Gast
Beste collega’s!
Ik wil een afdruk maken van ongeveer 1 bij 1,5 meter op rolmateriaal; dat is op zich geen probleem, maar heeft iemand van jullie al eens in de praktijk geprobeerd om zoiets te ontwikkelen?
Ik meen me wel iets gehoord te hebben over zwermen en plastic folie, maar ik heb het gevoel dat ik mijn DUKA in een slagveld verander voordat ik de perfecte afdruk heb.
Zoals gezegd ben ik dankbaar voor tips en ervaringen.
Werner
PS: Ik zit er toch niet ver naast dat er geen laboratoriumschalen van die grootte bestaan?
Gast
Hallo Werner,
Ik doe dat vaker. Ik heb daarvoor echter een lang bakje van Deville-Bobinoir gekocht. Met afmetingen van 1,40 x 26 cm is dat ook behoorlijk groot. Maar met een prijs van 160 euro is het niet bepaald goedkoop. Dat is de reden waarom ik alleen met een lang bakje werk. Het papier wordt als rol steeds opnieuw door de ontwikkelaar gedraaid. Een tweede persoon is dan erg handig.
Ik heb het ook eens met zwakke punten geprobeerd. Dat was me te veel gedoe!
Veel licht!
Andreas
Stagirit
Als je in je donkerkamer een betegelde vloer met afvoer hebt, kun je op de vloer ontwikkelen.
Gebruik een rubberen wisser om de chemische vloeistof gelijkmatig over het papier te verdelen en te verspreiden.
Of bouw een frame van daklatten, bekleed dit met folie en ontwikkel daarin.
En draai of trek het papier er vervolgens, zoals gezegd, als rol doorheen, afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt.
Je kunt ook een extra grote ontwikkelbak voor papier maken van PVC-afvoerbuizen, maar dat is alleen de moeite waard als je dit vaker doet.
Het eenvoudigste is een bak van voldoende grootte in de donkere kamer; met wat handigheid en voldoende epoxyhars (bijv. Ponal Duo) kun je die ook zelf bouwen. Nog wat chemiebestendige lak, vloerlak of beter nog 2K-lak van Clou. Een afvoer en een roerwerk inbouwen.
Dit zou eigenlijk in geen enkele donkere kamer mogen ontbreken.
MirkoBoeddecker
We hebben een Deville-ontwikkelmachine voor lange film met 4 bakjes (geschikt voor kleurfilm) in het huurlaboratorium.
Dat kost 15 € per uur, omdat het hele laboratorium daardoor bezet is.
Jullie moeten echter thuis voor belichting zorgen en eventueel spoelen.
Groeten,
Mirko
Gast
Hier vind je een bouwinstructie:
http://www.schwarzweiss-magazin.de/swmag_leser_08.htm
Misschien heb je er iets aan.
Met vriendelijke groeten,
Otto Beyer!
arothaus
Hallo,
Ga eens naar de bouwmarkt, daar vind je allerlei grote bakken voor weinig geld. Ik heb ergens ook eens de tip gelezen om met die grote, lange bloembakken voor op het balkon te werken.
Groeten,
Andreas
Gast
Hallo!
Er zat veel goede informatie bij; ik moet alleen nog even uitzoeken of ik zelf aan de slag ga of zo’n Deville-apparaat koop.
160 euro is eigenlijk niet zo veel, als je bedenkt hoeveel alleen al het papier voor een paar afdrukken van dit formaat kost. Kan het apparaat eigenlijk alleen PE verwerken, of ook bariet?
Hartelijk dank
Werner
MirkoBoeddecker
Ja, eigenlijk kost zo’n Deville 3900 DM.
Wie hem voor 160 euro op de kop kan tikken, mag zich gelukkig prijzen.
Groeten,
Mirko
andreasbrigachtal
Hallo Mirko,
Ik heb geen idee waar je het over hebt! :D Kost het Deville Langenbecken bij een van je concurrenten maar liefst 160 €?!
Veel succes,
Andreas
cfb_de
Hallo Andreas,
er is nog iets meer dan alleen die ene sleutel:
http://www.deville-plastique.com/Old%20Sit...ft/jcgdform.htm
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Nou, ik heb onlangs ook voor het eerst een grote afdruk gemaakt en wilde niet veel geld uitgeven om er nog eens extra grote bakken voor te kopen. Ik heb bij de bouwmarkt gewone balkonplantenbakken gekocht. En het belangrijkste is vooral dat je de beklede oppervlakte naar binnen toe laat lopen, want de potten hebben meestal scherpe randen aan de onderkant en dat kan vervelende gevolgen hebben. Maar daarna is het prima en zonder problemen gelukt.