MirkoBoeddecker
en zo te zien blijft dat ook zo.
Het is weliswaar niet meer zo goedkoop als vroeger, maar bij A&O wordt alles blijkbaar gewoon doorgeproduceerd.
Dat is toch goed nieuws, nietwaar?
Groeten,
Mirko
Goetz
Echt goed nieuws, ik heb weliswaar nog 1 liter, maar het is goed om te weten.
Schwedenstahl
Hallo, leuk om te lezen,
hoe zit het eigenlijk met ATOMAL, of met de andere producten... misschien ook de APX 100/400? Dat zou toch moeten kunnen, Ilford produceert toch ook nog steeds film.
Groeten
Marwan
MirkoBoeddecker
Marwan,
dit bericht heeft alleen betrekking op de chemiefabriek die is overgenomen en uit het concern is gehaald.
Film en fotopapier worden niet meer in Leverkusen geproduceerd.
Maar zoals in een andere thread is aangekondigd, kunnen we restvoorraden bestellen.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Mag Vaihingen sinds de overname nu eindelijk RODINAL produceren? Voorheen was dat namelijk niet het geval.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Ik weet het niet precies.
Maar ze hebben een tijdelijke uitverkoop opgezet.
Tijdelijk betekent voor mij: "totdat er een eigen verkoopafdeling is opgezet".
Anders zouden ze het immers uitverkoop of liquidatie kunnen noemen.
In ieder geval kunnen we bestellen.
Helaas is de supervoordelige prijs niet meer geldig.
Alles wat nu nieuw wordt ingekocht, is ongeveer 30% duurder.
Ik heb daarom de prijzen in de catalogus enigszins moeten aanpassen.
Groeten,
Mirko
CarstenM
Hallo Franz,
waarom mocht Vaihingen geen RODINAL produceren en waar werd RODINAL tot nu toe gemaakt?
Groeten
Carsten
MirkoBoeddecker
Carsten,
RODINAL is daar altijd al geproduceerd in de Agfa-chemiefabriek.
De fabriek is verkocht aan een dienstverlener voor minilabs.
Die wil zich in de eerste plaats richten op de levering van kleurchemie aan de bestaande minilabs, omdat dat een mooie, goedlopende business is.
De grote vraag was nu al twee weken of hij ook interesse heeft om de zwart-witchemie te blijven produceren.
Ik denk dat we daar sinds gisteren voorzichtig ja op kunnen antwoorden, ook al is er nog geen officiële verklaring uit Potsdam gekomen.
Vandaar mijn thread.
Groeten,
Mirko
CarstenM
Mirko,
op het naburige forum uit Hatten is er echter al vaker luid en duidelijk op gewezen dat RODINAL niet in Vaihingen wordt/werd geproduceerd. De vraag van Franz in deze thread wijst daar ook op.
Wat is er nu eigenlijk juist?
Ik heb al vernomen dat A&O de laboratoriumtak van Agfa-Photo heeft overgenomen.
Uiteindelijk ben ik blij als RODINAL blijft bestaan. Dat bespaart me immers het experimenteren met R09.
Groeten
Carsten
silberkorn
Scala-chemie is ineens weer verkrijgbaar. Het Scala-laboratorium Dormoolen in Hamburg, dat twee weken geleden het Scala-proces moest stopzetten bij gebrek aan Agfa-chemie, heeft me vandaag per e-mail laten weten dat de benodigde chemie weer beschikbaar is en dat het proces weer kan worden aangeboden. Dat is toch positief nieuws. Nu maar hopen dat de aanvoer van Agfa-chemie ook op de langere termijn gewaarborgd blijft. :(
Groeten
Jo
Gast
... maar het SCALA-proces heeft zonder Agfa Scala-films niet veel zin (je kunt er ook andere films in verwerken, maar dat lukt ook met Foma/Kodak).
SamuliSchielke
Nu we toch bezig zijn om uit te zoeken welke Agfa-producten er in de toekomst nog zullen zijn, weet iemand hoe het verder gaat met Sistan? En als Sistan niet meer verkrijgbaar zal zijn, produceert iemand anders dan iets vergelijkbaars? Ik heb wel gehoord dat er iets van Fuji zou zijn, maar alleen in Japan – daar heb ik voorlopig niet veel aan.
Samuli
PhilippReichmuth
Hoi Samuli,
Heb je die van jou al opgebruikt? Het is nog maar twee weken geleden :) Je zou eens kunnen kijken of je een importeur voor Fuji Ag-Guard kunt vinden.
Philipp
cfb_de
Hallo Mirko,
RODINAL is nooit in Vaihingen/Enz in de voormalige fabriek van Hauff geproduceerd. Daar worden deelpartijen verpakt (= in flessen afgevuld). Het spul komt uit een ander Europees land („Benelux” is hier de interessante aanwijzing, „Mortsel” een mogelijke plaatsnaam).
