Gast
Hallo,
hoe krijg ik foto’s met een vooroorlogse uitstraling?
Ik bedoel die ‘doffe’ zwart-witfoto’s met diepe schaduwen en een korrelige structuur over het beeld.
De foto's zien er zo zonnig uit (een beetje overbelicht) en een beetje impressionistisch, omdat de korrel de scherpte gewoon niet versterkt (het lijkt altijd alsof de foto uit elkaar valt, neigt naar een vijlspaanbeeld), dus niet zoals bij Efke.
Kan je daar op de een of andere manier iets aan doen tijdens de ontwikkeling, of hangt dat af van het materiaal?
Jullie kennen vast ook (speel)films/foto's uit de vooroorlogse tijd.
Groeten
jü
Roman
Jäg,
heb je ergens een link naar een voorbeeldfoto, zodat ik precies begrijp wat je bedoelt?
Om te beginnen zou ik het eens proberen met een blauwfilter (om orthochromatische film te simuleren – open schaduwen, witte lucht, een ‘andere’ toonweergave), eventueel in combinatie met een licht softfilter...
Roman
cfb_de
Hallo Jörg,
een oude Zorki, met een vooroorlogse 3.5/50 (onvergulde FED/Elmar-kloon) erop, HP5 erin, belichting op net iets minder dan 800, RODINAL 1+25.
Als het nog brutaler moet: Lucky-100/dezelfde camera/belichting op 100/ook RODINAL.
Bij gelegenheid scan ik mijn stoomlocomotieffoto's eens.
Met vriendelijke groeten,
Franz
SamuliSchielke
Deels kan het ook aan de papierverwerking liggen. Ik heb onlangs geheel per ongeluk de stijl van Rodtsjenko uit de jaren twintig (vooral die van de architectuurfoto’s) nagebootst door een afdruk op Polywarmton over te belichten en deze vervolgens uit de koudtoonontwikkelaar (AM 3003) te halen voordat hij volledig was ontwikkeld. Als ik er nu nog eens naar kijk, denk ik dat Rodchenko, net als veel anderen in zijn tijd, zijn afdrukken gewoon op het oog ontwikkelde, en dat ze daarom vaak uitlopende hoge lichten hebben, maar daarentegen krachtig grijs en diep zwart. Ik weet niet of dit op enigerlei wijze lijkt op wat je bedoelde, maar ik denk dat zowel de combinatie van film en ontwikkelaar als de afdruktechniek een rol spelen als je de look van oude foto's wilt reproduceren.