moet je zelf met de meisjes regelen.
Dat is duidelijk.
Je kunt nog niet vergelijken met de originele Ilford-prijzen, omdat de nieuwe prijzen tot nu toe nog door niemand zijn gepubliceerd.
Nou ja, met de oude wel ;)
Wat betreft de film op rol kunnen we in de toekomst niet meer concurreren met de originele Ilford-producten. Dat is precies wat Ilford beoogt met deze prijsverhoging van de grondstoffen. Of we nog steeds kant-en-klare films tegen een gunstige prijs kunnen aanbieden als de grondstoffen op zijn, is op dit moment nog een raadsel.
Ik denk dat dit voor Ilford economisch gezien ook heel logisch is. Persoonlijk koop ik vooral geen originele FP4 omdat CHM125 goedkoper is; wat mij betreft concurreert Ilford dus voorlopig met zichzelf. :)
Hoewel ik met mijn studentenbudget, gezien de nieuwe Ilford-prijzen, op de lange termijn toch op zoek zal gaan naar een nieuwe, dan op rol verpakte film in het bereik van 80-100 ASA, totdat mijn budget iets meer toelaat. (In zoverre stel ik Ilford als klant, in ieder geval op dit moment, voor een klassieke lose-lose-situatie.) Op de lange termijn zal het daar waarschijnlijk uitkomen op een shootout tussen Efke en Foma 100. Jammer, want de Foma komt niet zo mooi uit in mijn huidige favoriete ontwikkelaar ADX A+B.
Philipp
oliverdienst
Hallo Mirko,
Ik lees net dat je (20-12-05) Classicpan 400 op rol met houdbaarheidsdatum 2005/2006 kunt aanbieden.
Kun je me uitleggen waarom ik bij mijn bestelling van 02-12-05 Classicpan 400 op rollen van 30,5 meter met vervaldatum 11/2004 heb ontvangen?
Als het bij jouw aanbod om de 'new'-versie gaat, zou ik het op prijs stellen als je mij twee rollen van 30,5 meter met vervaldatum 2006 kunt toesturen, in mindering te brengen op mijn tegoed.
Oliver
MirkoBoeddecker
Hallo Oliver,
Het zomaar versturen van verlopen goederen was een vergissing van de pakketverpakker en Lidija heeft je tenslotte het volledige bedrag teruggestort. Daarvoor krijgt ze nog flink wat problemen met mij, want zoals ik al elders duidelijk heb gemaakt, maken we geen winst meer en twee rollen zomaar weggeven betekent dat we nu voor 500 euro omzet voor niets moeten draaien om het verlies te compenseren. In zo'n geval mag eigenlijk hooguit 20% worden aangeboden, anders moet het worden teruggestuurd.
De rollen die hier nog zijn, zijn zonder uitzondering Classic 200. Dat was mijn fout. Er lagen twee stapels en ik dacht dat de ene 400 was en de andere 200. Ze zijn allemaal gedateerd op 11/2005.
Volgens Forte zijn beide emulsies NIEUW.
Groeten,
Mirko
oliverdienst
Hallo Mirko,
Bedankt voor je antwoord!
Maak Lidija alsjeblieft niet te boos; ik heb de filmrolletjes hier ongeopend in de koelkast liggen, dus ik kan ze jullie op elk moment terugsturen. Wat ze me heeft aangeboden, was toch een eervolle poging tot klantenservice en klantenbinding. Maak je dus geen zorgen over die 500 euro extra omzet, dat komt wel goed -> ik stuur je morgen een pm.
Overigens denk ik dat jullie best wat meer omzet zouden kunnen draaien als de leverbaarheid van het aangeboden papier en de films enigszins gegarandeerd zou zijn, of als er zou kunnen worden aangegeven wanneer er weer geleverd wordt. Ik heb bijvoorbeeld helaas afscheid moeten nemen van de mooie Adox PW vanwege herhaaldelijke onduidelijke leveringssituaties; bij de Classicpan 400 ziet het er ongeveer hetzelfde uit, ook al probeer ik af en toe nog wel eens een rolletje te bestellen ;) .
Oliver
MirkoBoeddecker
Hallo Oliver,
Ik weet niet hoe lang je het forum al volgt.
Daarom hier nog even een korte samenvatting van de situatie rond Classicpan en Polywarmton:
Zowel Classicpan als PW zijn en waren afkomstig van Forte.
Toen zij failliet gingen, kon niemand meer leveren – behalve wij.
Ik was vlak voor het faillissement in Vac en heb het resterende materiaal en de niet-verwerkte grondstoffen voor ons veiliggesteld.
Dat hebben we vervolgens met veel moeite door half Europa vervoerd om zo snel mogelijk weer geconfectioneerd materiaal te krijgen.
Tijdens de "totale faillissementsperiode" (de periode waarin er niets meer de fabriekspoorten uitkwam) konden alleen wij tijdelijk nog het volledige assortiment uit eigen voorraad aanbieden.
