kalleschwa
Witam wszystkich,
mam około 20 rolk filmów Agfa APX 400, które dostałem w prezencie, wszystkie naświetlone na czułość 400 ASA. Ponieważ nie mam żadnego doświadczenia z tym filmem, a przy udanych ujęciach chciałbym uzyskać powiększenia w formacie 30x40, zależy mi oczywiście na pewnej ostrości, ale nie chcę też, żeby ziarno było zbyt wyraźne.
Myślę, że ADX A+B byłby całkiem dobrym rozwiązaniem. Ponieważ i tak chciałem wypróbować ten wywoływacz, mam już przed sobą oba opakowania.
W dołączonej tabeli przeczytałem, że w tym przypadku osiąga się czułość tylko 250 ISO. Nie znam się na tym zbyt dobrze: skoro przeprowadziłem już naświetlanie na 400 ISO, muszę jakoś dostosować podany czas, czy może jednak użyć innego wywoływacza, np. Neofin Blau.
Byłoby miło, gdyby ktoś mógł mi pomóc.
Z góry dziękuję.
Kalle
kalleschwa
Cześć,
skoro nikt nie miał żadnej wskazówki, postanowiłem spróbować i wywołałem film Agfa APX w roztworze ADX A+B przez 11,5 minuty zamiast zalecanych 9,5 minuty.
Otrzymałem bardzo dobrze zarysowane, nadające się do druku negatywy, więc zakładam, że czas naświetlania jest mniej więcej odpowiedni. Ale to ziarno!!!!! :D
Pierwsze odbitki próbne w formacie 18x24 są akceptowalne, choć z pewnymi zastrzeżeniami. W porównaniu z moimi innymi wynikami (T-Max 400 w X-Tol 1:2) oraz odbitkami porównawczymi w formacie 30x40, na filmie Agfa 400 widać ziarno, które znam z filmu T-Max 3200, a właściwie jest ono jeszcze większe. Również ostrość krawędzi pozostawia wiele do życzenia.
Teraz naprawdę nie wiem, co dalej z moimi filmami Agfa 400 naświetlonymi na 400 ISO. Ponieważ wywoływacz jest ogólnie dość dobrze oceniany, wykluczam go jako przyczynę. Czy gruboziarnistość wynika z niewielkiego podkręcenia, czy też film sam w sobie jest tak gruboziarnisty? Nie mam pojęcia, ponieważ w przeszłości nie zajmowałem się ani tym filmem, ani tym wywoływaczem. Nie mam już filmów do przetestowania, a nie chcę zepsuć tych, które zostały naświetlone.