Hallo HaPe,
ten eerste kun je gerust nog eens op
het forum voor grootformaatfotografie informeren. Ten tweede zijn er voor 13x18 toch nog een aantal alternatieven.
Op eBay zul je waarschijnlijk vooral de Durst 138 vinden, in verschillende uitvoeringen. Het wordt alleen lastig als er iets kapot gaat en je reserveonderdelen nodig hebt, bijvoorbeeld voor de transformator of zo. Dan moet je het zelf maken en improviseren, of gewoon flink wat geld uitgeven aan nieuwe onderdelen. Daarom moet je van tevoren ook kijken welke accessoires je nog nodig hebt en dan het beste meteen iets kopen waarbij alles al inbegrepen is.
Ik heb zelf een DeVere 507 wandmodel aangeschaft. En ik ben meer dan enthousiast over dit apparaat. Solide, eenvoudige mechanica en neemt door de wandmontage weinig ruimte in beslag en vereist geen zo hoog plafond. Ik wil echter niet verzwijgen dat de defecte transformator me behoorlijk wat zenuwen heeft gekost en dat je voor de werking van het apparaat eigenlijk weer de originele schakelklok nodig hebt of een stekkerbrug. Daar staat tegenover dat het vergroten nu ook veel leuker is en met de nodige reserveonderdelen achter de hand hoop ik dat dit de laatste vergroter is die ik hoef te kopen.
Groeten, Sven.