Ik ga het eens testen met andere film en onder strikt gecontroleerde omstandigheden. De afstandsinstellingen stonden echter elke keer correct op de schaal van de lens (Rolleiflex 6008, 80 mm- en 150 mm-lens).
?
Is dat de nieuw aangeschafte 6000-serie? Dan zou ik eerst een scherpsteltest doen met een Kodak/Ilford-film (namelijk bij volledig open diafragma vanaf een statief via het matscherm), zodat dat voor eens en voor altijd is afgehandeld.
Ook een Rolleiflex is niet immuun voor het feit dat een vorige eigenaar er een puinhoop van heeft gemaakt. Je leest daar al over bolstaande instelschijven, niet-gemonteerde filmgeleiding in de filmhouder, gemonteerde filmgeleiding voor de achterwand in plaats van voor het magazijn, enzovoort, enzovoort.
Op de meterschaal zou ik daar zeker niet vertrouwen.
?
Dat bij diep scherpgestelde motieven zelfs bij f11 alles onscherp is, is echter een raadsel en maakt begrijpelijk dat je de film ervan verdenkt. Dat zou ik in dat geval waarschijnlijk ook doen.
Ik ga er maar even vanuit dat je niet met 1/60 of 1/30 uit de hand hebt gefotografeerd. ;-)