Stagirit
Is het überhaupt mogelijk om fotopapier op een zinvolle manier om te keren?
Met welke soorten papier lukt dat eigenlijk?
Waar moet ik op letten?
RomanJRohleder
Dat kan. Er zijn verschillende methoden, zoals omgekeerde ontwikkeling en solarisatie – Orwo bracht ooit DPP uit, direct-positiefpapier, wat in feite hun standaard barytpapier was met een gerichte voorbelichting.
TT had in de oude SW-Diakit tips gegeven voor het verwerken van Vario Comfort en Vario Ultra, dus MG4 en MCP; De heer Buddelmann stuurt de handleiding op verzoek als pdf toe; als je me voor zondagmiddag antwoordt, kun je die ook van mij krijgen.
In principe is het een evenwichtsoefening – Christian Kolinski heeft het eens geprobeerd en had last van een sterke achtergrondnevel; zoiets is zeker te compenseren door een balans te vinden tussen belichting en eerste ontwikkeling.
Roman
hambo
Hallo,
theoretisch is het wel mogelijk. Je zou een afgeremde positiefontwikkelaar moeten gebruiken, dus met KBr, of deze verdunnen, en voor de rest net als bij filmontwikkeling, maar dan als tweede ontwikkelaar een krachtige papierontwikkelaar zoals Eukobrom. Ik zou echter gradatiepapier (zacht) gebruiken om de contrasten van de dia op te vangen.
Het gaat beter via een zwart-wit internegatief, want dan heb je twee keer de mogelijkheid om het contrast te beïnvloeden.
Groeten, Jürgen :D
Stagirit
Bedankt, ik ga het eens proberen.
Gast
Hallo,
Spence/Worobiec beschrijven een omkeerproces op basis van zwaveltoner (sulfide), eigenlijk bedoeld voor het maken van internegatieven.
Papier belichten, ontwikkelen, onontwikkeld/positiefbeeld met zwavel tonen, negatief uitbleken en fixeren. Wat overblijft is het zwavelpositief. Het probleem is, zoals bij alle omkeerprocessen, dat de basisbelichting en gradatie helemaal niets te maken hebben met het normale proces, maar moeten worden uitgeprobeerd.
Groeten
Martin
RomanJRohleder
Martin,
Ik heb hetzelfde ooit geprobeerd met sepia-toner (>thio-ureum) en Blix. In principe werkt het wel, maar de achtergrondnevel is en blijft enorm (hetzelfde geldt voor het ontwikkelen van film met deze methode, waarbij het metallische zilver en zelfs de blanke drager worden aangetast).
Geen pretje...
Roman
ChristianKolinski
Hallo,
> De basissluier is en blijft echter enorm (hetzelfde geldt voor de filmverwerking bij deze methode, waarbij het metallische zilver en zelfs de blanke drager worden gekleurd).
Wat voor het door Spence/Worobiec beoogde gebruik (internegatief) niet uitmaakt – base fog is er om doorheen te worden afgedrukt (of zoiets). Alleen bij projectie of als papieren positief ziet het er gewoon griezelig uit.
Conventionele omkering:
Voor een eerste poging: Ilford Ilfospeed (vastheid), krachtige belichting, eerste ontwikkeling in N113 2 min, bleken en klaren met Foma-omkeer-kit, 2e belichting 1 min, 40W. 2e ontwikkeling N113, fixeren.
Duidelijke basisnevel, Ilfospeed komt IMHO "warm" over qua beeldtoon.
Nableichen met Farmer of iets dergelijks is mogelijk, maar gaat altijd gepaard met aanzienlijk afval...
Beoogde verbeteringen (als de tijd het toelaat): eerste ontwikkelaar met KBr en/of eerste ontwikkeling met filmontwikkelaar.
Zeker iets leuks voor lange kerstwinteravonden als je voor de verzamelde familieramp de kelder in vlucht :D
Christian
Stagirit
Zou die sterke achtergrondnevel niet kunnen komen door de chemische stoffen die in de dragerlaag van het papier zijn verwerkt?
