Stagirit
Ik heb hier nog een oude Compur electronic 5FS-sluiter en wilde even vragen of iemand hier toevallig verstand van heeft.
Technisch gezien is hij wel in orde, maar ik heb geen idee welke besturingseenheid ik ervoor nodig heb.
Als ik hem aan de praat krijg, zou ik eindelijk mijn oude Apo-Ronar- en Nikkor-lenzen kunnen gebruiken.
Gast
Hallo,
Het is totaal onbruikbaar, gooi het maar weg, en in mijn richting ;-)
Even serieus, ik vrees dat je de besturingseenheid alleen na lang zoeken zult vinden.
Ik ben er nu niet 100% zeker van, maar aangezien je ook naar een besturingsunit vraagt, is dit de serie zonder batterij, waarbij de voeding in de besturingseenheid zit.
Ik had ooit kleine exemplaren uit die serie, en het probleem is dat ze werken met een instelimpuls en een houdstroom. Dat betekent: gewoon aansluiten op een laboratoriumvoeding en de spanning opvoeren, en het resultaat is: niets, niets, niets, niets, en dan poef. Wees dus voorzichtig met "even uitproberen".
Dus als je alle rommelmarkten en eBay-sites hebt afgezocht (wie weet wat er uit een oeroud, beschimmeld besturingsdeel tevoorschijn komt), dan is dit plan B:
Bij de relevante camerawerkplaatsen (in Hamburg zou ik Wiese zeggen) net zo lang zeuren totdat ze de documentatie vinden en die aan je geven.
Zoek een ervaren elektronica-knutselaar die bereid is om voor een biertje en een pizza (en materiaal) zoiets voor je in elkaar te zetten. Ervaren betekent in dit geval echter (zie hierboven) dat Mips-programmering of TTL-tellers voor die tijd hip en modern zijn, maar de kunst zit hem in het beheersen van het schakelcircuit. Dat is weliswaar geen "hoogspanning" in de zin van gevaar, maar een doorgebrande spoel maakt van de mooie sluiter een investeringsramp.
Om dezelfde reden zou ik een ergens gevonden besturingseenheid ook eerst op een dummy testen, voordat ik hem op de sluiter loslaat.
Groeten
Martin
Stagirit
Zo ver ben ik al, het is een vrij zeldzaam exemplaar.
Misschien niet meer om mee te fotograferen, maar ik kan hem in ieder geval in mijn vergroter gebruiken.
De 5FS is voor 90% mechanisch, werkt zonder problemen op 9 tot 12 volt, in tegenstelling tot de 3-serie. Zonder besturingseenheid is hij echter hooguit bruikbaar als sigarenknipper (6 cm diameter bij 1/500 is al behoorlijk heftig).
Gast
Hoi,
Bedoel je dat hij soepel opent en sluit? En niet vastloopt? Dan zou ik meteen overgaan op plan B.
Met een paar accu’s haal je tussen de 9 en 12 volt; de tijdsturing kan dan echt door bijna elke elektronica-knutselaar worden geregeld.
Bovendien is het zeker beter dan de Sinar/Copal Hili, wat het gedoe betreft.
Groeten
Martin
Gast
Hallo,
Ik heb het schakelschema voor de besturingseenheid van Compur ontvangen, omdat ik een kapotte besturingseenheid door een hobbyist wilde laten repareren. Maar toen ik een werkende besturingseenheid kreeg, heb ik daar maar vanaf gezien. Als je interesse hebt in het schema, stuur me dan een e-mail. gschl@gmx.de
Stagirit
Heb je die regeleenheid onlangs op eBay gekocht?
Bedankt voor het aanbod.
Gast
Hallo, ik heb de besturingseenheid op eBay gekocht en heb nu moeite om een kabel te vinden. Vorig jaar heb ik in Madrid een ongebruikte Tele Xenar 500 gekocht, maar zonder besturingseenheid. Nu heb ik de besturingseenheid wel, maar ik dacht dat een kabel geen probleem zou zijn... Mis! Linhof heeft me hun testkabel geleend, dus ik weet in ieder geval dat beide apparaten werken...
Kan iemand me helpen met de kabel?
Michael Heinrich
Gast
Hoi Michael,
De kabel kan het probleem niet zijn, maar de stekkers wel ;-)
Maak eens een foto van de uiteinden van je gehuurde kabel.
Misschien herkennen we er wel iets van.
Groeten
Martin
Gast
P.S.: en voordat je het terugbrengt, moet je natuurlijk even de bezetting controleren.