Hoi Franz,
ik weet niet welke Minox je bedoelt
Minox 110S. Dat stond er ook al. :D
met mijn C zou dat in ieder geval makkelijk gaan. De laagst mogelijke gevoeligheid is daar 9 DIN.
Zoals Mirko al schreef, is dit niet de klassieke Minox voor 8x11-film, maar een camera voor 110 Instamatic-film. (
Website over de camera) De lens ervan heeft ook een uitstekende reputatie, maar dat helpt niet veel als de ISO-gevoeligheid niet klopt.
De ISO-gevoeligheid wordt bij 110-film via de cassette gecodeerd. Er is een stand voor hoge en een voor lage gevoeligheid voorzien; in de praktijk betekent dat meestal 100 en 400 ASA, bij de
Pentax 80 en 400. Paradoxaal genoeg hebben sommige fabrikanten toch 200-ASA-cassettefilm verkocht; die werd dan meestal gewoon verkeerd belicht.
Bovendien heb je de mogelijkheid van handmatige instelling en handmatige belichting.
Afgezien van het feit dat mijn Profisix twee keer zo groot zou zijn als de meeste 110-camera's: voor zover ik weet kun je bij vrijwel geen enkele 110-camera de belichting handmatig instellen; dat gebeurt meestal via een of andere automatische functie. In zoverre is een film van 16 tot 25 ASA hier een probleem. Bij sommige camera's is er een tegenlichtcorrectie, waarmee je dat in ieder geval enigszins zou kunnen benaderen.
Philipp