dobla
Hallo!
Ik heb op jullie site gelezen dat je de Axomat 4 kunt uitboren tot M39.
Hoe pak je dat het beste aan, en waar moet je op letten?
Ik wilde de printplaat er misschien uithalen en met een trapboor uitboren, maar ik weet niet hoe ik er dan weer een schroefdraad in krijg, of heeft de printplaat zelf geen schroefdraad?
Hartelijk dank!
Gast
... dat gaat het makkelijkst op een draaibank. Breng het originele onderdeel naar een metaalbewerkingsbedrijf, neem een schets mee van hoe het eruit moet komen te zien, en dan zou het geen probleem moeten zijn.
Groeten
Ronald
Gast
Je kunt zo’n printplaat echter ook bij Onkel Mirko kopen. Hij staat in ieder geval in de catalogus voor € 16,24.
dobla
Allereerst bedankt voor de reacties!
Helaas staat de printplaat in de catalogus alleen vermeld voor de Axomat 5, hoewel ik eigenlijk denk dat hij misschien ook in de Axomat 4 zou kunnen passen, maar ik had ergens gelezen dat dat niet het geval is.
Misschien moet ik het eens aan Mirko vragen ;-)
cfb_de
Hallo,
Het eerste wat je zou moeten doen, is Mirko vragen. Af en toe krijgt hij namelijk uit allerlei geheime bronnen die sinds de val van de Muur in de vergetelheid zijn geraakt, zelfs geschikte onderdelen toegestuurd. En voordat hij die nu weggooit, alleen maar omdat hij geen tweedehandshandel meer mag drijven, zou hij ze je tegen een kleine vergoeding goedkoop kunnen doorverkopen. (Raad eens waar mijn eerste Opemus-5-printplaat voor de 35 mm-lens voor Pocket/Minox vandaan kwam, waar mijn Opemus 5 zijn M39-printplaat vandaan heeft...)
De andere mogelijkheid is eigenlijk dat je naar de dichtstbijzijnde metaalbewerker/loodgieter/auto-/tractormonteur gaat, een "originele printplaat" en je lens meeneemt en tegen hen zegt: "Precies hetzelfde, maar dan M39 voor deze lens in het midden". Dat doen ze ook, bij een goede verspaningstechnicus aan de draaibank duurt het zeker geen tien minuten (die heb ik zelf al nodig, zonder dat ik het vak heb geleerd, ik ben chemicus), als hij tenminste de juiste beitel (nu word ik vast meteen gecorrigeerd hoe dat onderdeel precies heet...) voor de schroefdraad heeft. Kost dan waarschijnlijk zo'n 20,- Duitse mark voor de koffiekas. Je kunt het zelf zwart schilderen, Revell heeft daar een geschikt matzwart voor. Heel officieel gebruneerd, met bestelnummer, leveringsbon en factuur, zou het iets duurder kunnen worden.
Voorwaarde voor dat laatste is natuurlijk een draaibank. Maar het eerste bedrijf waar je navraag doet, zal je doorverwijzen als ze het zelf niet kunnen.
Nog even een paar opmerkingen over het onderdeel: de schuine kant aan de buitenrand van de plaat, waar het ding in de vergroter wordt geklemd, maakt eigenlijk niet uit hoe schuin die is. Hij moet alleen onder de twee houders tegenover de klemschroef passen. De rest doet de schroef, eventueel met een stukje karton eronder. De diameter is daar kritischer.
Een licht verzonken objectiefschroefdraad (zo'n vijftien millimeter) werkt heel goed, omdat je dan ook met de 40-WA kunt werken en zo grotere afmetingen op de basisplaat krijgt. De Axomaten kunnen immers niet zo bijzonder hoog worden uitgeschoven. Let dan bij de naar binnen gedraaide buis op de buitendiameter van de lens en draai die gerust tot het uiterste uit. Ruimte rond de schijf kan geen kwaad. Dat is mijn ervaring met mijn zelfgedraaide tweede 35 mm-printplaat (die gaat bij de Opemus als MF-onderdeel natuurlijk niet slechts vijftien mm naar binnen, maar toch al bijna 50).
