Tomasoso
Hoi!
Ik ben nieuw hier en gebruik de Lucky 400 nu voor het eerst. Normaal gesproken ontwikkel ik met RODINAL, soms ook met Neofin Blau. Ik heb echter geen standaardtijden, mengverhoudingen of een push-tabel, en bovendien wil ik de film graag eens testen tot aan zijn grenzen (3200 ASA).
Kan iemand me helpen?
Goetz
ook al is het een andere leverancier, daar heb ik de tabel gevonden
Voor RODINAL 1+25: Lucky 100 = 7 - 8 minuten, Lucky 400 = 9-10 minuten bij 20 graden
Ik heb nu een Lucky-rolfilm van 100 foto's gemaakt, eens kijken of de tijden kloppen.
Groeten
Goetz
cfb_de
Hallo Goetz,
Laat ons alsjeblieft weten wat je resultaten zijn. Ik had destijds het twijfelachtige genoegen om de 100 te mogen testen. Ik heb me daarbij beperkt tot HRX en RODINAL 1+50. HRX was een totale teleurstelling, RODINAL 1+50 was in ieder geval zo goed dat iedereen die de negatieven en positieven ervan zag, bereid was om vrijwillig meer geld uit te geven aan filmrolletjes.
Maar misschien wordt het met 1+25 wel beter. Dan zou ik mijn resterende drie ook willen opmaken. Anders dienen ze binnenkort als "demofilm" als ik de stagiair hier in het bedrijfslaboratorium eens mag uitleggen wat een "rolfilm" is.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Tomasoso
Hoi!
Bedankt voor de tips!
Ik heb het er dus maar op gewaagd en RODINAL 1+25 in 8 minuten ... Resultaat: het had wel 1-2 minuten langer mogen duren. De portretten (studioflits) en de foto's in de kroeg zijn nogal "vlak", terwijl de architectuurfoto's (buiten) al bijna goed zijn.
Ik heb net de SpaßFilm door de machine gehaald: 3200 ASA, 10 min. als basis plus 3 minuten per diafragmastap … en toen toch maar liever afgerond naar 20 minuten.
Resultaat: er "ontbreekt" ongeveer één diafragma.
Toegegeven, 3200 is wel extreem, maar er staat in ieder geval iets op.
De volgende keer ga ik waarschijnlijk 5 minuten pushen op basis van 10 minuten, en in de toekomst 9-10 minuten nemen, afhankelijk van het licht en het contrast bij het fotograferen (binnen/buiten enz.).
Nogmaals hartelijk dank en veel licht!
Goetz
Ik heb de Lucky 100 10 minuten ontwikkeld in RODINAL 1+25 bij 20 graden. Over het algemeen zijn de negatieven wat zwak, maar ik heb wel op de nominale gevoeligheid belicht.
Voor landschaps- en architectuurfotografie lijkt het me echter bruikbaar; daar ga ik een reeks met verschillende gevoeligheden testen. Bij huidfoto's denk ik dat filters de film kunnen verbeteren, maar ik denk dat dit alleen experimenteel zin heeft.
Ik heb voorlopig zonder filter gewerkt.
Als ik meer heb, laat ik het weten.
De opnames zijn gemaakt op 6*6 met een Rolleiflex 2,8 F Planar. Sluitertijden tussen 1/60 F 5,6 en 1/125 F 8
Bij de buitenopnames was er geen bewolkte lucht of nevel.
Goetz