viki2win
Hallo!
Kan iemand me helpen? Ik heb een lensplaat van 39 mm nodig voor mijn Opemus 5. Ik wil een 50 mm-lens gebruiken, maar ik heb nu alleen een Anaret van 80 mm met een adapter van 23,5 mm. Is de lensplaat van Kaiser hiervoor geschikt? :)
MirkoBoeddecker
Hallo Viki,
Je vindt dit lensbord in onze catalogus op pagina 67.
Een Kaiser-lensbord past niet, omdat dit van een andere fabrikant is.
De prijs is 14 euro plus (indien van toepassing) btw.
Als je uit de VS of Engeland komt, kun je ook contact opnemen met onze partnerbedrijven JandC of Retrophotographic.
Maar als je een 50 mm wilt gebruiken, moet je de lensplaat ondersteboven plaatsen (als een hoed en niet als een pot) en lenzen met een grote diameter, zoals de Rodagon 2,8/50, passen in deze positie niet, omdat deze is ontworpen voor smalle metalen lenzen en niet voor de grote plastic lenzen die tegenwoordig worden gebruikt.
Groeten uit Berlijn,
Mirko
MEOPTA.DE
viki2win
Bedankt, Mirko!
Ik kom uit Kroatië.
Oké, als ik een 39 mm-lensplaat koop voor mijn Opemus 5, welke 50 mm-lens kan ik dan gebruiken? De Rodagon 2,8/50 past niet... Misschien de El Nikkor 50 mm? Welke moet ik kopen? Smalle metalen lenzen? Help me :ph34r:
MirkoBoeddecker
Hoi Viki,
je kunt de Rodagon in de platine plaatsen, maar hij grijpt slechts 2-3 draden van de plastic schroefdraad vast.
Meestal kun je hem 3 mm indraaien.
Als je dit acceptabel vindt, kun je de lensplaat bestellen.
Er werken echter alleen Rodagons waarvan het diafragma alleen aan de onderkant zit.
Als de hele plastic behuizing moet worden gedraaid, werkt het niet omdat hij dan vastloopt.
Mirko