Nee, ik heb geen maten. Een stuk aluminium op de werkbank, een beetje draaien, schroefdraad erin, klaar. Volledig vervaardigd naar mijn idee, een ruw idee en mijn gevoel. Maar het past verrassend genoeg toch :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Ik wil niemand ervan weerhouden zich verder te verdiepen in de verspaningstechniek.
Maar toch nog even: catalogus p. 69 / laatste regel bij de prijsvermeldingen
Gast
Ik moet zeggen: dit is echt een topforum.
In de catalogus stond op de volgende pagina iets over printplaten voor oudere apparaten, maar daar stond niets; wel in de tabel op dezelfde pagina (met dank aan Der König der Buchhalter).
Maar het feit dat er geen codenummer bij staat, doet me het ergste vermoeden...
Ik ga vanavond een bestelling voor de printplaat bij Mirko plaatsen en hoop dat hij die nog op voorraad heeft / kan regelen.
Zo niet, dan kom ik waarschijnlijk terug op de doe-het-zelf-oplossing.
Nogmaals hartelijk dank!
MirkoBoeddecker
Franz,
Door mijn verblijf in de gevangenis en uw waanzinnige consumententerreur mag ik helaas geen tweedehandsartikelen met stekker meer verkopen.
Printplaten zijn geen probleem en leverbaar. Hetzelfde geldt voor metalen inzetstukken en glazen, maar de glazen verkopen we alleen in Berlijn, omdat het te omslachtig is om de voorraad klaar te maken voor verzending.
De printplaat zou in de Axomat 4 moeten passen, als er al een zwarte printplaat in zit.
MAAR een dikke, nieuwe plastic Rodagon kan in de 'hoed-op'-modus (dus niet in de 'pot'-modus, wanneer de printplaat naar beneden is gebogen, maar wanneer deze naar boven in het apparaat kijkt als een opgezette hoed) niet goed worden vastgedraaid, omdat deze zo dik is dat de diafragmaring tegen de wand klemt.
Groeten,
Mirko
dobla
Hallo!
Ik heb nu onder andere de printplaat bij jullie via e-mail besteld.
Ik heb de zwarte printplaat al.
Begrijp ik het goed: in de pot-modus passen alle lenzen, omdat er niets in de weg zit, en in de hoed-modus alleen de slankere?
Ik heb een Rogonar-S gekocht, hoe groot is de kans dat die ook in de hoed past?
Ik denk dat de lens niet zo groot is.
Wat is eigenlijk precies het voordeel van deze vorm? De originele printplaat is immers vlak, dus geen pot of hoed.
Groeten
Daniel
MirkoBoeddecker
Hallo Daniel,
Je hebt een pot- en hoedfilter nodig om het verschil in brandpuntsafstand tussen 50 mm en 80 mm te compenseren.
Anders zou je met de 50 mm niet op oneindig kunnen scherpstellen en met de 80 mm niet op kleinere formaten.
De printplaat is ontworpen voor zowel de Opemus (6x6) als de Axomat (35 mm).
Bij de Axomat heb je dat eigenlijk niet nodig, omdat die maar één lens (de 50 mm) nodig heeft, maar je zit nu eenmaal vast aan het systeem.
Bij de potlens kan het zijn dat je geen grote foto's kunt maken en bij de hoedlens kan het zijn dat de lens vastloopt...
Een S-model heeft nog meer extra mm nodig dan een model zonder S :-(
Groeten,
Mirko
dobla
Hallo!
De printplaat is aangekomen en:
Het past ook op de Hut!
De lens kan niet helemaal worden ingedraaid, daarvoor is hij echt te groot, maar er zijn wel ongeveer 4 slagen die vastzitten; het diafragma kan echter toch worden versteld, omdat alleen de ring beweegbaar is en de rest van de lens niet (ik weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven).
Voor zover ik heb gezien, heeft bijvoorbeeld een APO-Rodagon dezelfde afmetingen, dus dat zou ook moeten passen.
Misschien kom ik zondag toe aan het maken van vergrotingen, dan kan ik eindelijk genieten van de "kwaliteitssprong" ;-)
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Groeten
Daniel