Dennis_2
Hallo!
De Fomapan R100 is helaas al geruime tijd "niet leverbaar" bij Impex in Berlijn. Eigenlijk ben ik een groot voorstander van "support your local dealer" en ben ik al zes jaar klant bij de Impex-winkel. Ik kan deze winkel ook iedereen aanbevelen: afhankelijk van de medewerker meer of minder vriendelijk, altijd deskundig, en bovendien redelijke prijzen...
Maar nu zou ik deze film graag willen hebben.
Het is misschien wat brutaal om dit hier te vragen, maar weet iemand van jullie toevallig waar ik dit materiaal kan kopen? Misschien zelfs in het buitenland? Verzendt Foma als detailhandelaar naar particulieren?
Nou, dan veel succes en alvast bedankt voor de antwoorden.
Dennis uit Berlijn
MirkoBoeddecker
Dennis,
Mijn collega’s in de winkel hebben je vast al verteld dat er een reden is waarom we deze film niet hebben.
Die reden is heel simpel: Foma levert niet.
Het is niet zo dat we de film niet besteld zouden hebben.
We hebben inmiddels ook twee leveringen van Foma ontvangen, maar ondanks grondig zoeken zijn er tot nu toe geen Räs-rolletjes opgedoken :) :)
Vandaag verwachten we een laatste levering uit de oktoberproductie – ik ga er meteen naar kijken en laat jullie weten of er iets is veranderd.
Het begon eigenlijk met een klacht hier op het forum dat de film fouten vertoonde bij het ontwikkelen, en kort daarna had iemand anders hetzelfde probleem met een film uit dezelfde batch.
Daarop heb ik alle films uit deze batch apart gezet. Sindsdien hebben we ruzie met Foma hierover – ze willen de klacht niet erkennen en hebben ook geen films uit een andere batch – ze willen dus nog meer van de zogenaamd defecte batch leveren.
Ik kan je deze batch graag verkopen (20% korting = onze inkoopprijs), maar lees eerst zelf in de betreffende thread wat er kan gebeuren.
Het is ook een lastig geval qua aansprakelijkheid, omdat je Foma eigenlijk niets kunt bewijzen. Zij beweren dat hun monsters in orde zijn en dat de film daarom in orde is. En het zou ook daadwerkelijk kunnen zijn dat de fout alleen optreedt bij een ongelukkige samenloop van omstandigheden en onder andere omstandigheden niet.
Het is goed mogelijk dat het gaat om een combinatie van de gebruikte gelatine en een of andere reactie in het proces.
Conclusie: op dit moment kan ik jullie alleen film per meter aanbieden. We hebben een partij die precies één productie voor de "ongelukkige partij" ligt en tot nu toe gaat het goed.
We hebben daar zelfs behoorlijk veel van. Mijn speciale aanbieding zou zijn: 2 rollen Fomapan R en een Bobinquick-filmlader met samen 20% korting.
Hoe klinkt dat?
Geloof me – we doen echt wat we kunnen.
Groeten,
Mirko
PS: ik zou het leuk vinden als de winkelklanten eens een stemming zouden houden over wie er vriendelijk is als verkoper en wie niet. Ik krijg altijd alleen maar van die vage "klachten" zoals die van Denis, maar ik weet nooit wie nu lof verdient en wie een standje...
RomanJRohleder
Dennis,
Je draait het toch vaak om – neem dan de stof per meter. Die is prima, goedkoop (een stuk goedkoper dan de kant-en-klare kleding), ging bij mij net zo vaak door de was als de ‘kapotte’ kant-en-klare kleding en bleef toch heel.
Daarnaast krijg je er een heel mooi blikje bij. ;-)
cfb_de
Mirko,
Leuke foto’s van je medewerkers, leg er stembiljetten onder, een stembus iets verder bij de ingang... Niets staat de “Medewerker van de maand” nog in de weg.
Een Amerikaanse hamburgertent doet het al jaren zo.
;-)
Franz
p.s.: Zijn de rollen al gegoten?
MirkoBoeddecker
De rollen worden maandag gegoten.
Eindelijk!
Mirko
Christoph
Twee vragen:
1. Er is toch nog film op rol beschikbaar die vóór de "mogelijk defecte" partij is geproduceerd, of heb ik dat verkeerd begrepen? Of is er nu een nieuwere partij?
2. Hoe werkt dat precies met de filmlader? Ik heb gehoord dat de film op rol alleen in het donker hoeft te worden geplaatst, en dat het vullen van de patronen bij daglicht kan gebeuren. Hoe wordt het begin van de film dan eigenlijk in de juiste vorm gebracht?
cfb_de
Mirko, Christoph,
@Mirko: Geweldig!
@Christoph: wat punt 1 betreft weet ik van niets. Wat punt 2 betreft: je hebt het goed geraden. Voor het begin van de film heb je een schaar nodig; in het patroon wordt de film met plakband vastgezet.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Hallo Christoph,
De film op rol is blijkbaar in orde, aangezien de twee klachten betrekking hadden op andere partijen.
