Hallo,
Ik ben nieuw hier, maar volg je bijdragen op de voet. Je bent niet ingegaan op het "discontinue spectrum". Waarom niet? Het ergste is als je voor het fotograferen tl-lampen van de oude generatie gebruikt, omdat die maar heel weinig basiskleuren bevatten. Alle tl-buizen besparen energie doordat ze niet het volledige spectrum bestrijken. Gloeilampen hebben een volledig spectrum, dus alle toonhoogtes zoals de toetsen van een piano, behalve de blauwe gebieden (de laatste 8 toetsen), omdat het helaas niet zo ver reikt, tenzij ze witgloeien en snel doorbranden. Spaarlampen hebben dit blauw, maar de gele, groene en rode ondertonen ontbreken (dus per 5 nieuwe toetsen ontbreken er vier), waardoor je aan het beeld merkt dat het niet erg kleurrijk is. Terwijl bij gloeilampen het blauw in het beeld ontbreekt, hebben fluorescentielampen een negatieve kleurzweem – er ontbreken gewoon bepaalde kleurnuances (namelijk 4 per 5 pianotoetsen). Dat zou bij de nieuwere buizen niet meer het geval moeten zijn, of bij die van jullie al, als ik deze spectra zie die daar altijd worden gebruikt, laat dat zien dat men dit probleem waarschijnlijk helemaal niet wil/kan aanpakken. Het is niet in de eerste plaats doorslaggevend of de kleurrijke berg zijn bergvorm heeft met slechts kleine "lantaarns", dus de uitbalanceringen. ik ga zo ver te zeggen dat in principe de, laten we zeggen, een miljoen kleurenspectra van de gloeilamp, bijvoorbeeld verschillende kleuren steken zijn die naast elkaar zijn gelegd, en dat er slechts 200.000 in het spectrum van de spaarlamp zitten. Omdat ons oog relatief dom is, valt ons dit in eerste instantie niet op, maar als de zon komt, die ook die ene miljoen steken heeft plus nog eens 500.000, dan merk je dat zelfs de beste lampen niets voorstellen en dat bepaalde kleurtinten simpelweg ontbreken. Ik wil hiermee alleen maar een onderwerp aan de orde stellen. De "klote" gloeilampen en de nog slechtere "klote" tl-buizen van toen werden/worden nu vervangen door een lamp die velen wijst op een eindelijk opgelost probleem, men investeert weer veel geld in alles en wat levert dat op? Niet veel, behalve kosten! ... want het probleem wordt naar een andere hoek geschoven.
Als je de foto's van de nieuwste Osram Daylight 954 bekijkt, is dat weliswaar een licht dat bruikbaar is, maar ver verwijderd van wat gewenst is. Ik zou zelfs duidelijk willen stellen dat gloeilampen een aangenamere beeldindruk achterlaten. Men moet daarbij altijd rekening houden met de "witbalans" van de camera, die eigenlijk elke kleurtint kan "nulstellen", maar één ding niet kan, namelijk kleuren vervangen die ontbreken, namelijk de 800.000 die in de tl-buis simpelweg ontbreken en ook slechts een compromis zijn.
http://www.fotolaborforum.eu/index.php?sho...t=10&#entry5337,
jij (Mirko?!) bent hier al eens naar gevraagd, een paar reacties eerder, maar je hebt het vakkundig ontweken. ik mis dit antwoord en vraag er daarom, in de hoop op een antwoord, nogmaals duidelijk om, aangezien dit probleem van ontbrekende kleurtinten 90% van alle gebruikers van studiolampen irriteert. het eerste compromis is bijvoorbeeld ook dat wachten van 10-20 minuten tot de lamp warm is en al zijn stralen ontplooit, zodat hij dus al 200.000 color index heeft, maar je bij 50.000 nog 10 minuten moet wachten, waar 50% van de fotoliefhebbers al een probleem mee heeft, omdat de foto "nu" genomen wil worden, nu je een idee hebt en niet elke keer eerst moet "voorverwarmen".
Luister hier alsjeblieft even naar!!!