Gast
Over de gehele lengte van de film (rolfilm) zitten fijne donkere strepen, die natuurlijk ook op de afdruk zichtbaar zijn. De negatieven zijn in het lab niet bepaald voorzichtig behandeld – wie kan mij hiermee helpen? De filmdrukplaat is schoon en ik zie ook geen onregelmatigheden aan de rollen waar de film overheen loopt. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Bijgevoegd is een foto van de afdruk. Er is een nieuwe Ilford 120 gebruikt, de camera is een TLR, Yashica 124 Gmat.
Bedankt voor nuttige tips!
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Hier nog een (niet al te beste...) foto van het negatief, waarop de strepen te zien zijn.
KlausWehner
Welkom op het forum!
?
Helaas is de oorzaak van de strepen aan de hand van de geplaatste foto niet echt te achterhalen.
?
Ik zou de camera niet te snel als oorzaak uitsluiten (maar aan de drukplaat kan het echt niet liggen: daar ligt de film met het lichtbeschermingspapier op).
?
Maar eigenlijk ziet het er ook niet uit als krasjes.
Misschien kun je nog eens een foto van de film plaatsen.
?
Bevinden de strepen zich aan de zijde van de emulsie of aan de zijde van de drager van de film?
?
Hartelijke groeten
Klaus
highscore
Heb je dit zelf afgedrukt of komt deze afdruk uit het fotolab?
Want voor mij lijkt het bijna een beetje op een raster van een niet al te goede printer?
Met vriendelijke groet
Gast
De afdruk is afkomstig uit het laboratorium. De strepen zijn echter al vrij duidelijk te zien op het negatief, en wel op de matte kant. Ze lopen in de lengterichting over de hele film, maar zien er niet uit alsof ze mechanisch zijn veroorzaakt (krassen). Aangezien ze nauwelijks zichtbaar zijn op het negatief, heb ik geen foto van het negatief geplaatst.
highscore
Nou, als de strepen op het negatief zitten,
dan weet ik het even niet meer.
Hoewel!
Even speculatief: is de film misschien doorlicht of zo?
KlausWehner
Zonder informatie en zonder de feiten te kennen, is het moeilijk om iets te zeggen.
Hoe (waar) is de film ontwikkeld?
In een groot laboratorium?
?
HG
Klaus
fototiger
Misschien gewoon "slechts" een materiaalfout in de emulsielaag? Of toch een fout bij het ontwikkelen van de film? Mechanische belasting die geen krasen achterlaat als de film nat is en de emulsie zachter?
€
Heb je de mogelijkheid om de camera nog eens te testen met een andere en dezelfde film, om fouten in de camera uit te sluiten?
€
Maar eigenlijk geef ik alleen maar advies...
Gast
Hallo Klaus,
De film is ontwikkeld in een groot laboratorium (een drogisterijketen) en kwam terug met de opmerking dat de negatieven krassen en vouwen vertoonden. Ik heb daar mijn twijfels over, vooral omdat er aan het einde van de film dikke scheurgaatjes zaten, alsof iemand er met een tang in had geprikt en gescheurd. Maar ik weet het nu eenmaal niet zeker.
De films zijn nieuwe zwart-witfilms, besteld via de fotowinkel – ik neem aan dat ik die als bron van het probleem kan uitsluiten.
Ik ben momenteel bezig met de belichting van nog een film (die ik dan zelf ontwikkel) – eens kijken of het probleem zich blijft voordoen.
€
Hartelijk dank voor je bereidheid om te helpen!
€
PS: En hier is nu echt nog een afbeelding van een van de negatieven waarop de strepen zichtbaar zijn – het was nogal lastig om dat te "fotograferen" ....
Lichtjahr
Hallo,
de strepen zien eruit alsof ze afkomstig zijn van een rubberen rakel in een doorloopmachine.
Bij sommige ontwikkelmachines wordt het water vóór het drogen afgestreken.
Dit kan komen door vuile of versleten rubberen lippen.
€
Er is maar één oplossing: zelf ontwikkelen.
€
Edi
KlausWehner
Ja, Edi, dat was ook precies wat ik dacht,
Misschien kan de fout worden verminderd door opnieuw water te geven.
€
Zelf kweken is in ieder geval een beter alternatief.
