silberkorn :D Hallo, nu Dormoolen/Hamburg en Oschatz/Wiesbaden het Agfa SCALA-proces hebben stopgezet bij gebrek aan Agfa-chemicaliën, en de voorraad bij Mayer/München en Studio/13 Stuttgart ook maar nog voor een beperkte tijd toereikend is, zal ik mijn opgeslagen Agfa SCALA 200x-rolletjes in de toekomst waarschijnlijk zelf in de doos moeten ontwikkelen. AgfaPhoto GmbH houdt zich helaas volledig op de vlakte wat betreft ontwikkelingsinstructies en geeft laconiek de verkeerde informatie dat het zelf ontwikkelen van de SCALA in een busje niet mogelijk is. Daarom heb ik nu jullie hulp nodig: hoe kan ik de SCALA, belicht met een nominale gevoeligheid van 200 ASA, bijvoorbeeld met de Foma-omkeerset correct ontwikkelen? Groeten Jo
cfb_de Hallo Jo, als je het topic "Alternatief voor Fomapan..." iets verderop leest, vind je daar alle informatie die je nodig hebt. Met vriendelijke groeten, Franz
PhilippReichmuth Als je het topic "Alternatief voor Fomapan..." iets verderop leest, vind je daar alle informatie die je nodig hebt.Het levert "slechts" 125 ASA op. Als dat voldoende is... Philipp
silberkorn Bedankt voor de snelle reacties. De handleiding van Michael W. Hilgert en Roman J. Rohleder is erg uitgebreid en helpt me goed op weg – ook al verliest de SCALA bij hen iets aan gevoeligheid (125 in plaats van 200 ASA). Daar kan ik prima mee leven. Ik heb weliswaar (nog) geen Jobo-processor, maar handmatig in de bus zou het eigenlijk ook moeten lukken. Dan rijst alleen de vraag naar het kantelritme. Welke zouden jullie aanbevelen? De eerste 30 seconden continu, daarna de eerste tien seconden van elke nieuwe minuut? Groeten Jo
Christoph Dat met de Agfa-SCALA (125 ASA) in de Fomakit wil ik binnenkort ook eens uitproberen. Ik heb op internet ook dit artikel gevonden, waarin dat is getest. Met een standaardontwikkelingstijd van 12 minuten, net als voor de Fomapan R 100. De Fomapan R 100 heb ik in totaal al 8 keer ontwikkeld. Bij de eerste ontwikkeling heb ik de eerste minuut om de 3 seconden gekanteld, daarna om de 10 seconden. Bij de andere rollen heb ik om de 10 seconden gekanteld. De resultaten zijn uitstekend geworden. Waarom zou dit niet ook voor de Agfa SCALA kunnen worden toegepast? Zoals hierboven al gezegd, ga ik het binnenkort eens uitproberen. Groeten Christoph
silberkorn Ik weet dat Dormoolen de machine weer aan de praat heeft gekregen. Voorlopig lijkt de levering van Agfa-chemicaliën voor het SCALA-proces verzekerd. Hopelijk blijft dat zo. Groeten Jo
Christoph Ik heb zojuist een Agfa SCALA ontwikkeld met de Foma-set. Ik heb alles precies hetzelfde gedaan als bij de Fomapan R 100. De SCALA, met een belichting van 22 DIN, ziet er op het eerste gezicht goed uit.