Eigenlijk zou ik graag een direct positief willen hebben, aangezien ik mijn Laborator 138s heb uitgerust met een sluiter en een Larka-achterwand, zodat ik nu op 13x18 kan fotograferen.
Mmmh, eigenlijk zou ik ook de filmeenheid uit de oude belichter op het podium kunnen gebruiken.
PhilippReichmuth
Ik vind de methode met een internegatief eenvoudiger. Je kunt dat op film belichten, zacht ontwikkelen en vervolgens op papier overbrengen. Je hebt geen last van achtergrondnevel of multigradepapier, je hebt in plaats van één onbekend proces twee voldoende bekende processen, je hebt twee keer volledige controle over het beeldresultaat in plaats van één keer helemaal geen, en je kunt het internegatief hergebruiken.
SamuliSchielke
Ik ben het met Philipp eens. Wat ook nog zou moeten werken, maar alleen in kleine formaten, en bovendien duur is, is Polaroid. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar ik ga binnenkort misschien een paar zwart-witafdrukken maken van kleurendia’s, en aangezien orthochromatische afdrukfilm daar minder geschikt voor is, overweeg ik om ze gewoon op grootformaat Polaroid af te drukken.
Samuli
hambo
Hallo,
het maken van zwart-wit-internegatieven is vrij eenvoudig. Ik heb het twintig jaar geleden geleerd volgens de volgende methode, die de theoretici misschien niet zal aanspreken, maar in de praktijk altijd goed heeft gewerkt.
Vergroot de dia met de vergroter op vlakfilm (6/9 of 4/5) of stel in op 1:1. Voor het beste resultaat kun je ook contactafdrukken maken, maar pas op voor stof!
Diafragmeer de lens ongeveer 4-6 keer en realiseer een belichting van een seconde. Dit geldt ook voor contactafdrukken.
Kodak Plus X pan was destijds onze werkfilm, die ook vandaag de dag nog bestaat. Ontwikkel vervolgens 7 minuten in Microdol X of ook RODINAL 1:50, daar heb ik helaas de tijd niet bij de hand.
Als de negatieven iets donkerder zijn dan normaal, geen probleem, die liggen nog steeds op het rechte deel van de curve :) .
En als de grijswaardetransmissie niet bevalt, werken een zwart-wit opnamefilter of ook de kleurenmengkop net zoals bij de opname in de camera.
Groeten, Jürgen
Gast
Roman!
Orwo had ooit DPP, direct positief papier, dat was in feite hun normale barietpapier met een gerichte voorbelichting.
Denk je dat je dat ook zelf kunt doen, omdat je schrijft alsof het makkelijk is?
Ik wil het eens proberen, het zou toch moeten lukken met een sterke lamp.
Oleksander
RomanJRohleder
Oleksander,
>>Orwo bracht ooit DPP uit, directpositiefpapier, dat was in feite hun >>gewone barietpapier met een gerichte voorbelichting.
>Denk je dat je dat zelf ook voor elkaar kunt krijgen, omdat je schrijft alsof het >makkelijk is?
Die indruk wilde ik eigenlijk niet wekken; het is in principe een eenvoudige procedure, maar je moet precies het juiste punt raken, heel fijn doseren.
Een hels karwei in combinatie met geluk?
>Ik wil het eens proberen, het zou toch moeten lukken met een sterke lamp.
Ik neig daar eerder naar een niet zo sterke lamp... een flitser zou het beste kunnen werken, die is ook het best te regelen.
Probeer het eens, leg je werkwijze vast en deel het met ons. ;-)
Roman
Gast
Roman,
eens kijken of ik er tijd en zin in heb; als dat zo is, laat ik je de resultaten weten.
Oleksander
Gast
Roman,
ik heb gebeld met een chemicus in Schostka (Swema), die zei dat Orwo de solarisatie niet met licht maar chemisch heeft uitgevoerd; met licht verloopt het niet gelijkmatig genoeg, dus is het in de praktijk niet haalbaar.
Groeten
Oleksander