MirkoBoeddecker
Het is zover – de grote dag is aangebroken.
Vrijdag wordt de Vario Classic 30,5 meter / 85 meter rol geleverd :rolleyes:
Dus wie nog geen definitieve orderbevestiging per e-mail heeft ontvangen, stuur dan snel een mailtje, zodat we nog snel een rol op de slee van de kerstman kunnen zetten voordat hij vertrekt.
Groeten,
Mirko
Gast
... dat noem ik nou pas VERGROTEN! 30,5 METER breed
;-)
Hoeveel vermogen moet die opallamp dan wel niet hebben?
Groeten
Ronald
MirkoBoeddecker
...het moet natuurlijk 'cm' zijn...
misschien kun je het wel ondergaan bij de belichting met de
Adolight 4500 L :rolleyes:
mirko
Stagirit
Zo’n mooie oude horizontale camera heeft een negatieftafel met een diagonaal van bijna 2 meter.
Ik kan me nog goed herinneren hoe ik er als kind mee speelde, die van mijn vader. Hij heeft er ook eens een foto mee gemaakt en die op de keukenvloer ontwikkeld.
De Selektron stond toen alleen nog op A1+.
cfb_de
Hm. Foto's van 80 cm breed vind ik niet zo mooi. Ik heb die rol destijds om andere redenen besteld.
Fijn dat ze binnenkort komt!
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
De rollen zijn er.
Helaas zijn ze ontzettend lastig in te pakken, omdat er geen dozen zijn die deze afmetingen hebben.
Ik ga hier waarschijnlijk tot vanavond bezig zijn om twee dozen op maat te maken, in de hoop dat alles morgen de deur uit kan, zodat nog een paar portretten van oma op tijd voor Kerstmis af zijn :rolleyes:
Groeten,
Mirko
andreasbrigachtal
Hallo Mirko!
Geweldig! Mijn oma kijkt uit naar de foto's en ik naar het papier!
Bedankt voor je onvermoeibare inzet tot op het laatste moment!
Fijne derde advent
Andreas
cfb_de
Hoi Mirko,
Vandaag ben ik er toch in geslaagd om het pakketje op te halen in het naburige dorp, ver weg van mijn werk (maar dat doe ik niet nog een keer: min of meer onaangekondigd een halve dag vrij moeten nemen is best wel vervelend; dat zou je alsjeblieft aan je verzendafdeling kunnen doorgeven. Jullie klagen ook als jullie dwars door Berlijn naar het postkantoor moeten.).
Ik heb het papier echter even laten liggen, mijn kerstkaartjes zijn al op PW resp. MCP beland :-)
Voor de rest: Geweldig dat het zo fantastisch gelukt is! Nu wordt er nog een rolcassette in elkaar gezet en dan kan ik aan de slag met zelfgeknipt bariet. Bereid je mentaal alvast voor op een nabestelling tegen het einde van volgend jaar :-)
Hartelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Hallo Franz,
Dat doe ik. Maar wat is er nu eigenlijk misgegaan?
Ik heb in dit geval zelf voor de verzending gezorgd en ik heb echt mijn best gedaan om alle rollen zo snel mogelijk te versturen.
De gegevens waren echter allemaal al eerder door de meisjes ingevoerd en eigenlijk had je een e-mailbevestiging moeten krijgen waarin alles precies zo stond als het was voorbereid....
Ik heb alleen de factuur afgedrukt en de postzegel erop geplakt...
Door de halve stad rijden is vervelend. Net als het ophalen van pakketten of nu in de kerstperiode voortdurend kalenders die niet in de brievenbus pasten... Daar heb je mijn volledige medeleven :-)
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
> alle rollen zo snel mogelijk te versturen.
Dat was het nou net :-) Je meiden hadden moeten weten dat verzending vanaf de 27e, tijdens mijn vakantie, me beter had uitgekomen.
Ach, maakt niet uit, met een beetje geluk is het nu toch gelukt. Het risico dat het pakket naar jullie terug zou komen, was echter wel behoorlijk groot.
Met vriendelijke groeten,
Franz
RomanJRohleder
Hoe verander je de titel? Die zou moeten luiden: "De rollen zijn er".
Ik heb net die drie dozen op de trap gevonden; de postbode moet vrijdag wel heel enthousiast zijn geweest – drie rollen in drie dozen, verpakt in een kartonnen kist zo groot als een koelkast.
Het lijkt erop dat de inpakkers ervaring hebben met rolgoederen – netjes opgevuld met kartonnen stroken, dubbel ingepakt, stevige rolkern, omwikkeld met een halve rol plakband (of is het Scotch?) – allemaal dingen waar de Agfarianen in Windhagen niet zo veel oog voor detail aan besteedden.
Mijn derde deel van de levering is al naar de Movocut-afdeling gebracht, MCP en Vario Classic FB lijken het meteen goed met elkaar te kunnen vinden; morgen doe ik een paar proefdrukken om te zien of het papier al rijp is of dat het nog tot Pasen wil wachten. Mirko, wat is jouw inschatting hierover?
De eerste laag moet voor proeven worden gebruikt, die is namelijk snel verlicht – de plakband verzet zich enigszins tegen het gewelddadig verwijderen, daar treedt triboluminescentie op; fijn weerlicht in de donkere kamer, natuurlijk in witgroen, niet donkerrood. ;-)
De rolmes aan de snijmachine kan ook goed overweg met de drager; het doet in de snede een beetje denken aan bakwafels, maar dat verdwijnt als het mes weer (zelf)geslepen is.
