EJG
Hallo forum,
Ik wil als herintreder zonder al te veel vallen en opstaan relatief snel
tot goede ontwikkelresultaten komen met SW-film ASA 100 - 400 en fotopapier.
Misschien hebben jullie combinaties die bijna altijd tot goede resultaten leiden.
Wie kan mij advies geven?
Hartelijk dank
EJG
Roman
Nou, dan begin ik maar eens:
Fuji Neopan 400, met een belichting op ISO 250 (bij voorkeur met een geelgroen filter), 9,5 min. ontwikkeld in RODINAL 1+50 (20 °C, 30 sec. continu schudden, daarna 2x aan het begin van elke minuut).
Afgedrukt op Foma Variant glanzend, ontwikkeld in Tetenal Eukobrom, eventueel gevolgd door selentoning; of als het baryt & warmtoon moet zijn: afgedrukt op Forte Polywarmtone of op Fomatone, ontwikkeld in Agfa NEUTOL WA, tonen naar smaak.
Roman
RomanJRohleder
EJG,
neem een standaardontwikkelaar zoals D76 of desnoods A49 (beide in 1+1), voer de belichting uit (het maakt niet uit welke, als hij maar zonder gedoe verkrijgbaar en bij te kopen is) met de helft van de verpakkingswaarde (FP4+/125 ASA dus met 50 ASA) en ontwikkel vervolgens 25, 30% korter dan door de fabrikant aangegeven.
Dat zou altijd moeten leiden tot evenwichtige negatieven die met g2/g3 op elk fotopapier passen.
Blijf uit de buurt van wondermiddelen, want ook wonderfilms bestaan niet en "pushen" is ofwel onbewuste zelfbedrog ofwel bewust "tekortkomingen accepteren".
RJR
RomanJRohleder
Oh ja:
Zonder testen en zonder inwerken gaat het niet. Onze processen zijn niet gestandaardiseerd en de variatie is enorm – wat voor sommigen juist de charme van het geheel vormt.
Als je dat niet wilt, kun je je CN-filmrolletjes bij dm inleveren of een digitale optie overwegen.
Gast
Nou, dan ga ik mezelf maar eens impopulair maken:
Kodak TMax 100 en 400, op nominale belichting en in T-Max-ontwikkelaar.
Ik zou ze vandaag de dag nooit meer gebruiken, maar dat heeft esthetische redenen.
Daarmee ben ik begonnen, en ik kreeg negatieven die zelfs vandaag de dag nog afdrukbaar zijn.
De gebruikelijke mislukkingen met doordrenkte schaduwen en contourloze luchten waren er wel bij, maar dat onder de knie krijgen kan sowieso alleen met ervaring.
Kubische films zoals PlusX, TriX, FP4 en HP5 zou ik in het begin ook met verdunning in A49 ontwikkelen, omdat voor KB de korrel anders gewenst moet zijn. Maar dan gaat alles eerst met nominale gevoeligheid.
Als papier zou ik ook Polykaltton RC overwegen. Dat levert bijvoorbeeld in Eukobrom mooie, diepe zwarttinten op, wat bij warmtoonpapier altijd wat gedoe vereist.
Wat papierontwikkelaars betreft, kun je naar mijn mening in het "normale bereik" toch niet veel fout doen.
De weg van (heel) goed naar zeer goed kan echter verdomd lang zijn :)
Groeten
Martin
EJG
Hallo, hartelijk dank voor de reacties,
maar ik ben er nu nog niet wijzer op dan eerst. Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen ervaringen.
Ik ga het eens proberen met de klassieke combinatie van Fomapan 200 en Fomadon LQN
voor rol- en negatiefilm.
Groeten
EJG
arothaus
Hallo,
"Klassiek" is waarschijnlijk eerder de Fomapan 100 of 400; de 200 heeft die moderne kristalkorrels.
Groeten
Andreas
cfb_de
Hallo Andreas,
Ja. Bovendien vertoont de Fomapan-200 "een gevoeligheidsprofiel dat veel onervaren fotografen niet verwachten".
