StraDi
Hoi allemaal,
aangezien ik ook privé weer zin heb gekregen in drukwerk, wil ik dat gewoon weer eens oppakken in mijn kleine lab. Bovendien heb ik onlangs via een labopruiming een Durst Printo in nog uitstekende staat weten te bemachtigen in ruil voor een handdruk en een bedankje. Om hem echter definitief in gebruik te kunnen nemen, mis ik nog een paar kleine onderdelen. Misschien vind ik hier wel een of andere Printo-gebruiker die nog iets te verkopen heeft. Ik mis onder andere:
- Afvoerslangen met kraan
- Opvangrooster voor de droger
- 2 stuks overdrachts- resp. knijfrollen (die zijn plakkerig geworden)
- 1 stuk Energy Therm
- eventueel 2 stuks tankdeksels met opening voor Printo-thermometer
Eventueel zou ik ook graag een complete tankmodule met slang, rek en Energy Therm willen hebben.
Alvast bedankt en vriendelijke groeten
Dirk
Bonderer
Ik heb ook ooit een Printo gehad. Die was niet ‘Made in Germany’, maar in Italië gemaakt. Vooral bij het materiaal voor de afdrukrollen hebben ze geknoeid. Ik heb er geen gehad waarbij ze niet aan elkaar plakten. Ik heb ooit twee rollen laten reviseren bij de heer Kämmerl van Thermaphot; hij heeft de machines en het materiaal om ze te coaten, en hij doet dat ook nog.
Neem contact met hem op. Ik heb weliswaar geen Printo meer, maar wel een Thermaphot en daar gaan de rollen niet plakken.
StraDi
Ja, dat is helaas een behoorlijk probleem bij de Printo. De Energy Therm-verwarmingselementen zijn een ander, lastig onderwerp. Toch zou ik het apparaat nog even opknappen en kijken wat ermee te doen valt. Ik heb mijn oog al op een Thermaphot laten vallen ... helaas produceert Thermaphot geen nieuwe apparaten meer. Maar er zijn waarschijnlijk nog wel een paar refurbished exemplaren te vinden.
Met vriendelijke groeten
Dirk
jonny
Ja, dat klopt, de heer Kämmerl repareert nog steeds ACP’s en biedt ook door hemzelf gereviseerde apparaten aan. Ik kan zowel de apparaten als de service van harte aanbevelen.
Niet goedkoop, maar elke cent waard. Helaas is het risico op beschadiging tijdens het transport tegenwoordig vrij groot, gezien de ruwe omgangsvormen in de transportsector (ik heb daar zelf bittere ervaring mee opgedaan toen ik mijn apparaat ter revisie opstuurde), daarom kun je de apparaten het beste persoonlijk in Neurenberg afgeven of ophalen! Een alternatief zijn de Fujimoto's, maar die worden in Duitsland zelden aangeboden en de beschikbaarheid van reserveonderdelen is onduidelijk. Met de Printo kan ik je niet verder helpen, maar op eBay worden naar mijn waarneming af en toe onderdelen aangeboden. Misschien heb je daar geluk.
StraDi
Hallo ...
... en allereerst hartelijk dank voor de tips.
De Printo was als het ware 'voor onderweg' voor mijn eigen, kleine fotolab. Ik heb inmiddels contact opgenomen met Foto Mayr, waar men me behulpzaam en vriendelijk te woord heeft gestaan. Daar onderhouden ze ook goede contacten met Thermaphot.
Zelf heb ik in het vaklaboratorium nog een grote Colenta ... daarnaast ken ik de kleine machines van Thermaphot en Meteor Siegen (Meteofom) heel goed. De Printo is voor mij in het gebruik voorlopig nieuw, het modulaire principe was in ieder geval destijds zeker erg interessant.
Ik heb nu de meeste kleine onderdelen bij elkaar, zelfs een set Printo-thermometers. Grappig genoeg heeft mijn Printo daar geen openingen voor in de behuizing. Andere machines uit de serie lijken dit ... waarschijnlijk in een later productieproces als verbetering ... te hebben.
cu ...
Dirk
Clemens
Hallo Dirk,
Als afvoerslangen kun je ook gewoon PVC-slangen uit de bouwmarkt gebruiken (de diameter van de aansluitingen moet 10 mm zijn, maar meet het voor de zekerheid nog even na). Ik heb geen kippen, maar stopjes doen het ook. Wat de rollen betreft: als je een enkel rek kunt vinden om uit elkaar te halen, vervang dan in elk rek de bovenste van de twee zwarte (rubberen) rollen door een grijze (dus van kunststof), dan zou het plakken grotendeels verholpen moeten zijn en is de afknijpfunctie nog steeds even goed.
Mijn Energy Therms zijn op één na helaas ook allemaal kapot, maar aangezien ik de Printo alleen nog maar voor zwart-wit gebruik, is dat voor mij niet zo dramatisch.