Fijn dat het gelukt is, mooie inzet van alle betrokkenen.
Mirko: Hartelijk dank. Met Kerstmis lukt het zeker niet meer met foto's, mijn oma's zijn al geruime tijd niet meer onder ons en zijn dus nogal ondankbare ontvangers van mijn fotogekte.
Oh ja – als een van de mede-bestellers nog een Movocut-cassette wil en bereid is deze zelf op te halen in Bad Kreuznach > LAAT HET WETEN.
Anders gaan de overgebleven twee exemplaren binnenkort naar de schroothandelaar, wat zonde zou zijn. Het addertje onder het gras: zo'n 40 kg gewicht, iets minder dan 1,80 m lang.
Roman
andreasbrigachtal
Hallo Roman
Ik wilde niet tot Pasen wachten! Bovendien moet ik dan ook werken. :angry:
Ik heb vandaag mijn eerste afdrukken op het papier gemaakt. Ziet er goed uit! :) Morgen ga ik lith-printen. Ik ben benieuwd.
Hoe zou het papier nog veranderen als het rijpt? Tot nu toe gebruik ik alleen papier uit de doos!
@Mirko: Hebben jullie nog een rol op voorraad? Ik denk dat ik toch meer nodig heb!
@Franz: Hallo! Bestellen we in de zomer weer rollen?
Fijne feestdagen
Andreas
-Borstvergrotingen door handoplegging! Afspraken op afspraak.-
RomanJRohleder
Andreas,
Soms moet je alles twee keer schrijven. Wat ben ik toch een sukkel.
>Ik wilde niet tot Pasen wachten!
Dat duurt toch niet zo lang meer...
>Ik heb vandaag mijn eerste afdrukken op het papier gemaakt. Ziet er goed uit!
Mooi.
>Hoe zou het papier zich nog moeten veranderen als het rijpt?
De emulsie stabiliseert zich, d.w.z. het gradatiebereik verschuift, wordt waarschijnlijk nog iets groter en de gevoeligheid verandert nog; wie met een analysator werkt, zal tot Pasen waarschijnlijk regelmatig nieuwe indexcijfers mogen uitrollen.
Ik heb gisteren even snel een paar grijsschalen belicht; voorlopig resultaat:
Filtering/Zichtbare stappen/ISO-R
15M/8/120
100M/6/90
130M/5/75
100Y/14/210
130Y/16/240
We komen momenteel dus in de gradatie van net voor 4 tot "000", boterzacht. Daar gaat nog wel wat gebeuren.
Maar: ik heb de evaluatie gisteren volledig vermoeid en bij slecht licht gedaan, dus ik laat het papier straks liever nog eens in daglicht zien en tel opnieuw...
> Gebruik tot nu toe gewoon alleen papier uit de doos!
Dat kan jou ook overkomen; bijvoorbeeld als de fabrikant failliet is, de voorraad leegmaakt, dan weer gaat produceren en de goederen uit zijn handen worden gerukt.
>@Franz: Hallo! Gaan we in de zomer weer rollen bestellen?
Ik heb nog 70 m Agfa MCP in de machine, die moeten ook eens op. :-)
>Fijne feestdagen
>Andreas
Insgelijks,
Roman
>-Borstvergrotingen door handoplegging! Afspraken op afspraak.-
Op welke gradatie trek je die af? <G>
FrankB
Hallo Mirko – fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar; wat betreft het rolpapier – kunnen jullie ook rollen leveren die breder zijn dan 1,05 m?
Bedankt, Frank Bauchspiess
andreasbrigachtal
Hoi Roman
Je hebt gelijk, het papier is erg zacht! Maar dat maakt niet uit!
Zou het kunnen dat de emulsie ook erg zacht is? Het papier plakt bij het drogen met hete lucht keurig op de doek. En wil er ook helemaal niet meer af! :angry: Wordt dat tegen Pasen ook beter? Bij mijn Forte-papier gebeurt dat niet! Het moet dus aan het papier liggen! En ik wil ook niet altijd maar opnieuw moeten beginnen!
Veel licht
Andreas
RomanJRohleder
Andreas,
>Je hebt gelijk, het papier is erg zacht! Maar dat maakt niet uit!
Zoals gezegd, dat zal vrijwel zeker nog veranderen.
>Zou het kunnen dat ook de emulsie erg zacht is? Het papier kleeft bij >het drogen met hete lucht goed vast op de doek. En wil er ook helemaal niet meer af!
Dat ken ik, ik moest het eergisteren ook met hardere middelen van het doek trekken; de drager overleeft het, maar er blijven pluisjes in de emulsie achter. Die kun je echter afvegen/wegpolijsten, geen groot probleem.
Dat zou ook nog wel eens kunnen verdwijnen – naarmate het ouder wordt, wordt de gelatine harder, verhoornt... Misschien helpt ook een verhardingsbad, bijvoorbeeld Stabi in plaats van eventueel een bevochtigingsmiddel. Ik ga het volgende week eens proberen.
> Wordt dat tegen Pasen ook beter? Bij mijn Forte-papier gebeurt dat niet! >Het moet dus aan het papier liggen!
Was, als ik me goed herinner, hier ook al eens onderwerp van discussie.
> en ik wil ook niet altijd maar nabootsen!
Wat dacht je van droogzeven of spanramen?
>goed licht
Tot binnenkort. ;-)
Roman