sabine
Hallo, beste forumleden.
Het zou fijn zijn als jullie mij (indien jullie die hebben) jullie ervaringen met de Paterson FX-39 zouden kunnen delen.
Groeten,
Sabine
Gast
Hallo Sabine,
Ik heb de FX-39 getest met APX100, Delta100 en Acros. Belangrijkste conclusie: de opgegeven ontwikkeltijden zijn slechts ruwe richtwaarden. Ongeacht de gegevens op het bijsluiterblad is de effectieve gevoeligheid iets lager dan de nominale gevoeligheid van de film (zie de opmerkingen van Mirko over de ADX-ontwikkelaar). Met een beetje geluk bereik je met de Acros 64 ASA, bij de andere twee 80 ASA. Deze gevoeligheden worden ook met veel andere ontwikkelaars voor deze films bereikt. Dat wil zeggen dat ik geen toename in gevoeligheid heb kunnen vaststellen, zoals aangekondigd in de gebruiksaanwijzing.
Als kenmerkend voor deze ontwikkelaar heb ik vastgesteld dat bij het door de fabrikant voorgestelde kantelritme de karakteristieke curve voor alle drie de films een S-vormig verloop heeft en daarmee afwijkt van de ideale curve (uitgebreid middengedeelte met recht curveverloop). Dit leidt ertoe dat de grijswaarden in het middengebied iets harder worden weergegeven, waardoor er een schijnbare toename van de scherpte plaatsvindt. De prijs die men hiervoor betaalt, is een geringere differentiatie van de grijswaarden in de schaduwen en de hoge lichten.
Of dit een voordeel is, hangt af van het onderwerp.
Met vriendelijke groeten,
Otto Beyer!