Gast
Hallo,
Ik heb een oude, belichte Orwo-kleurenfilm NP24 gevonden. Aangezien het waarschijnlijk oude familiefoto’s van vóór 1989 zijn, zou ik deze graag willen laten ontwikkelen. Is er kans van slagen? Ik heb zelf geen verstand van het ontwikkelen van kleurenfoto’s. Is C41 het juiste proces?
Hartelijk dank
Schwedenstahl
Hallo, kijk eens op de website www.super8.nl. Daar is iemand die ervaring heeft met oude processen en dit soort dingen ook ontwikkelt. C 41 is zeker verkeerd. Als je even googelt, kun je ook de ORWO-recepten vinden en de ontwikkelaar zelf maken, hoewel dat bij een film natuurlijk weinig zin heeft.
Groeten
Marwan
Gast
Hallo Lars!
NP staat voor "negatief panchromatisch", het is dus zwart-witfilm.
Oleksander
Gast
Hallo,
Ik heb een aantal pagina's uit de ORWO- en AGFA-handleiding als pdf opgeslagen. Als je deze wilt downloaden, kun je bij mij een login voor silberphotographie aanvragen. Het is gratis. :rolleyes: Daar vind je trouwens nog veel meer informatie om te downloaden. :D
Hartelijke groeten en veel succes!
Ralph B)
Gast
Was de NP24 niet het Orwo-equivalent van de Ilford FP4?
Gast
Je hebt gelijk, Olexander, de benaming van de kleurenfilm is NC21. De Orwo zwart-witfilm heb ik gisteren ontwikkeld (met de originele ORWO-ontwikkelaar). Naast de gevonden kleurenfilm waren er ook drie zwart-witrollen.
Het resultaat: zeer donkere negatieven, zo donker dat ik tot nu toe nog geen afdruk heb kunnen maken die er enigszins goed uitziet. Ik vraag me af of Farmerscher-verzwakker een optie zou zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? Dat zorgt waarschijnlijk ook niet voor meer contrast, toch?
Met de kleurenfilm NC21 weet ik nog steeds niet goed wat ik ermee aan moet.
Bedankt
Gast
Ik heb zojuist op silberphotographie.de het gegevensblad gevonden voor de ontwikkeling van de NC21; ontwikkelingsset C5168.
Nu ga ik eens kijken of die nog ergens te krijgen is, als replica of als origineel... (ik heb helaas nog nooit kleurfoto’s ontwikkeld... ik ben benieuwd)
Gast
Lars,