De situatie heeft zich echter langer "voortgesleept" dan verwacht en op een gegeven moment raakte ook onze voorraad op.
Daarna volgde de periode waarin we de producties moesten voorfinancieren omdat Forte geen grondstoffen meer had. Dat betekent dat je vandaag betaalt en bestelt en de goederen pas over 3-6 maanden ontvangt. Dat bij aankomst van de goederen niet altijd alles aanwezig is wat je nodig hebt, is natuurlijk logisch, want ik kan niet in de toekomst kijken en moest gokken wat waarschijnlijk het meest nodig zou zijn.
Zo ging het door tot de late herfst, met een min of meer goede leverbaarheid.
Op geen enkel moment was er echter helemaal niets beschikbaar – er was bijna altijd een andere maat of een ander oppervlak dan gewenst.
Momenteel is de leverbaarheid van de PW weer bijna 100% hersteld. Alle formaten en alle oppervlakken zijn beschikbaar. Forte heeft net geleverd.
Als er geen nieuwe rampen komen, zou het nu zo moeten doorgaan met een gemiddelde beschikbaarheid van 85-95%.
Hetzelfde geldt voor de Classicpan. Kant-en-klare films zijn in voldoende hoeveelheden beschikbaar, alleen de rolgoederen (die niemand koopt, daarom liggen de rollen ook opgeslagen!) zijn even niet op voorraad. We wilden gewoon niet nog een keer bestellen terwijl er nog zoveel verouderde goederen op voorraad lagen.
Het is onmogelijk om elk afzonderlijk oppervlak en elke maat altijd op voorraad te hebben met een doorlooptijd van 2-5 maanden. Dat is nog nooit het geval geweest – ook niet bij andere fabrikanten.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
er was bijna altijd een andere maat of een ander oppervlak dan gewenst.
Soms ben ik jaloers op je subtiele pre-kersthumor ;-)
Even serieus. Jij kunt/mag het niet zeggen, dus doe ik het nu:
"Verlopen films" zijn niet dramatisch. Bij juiste opslag (en dat doen jullie) gaat het spul *aanzienlijk* langer mee dan de opgedrukte datum, die verwijst naar opslag bij kamertemperatuur in de kast in de woonkamer.
Daarom is het gebruik van een rol die eind 2004 "verlopen" is ook vandaag geen drama en is de terugname/korting door de leverancier een combinatie van "kerstcadeau" en "goodwill".
Wat men bij MG-papier echter niet kan beweren. Daar lijkt het erop dat het papier na het gieten eerst moet rijpen (waardoor er geen "verse" goederen in de handel mogen zijn, die namelijk nog niet voldoen aan de specificatie met betrekking tot het contrastbereik). Bovendien geeft daar bijna geen enkele fabrikant "houdbaarheidsdata" aan, zodat hun grotere voorraden nog verkocht kunnen worden zonder dat de klant een reden tot klagen heeft (jullie doen dat niet, voordeel van kleinschalige productie en een groot pluspunt voor jullie winkel!).
Daarom zou ik nooit MG-papier op eBay kopen, en al helemaal geen geopende verpakkingen of oudere goederen. Dat wordt na verloop van tijd steeds zachter en krijgt de scherpste beeldtinten (de oude Kroatische emulsie uit de Nederlandse gele doosjes werd bijvoorbeeld mooi vaalblauw, MG IV 'knapt' dan nog minder).
Het verbaast me in ieder geval niet waarom mijn begin 2005 verlopen HP5+-meterware nog steeds als nieuw is. Maar het volgende verbaast me wel: hoe hebben jullie de Vary***-emulsie zo bewerkt dat die al een paar dagen na het gieten van 000 naar 4 gaat? Roman heeft me daar net iets geweldigs over verteld.
Ik ga het tussen de feestdagen eens uitproberen, tot die tijd ligt de rol nog in de kelder te wachten.
En toen ben ik, idioot, ook nog eens de PW-bestelling vergeten. Nu heb ik er geen meer na al die 13x18-kalenders voor de collega's (die kopen ze zelfs :-) Maakt niet uit, volgend jaar wordt er besteld, dan heb ik ook weer R50 nodig. Ik bel/mail/laat het spul uit Berlijn meebrengen. Zoals gewoonlijk.
Fijne kerstdagen, veel plezier bij de jaarafsluiting
Franz
Schwedenstahl
Hallo,
Hoe zit het eigenlijk met de producten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken? Worden die ook aangeboden? Wat kost de stof waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken?
Groeten
Marwan
cfb_de
Hallo Marwan,
Bel morgenochtend gewoon even naar de winkel in Berlijn. Mirko kan je wel van tevoren vertellen wat het kost. Maar hij weet niet uit zijn hoofd wat er nog op voorraad is als hij al thuis is.
Fijne kerstdagen!
Franz