Als je hier vragen over hebt, help ik je graag verder.
€
Hartelijke groeten
Klaus
Lichtjahr
Hallo Klaus,
Tetenal bracht vroeger "Repolisan" op de markt, dat met een schoon linnen doekje dun werd aangebracht.
Hiermee konden kleine beschadigingen aan het negatief worden verzacht.
€
Of het nog ergens te koop is – geen idee.
€
Nu heb ik toch nog iets gevonden (fragment uit een productbeschrijving van Tetenal):
LICHTBESCHERMLAK SPRAY
(glanzend en mat)
?
Toepassingsgebied en werking
De lichtbeschermlak absorbeert het ultraviolette deel van het licht dat schadelijk is voor de houdbaarheid van de beeldkleurstoffen van kleurenmaterialen (kleurenfotopapier). De kleurloze
lak droogt snel en laat op de behandelde kleurenfoto's en films een
beschermende film achter, die naast de UV-bescherming vooral de mechanische belasting van het
oppervlak vermindert. Lichtbeschermingslak-spray glanzend kan ook als filmbeschermingslak
worden gebruikt.
Krassen op films, die storend zijn bij projectie of vergroting, kunnen
met lichtbeschermingslak (alleen glanzend) worden verwijderd of, afhankelijk van de diepte van de kras
,
verminderd.
Lichtbeschermingslak-spray vervangt het vroeger bekende Repolisan voor dit toepassingsgebied.
€
Leveringsomvang
Lichtbeschermingslak-spray, glanzend 400 ml Art.nr. 105190
Lichtbeschermingslak-spray, mat 400 ml Art.nr. 105192
€
Groeten,
Edi
€
KlausWehner
Hallo Edi,
?
Het is nu niet helemaal duidelijk hoe deze strepen zijn ontstaan.
Chemische resten?
"Rubberslijtage" van de rakel?
Drukplekken?
Schuurplekken van de rakel?
?
Daarom zou ik de zaak eerst "minimaal invasief" aanpakken:
intensief spoelen (30 minuten), gevolgd door een bad met een bevochtigingsmiddel (enkele minuten).
?
Bij deze behandeling zouden chemische resten de kans krijgen om op te lossen.
De emulsie zou kunnen opzwellen en oppervlakkige drukplekken en schuurplekken zouden de kans krijgen om uit te vloeien of zich weer op te vullen.
Mocht er eventueel rubberdeeltjes aan de film kleven, dan moet je deze eventueel met veel tact en zonder druk met je vingertop eraf vegen.
?
Pas als dat geen succes heeft, zou ik over andere maatregelen nadenken.
?
Hartelijke groeten
Klaus
Wolf_XL
...mijn aanpak zou zijn:
€
1. Een nieuwe film belichten – bij voorkeur een ander merk/een andere emulsie om filmfouten uit te sluiten
2. Zelf ontwikkelen
€
Probleem opgelost? De film met strepen naar het grootlaboratorium sturen.
€
Probleem niet opgelost? Een probleem met de camera...
Gast
Zo, nu heb ik zelf een film ontwikkeld – dat heeft even geduurd, want ik moest eerst mijn ‘donkere kamer’ inrichten – in een oud schuurtje, het was niet bepaald makkelijk om het daar donker te krijgen!!! En – geen strepen meer op het negatief – dat betekent dat het lab het verprutst heeft!!!
Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Ungern-Sternberg
Ik heb precies dezelfde strepen op een 6x6-negatief (van een Yashica 124G). Bij een heel oude Rolleiflex is mij al eens iets soortgelijks overkomen, maar toen was het mijn eigen fout: ik had de film na een langere periode van niet-gebruik verkeerd ingevoerd; het was een duidelijk mechanische oorzaak, die zich daarna ook nooit meer heeft voorgedaan.
?
Het ligt niet aan de filmtransport in mijn Yashica; deze is in nieuwstaat en het is ook niet eerder gebeurd met meerdere films (altijd Kodak Tri-X) in de camera. Bij eerdere ontwikkelingen met RODINAL waren er nooit problemen.
?
De enige verandering is de ontwikkelaar: Ultrafin (1+10) in een kantelritme volgens de Massive Development Chart (internet/app).
?
Kan iemand zich voorstellen dat het aan Ultrafin ligt??