Maakt dat mij geschikt voor de diplomatieke dienst?
;-)
Franz
arothaus
Franz,
Perfect!
Ik heb ook overwogen of ik zoiets zou moeten schrijven ;-)
Hoewel de 200 in de Foma-ontwikkelaar ook de 200 zou moeten opleveren – ik ken hem echter alleen van verhalen. Sinds SK ligt er een pakje Sponsorware bij mij in de koelcel; op een gegeven moment belandt dat in de A49.
Groeten,
Andreas R.
Gast
EJG,
Het is duidelijk dat je er niet slimmer op wordt als je zo’n vraag stelt.
Je moet je realiseren dat er voor elke film basisprincipes zijn:
1) correct belichten
2) correct ontwikkelen
3) correct vergroten
Als je dat niet doet, wordt het nooit echt goed.
Waar je iets meer fouten kunt maken (maar ook duurder) zonder dat het echt slecht wordt, is met Kodak PlusX of Ilford FP4 en ID11/D76.
Veel plezier
Oleksander
heinrich
Hallo,
als het klassiek moet zijn, dan is dit mijn favoriete combinatie:
Ilford HP5 ondergaan bij een belichting van 250 - 320 ASA
Kantelontwikkeling in ID11 1+3 (oplossing met gedestilleerd water uit de supermarkt) 17 minuten bij 20 °C, dus iets korter dan door Ilford aangegeven
Kantelfrequentie: de eerste minuut constant (om de 3 seconden), daarna 5 keer om de 60 seconden kantelen (5 keer in 10 - 12 seconden)
Stopbad en fixeren niet vergeten
Levert bij mij goed gedetailleerde negatieven op die goed kunnen worden vergroot tot gradatie 2,5 tot 3,5, afhankelijk van het motief
Vergroten op multigrade papier, papiersoort is meer een kwestie van smaak, persoonlijk geef ik de voorkeur aan Agfa Multicontrast (niet lang meer verkrijgbaar), Polywarmton en Ilford Multigrade.
Ontwikkeling in Agfa NEUTOL WA, als alternatief Forte Fortespeed WTD (warmtoonontwikkelaar) of Fortespeed NTD neutraaltoonontwikkelaar. Bereiding volgens de aanwijzingen van de fabrikant.
Ontwikkeltijd: volgens de aanwijzingen van de fabrikant (meestal 90 tot 120 seconden), niet op het oog
Let op: alle andere suggesties die hier worden gedaan, zijn net zo goed of slecht als die van mij. Kies het beste een van de voorgestelde combinaties en begin daarmee. Het is belangrijk dat je je op één combinatie richt, en dat gaat niet zonder testen en systematische variatie van de procesomstandigheden, totdat je de resultaten bereikt die je wilt hebben.
Groeten
Heinrich
Gast
Ik zou je aanraden om eerst een film te ontwikkelen en te vergroten, en daarna pas je vragen te stellen. Ik raad je Fuji-materiaal en D76 aan. De rest, zoals ontwikkelen met een lagere gevoeligheid enzovoort, leer je snel vanzelf. Richt je op je resultaat en als je westerse producten koopt, zit je altijd goed.
Groeten, Pan
RomanJRohleder
Pan,
wat wordt het nu – Westware of Fuji?
Roman
EJG
Hallo forumvrienden,
nog een vraag: met welke verkorting van de ontwikkeltijd moet men rekening houden bij
het ontwikkelen met de Jobo CPE 2 (na één minuut handmatig roeren, daarna de filmbus continu laten draaien op stand 1 of 2)? Speelt het toerental van de filmtank een rol?
Zijn er onverenigbaarheden bij ontwikkelaars zoals de aanbevolen RODINAL, ID 11, A49, D76?
Voor de rest hartelijk dank voor de tips. Ik ga nu om te beginnen een van de door jullie beproefde combinaties uitproberen.
Groeten
ejg