Mirko,
>Weet je zeker wat de filterwaarden zijn bij het diafragmeren?
Ja, als ik me goed herinner werd daar in de Engelse handleiding expliciet op gewezen en dat wordt door veel gebruikers als een minpunt gezien. In de Duitse versie wordt het slechts indirect vermeld – onder 'Voorbereiding' staat 'Stel de diafragmaring in op 5,6', daarna volgt de softwarehandleiding met een expliciete vermelding van het diafragma ('Indien nodig kan het diafragma...'), en pas daarna de kleurtoepassing zonder enige vermelding van de mogelijkheid om te dimmen.
Ik kan de Engelse versie niet meer vinden, maar ik heb een Duitse kopie op
http://rjr.blafh.de/Manuals/janpol.pdf geplaatst.
Haltdochja:
"Bij het maken van kleurenvergrotingen mag JANPOL-COLOR alleen bij de grootste diafragmaopening werken; de diafragmaring I moet dus altijd op 5,6 blijven staan."
>De kleurcomponenten zouden toch niet moeten veranderen, aangezien de filters vóór het diafragma worden geplaatst.
Ik heb dat ding al eeuwen niet meer vastgehad; toen ik eindelijk een M39>M42-adapter had, verloor ik mijn interesse (Philipp, als je het eens wilt uitproberen, laat het me weten; anders: laat het maar zitten, zolang je een goede V-schijf hebt en bespaar jezelf de zoektocht naar de adapter).
Als ik me goed herinner, is het toch zo dat er twee filters tegen elkaar worden geschoven, die een scherpe scheidingslijn hebben tussen geel/cyaan en geel/magenta. Als je het diafragma sluit, verandert de verhouding van de dichtheden...
Roman
PS: Kerstmis is gered, de postbode bracht vandaag "een klein pakketje" – zijn woorden. ;-) Ik heb het nog niet gezien, ik kom pas vrijdag thuis.