Misschien is dat nu veranderd, maar mijn twee contactpersonen in Vaihingen (bedrijfsleiders) weten daar nog niets van. En zij zien hun installaties immers elke dag en zouden precies moeten weten wat er achteraan de installatie uit de kraan loopt.
Voor de rest van de chemicaliën, met name het E6- en C41-spul, klopt het natuurlijk dat die uit Vaihingen komen. En daarom heeft a&o die ook gekocht. Een van de milieuvriendelijkste en modernste middelgrote chemische fabrieken ter wereld.
Franz
StefanHeymann
Een van de meest milieuvriendelijke en moderne middelgrote chemische fabrieken ter wereld.
Bedoel je daarmee A&O of de Agfa-fabriek in Vaihingen?
Groeten, Stefan
cfb_de
Hallo Stefan,
Beide, het is dezelfde fabriek :-) Maar even serieus: gezien de ligging van de fabriek moeten ze het meeste werk verzetten op het gebied van emissiebeperking, en dat hebben ze ook gedaan.
Ik zou kunnen proberen een rondleiding daar te regelen, als de ophef hierover wat is weggeëbd.
Franz
MirkoBoeddecker
Hallo Franz,
Bedankt voor de tip.
Wat er precies waar wordt geproduceerd, weet ik natuurlijk niet.
Informatiebronnen zoals die van jou zijn dan natuurlijk erg nuttig.
Als RODINAL daar vroeger werd geproduceerd, staat niets het in de weg om dat in de toekomst te blijven doen.
De informatie die ik heb gekregen, was dat het via deze distributie verkrijgbaar blijft, en daaruit concludeerde ik dat het dan waarschijnlijk ook daar wordt geproduceerd.
Het recept voor RODINAL is immers niet zo ingewikkeld. Het is altijd een kwestie van vraag.
Zie Ilford Chemie.
Ik ben daar nogal optimistisch over.
Het zou alleen goed zijn als we onze oude voorwaarden voor het chemieassortiment weer terug zouden kunnen krijgen. In tegenstelling tot bij film en papier zijn die namelijk tijdelijk helaas opgeschort.
Daarom kijk ook ik vol spanning uit naar het einde van het overnametheater.
Groeten,
Mirko
StefanHeymann
@Franz
Bezichtiging: Ik doe mee :-) *aanmelden*
@Mirko
RODINAL is toch zo goedkoop (vooral bij de verdunningen die daar gebruikelijk zijn), dus de prijzen doen er eigenlijk niet zo toe. Wie een negatievenontwikkelaar beoordeelt op basis van de kosten per ontwikkeling, sorry, die heeft het aan zichzelf te wijten. De grootste kostenposten bij het fotograferen zijn toch het fotopapier en de film (afgezien van "hardware" zoals camera's en lenzen ...). We zouden toch allemaal blij zijn als je de originele RODINAL überhaupt nog zou kunnen kopen.
Groeten, Stefan
MirkoBoeddecker
Hallo Stefan,
Dat klopt in principe wel, maar er zijn leveranciers die hun prijzen voor Agfa-materiaal fors hebben verhoogd (verdubbeld) toen Agfa niet meer kon leveren, hoewel ze uit voorraad verkochten en dus tegen zeer gunstige prijzen hadden ingekocht.
Wij daarentegen zijn pas overgestapt toen er in totaal nog ongeveer 20 pakjes papier en ongeveer 30 flessen RODINAL waren, dus ongeveer twee dagen voordat de allerlaatste eenheid de deur uitging (op een gegeven moment moet je dat doen, anders ontstaat er een enorme chaos).
We moeten nieuwe RODINAL en nieuw papier duurder inkopen en daarom is het duurder, niet omdat we onze voorraadwaarde willen verdubbelen.
In de tussentijd zullen er onvermijdelijk twee prijsniveaus zijn in de publicaties van de verschillende aanbieders. Wie nog tegen het oude niveau kan leveren en wie niet, zal zich gaandeweg uitkristalliseren.
Groeten,
Mirko
arothaus
Hallo Mirko,
Dus de "dure RODINAL" is geen nieuwe, maar de vergulde "last Edition"? Zijn er al aanwijzingen dat er na de uitverkoop nog nieuwe voorraad komt, of is het dan echt afgelopen als de laatste flessen van de "last Edition" op zijn?
Ik weet het – deze vraag vraagt om de beruchte glazen bol, maar ik zou toch graag willen weten of het nog de moeite waard is om films met RODINAL te testen of dat ik meteen op R09 moet overstappen.
Groeten,
Andreas R.