Als je een Bobi hebt, leg je de rol van 30 meter in het donker in de camera en haal je het begin van de film 1-2 cm naar buiten.
Dat komt dan natuurlijk in contact met licht, maar dat is niet erg, omdat dit stukje toch onbelicht in het patroon blijft zitten.
Bij daglicht zou je het begin dan op de spoelkern bevestigen (ponsen en vaststeken of lijmen). Vervolgens plaats je het patroon eromheen, sluit je het dekseltje en draai je de film in de patroon. Daarbij telt de filmteller elk beeld nauwkeurig mee.
Als je het gewenste aantal beelden hebt opgewonden, maak je het patroon open en knip je de film af.
Het begin steekt dan zoals gewoonlijk uit het patroon en wie wil, kan met een schaar ook een Leica-lipje knippen. Maar voor alle andere camera's is dat niet nodig.
Hier volstaat een schuine snede.
Groeten,
Mirko
Gast
Mirko schreef:
"PS: ik zou het leuk vinden als de klanten in de winkel eens konden stemmen over welke verkopers vriendelijk zijn en welke niet. Ik krijg altijd alleen maar van die vage 'klachten' zoals die van Denis, maar ik weet nooit wie nu lof verdient en wie een standje..."
Hoe bedoel je dat? Een stemming hier op het forum? Over je medewerkers??? Eh, nou ja.
Groeten
unadodox
Christoph
Hallo Mirko,
Ik heb donderdag (misschien ook woensdag of vrijdag) naar de winkel gebeld voor Fomapan R100. Er werd mij verteld dat er niets op voorraad was. Ook geen losse rollen. Nadat ik hier op het forum had gelezen dat er losse rollen beschikbaar zijn, heb ik gisteren (zaterdag) opnieuw gebeld en ernaar gevraagd. De medewerkster wist echter niet dat er rolmateriaal op voorraad is. Kun je dit even navragen (ik bedoel dit niet kwaad en heb niets tegen de medewerkster!), zodat ik iets kan bestellen.
Christoph
RomanJRohleder
Christoph,
die rol lijkt wel Bueckware te zijn. ;-)
Toen ik mijn laatste rol R100 bestelde, stond ik erop dat er rolgoed beschikbaar was. Lidja keek verbaasd, zei: "Ik kijk even op de plank", en twee minuten later klonk er "O ja, inderdaad!" door de telefoon.
Mirko,
dan duim ik meteen maar even dat in Samobor niemand per ongeluk tegen de lichtschakelaar stoot. ,-)
Groeten,
Roman
Gast
Goed gedaan, Mirko!
Hoe kunt u loyaliteit van uw medewerkers verwachten als u hen daarentegen aan de schandpaal nagelt?
Iedereen heeft wel eens een slechte dag, niemand kan alles weten.
Bosporus
MirkoBoeddecker
Christoph,
de stof per meter is leverbaar, maar wordt helaas zo zelden besteld dat niet alle medewerkers weten waar die überhaupt staat.
Zaterdag was ik niet op kantoor en Sabine kon het waarschijnlijk niet bij Florian navragen, omdat het te druk was in de winkel.
We hebben het nu echter "gevonden" en vanwege de actie voorzien van een briefje en zo geplaatst dat elk bijtje het zou moeten vinden.
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Bosporus,
Het ging mij om lof (!) en als er al kritiek is, dan wel onderbouwde kritiek en geen vage "beschuldigingen", zodat ik eventueel concrete problemen met mijn medewerkers kan aanpakken.
Daarvoor is een functie op het forum (stemmen met commentaar) zeer geschikt.
Met ongegronde verwijten in de trant van "alles is slecht" of "over het algemeen onvriendelijk" kan namelijk niemand iets beginnen.
In zekere zin heeft dat al eens heel goed gewerkt. Namelijk toen medewerker X de klacht over de Fomapan Rös afwees zonder zich ermee bezig te willen houden, en er zich nog iemand meldde die hetzelfde probleem had.
Als dat niet zo openbaar was besproken, hadden we ook de resterende Fomas uit deze partij verkocht, omdat er bij mij niets terecht was gekomen.
Dat zoiets niet oké is, daar zijn we het volgens mij allemaal over eens. Met dit concrete voorbeeld in de hand kon ik het rustig met hem uitpraten, zodat het in de toekomst (hopelijk) niet meer voorkomt.
Maar dat mogen jullie interpreteren zoals jullie willen. Als jullie zelf het gevoel hebben: "daar zou toch iets beter kunnen", dan is deze kritiek van harte welkom en zeker in het voordeel van alle betrokkenen.
Nu heb ik zeker 4 keer kritiek geuit, vergeet alsjeblieft ook de complimenten niet!!!
Groeten,
Mirko
Gast
Wat betreft de stemming over medewerkers van FOTOIMPEX: ik ben hier fel tegen (ook al kan ik natuurlijk niemand ervan weerhouden...), ik ben zelf ook in dienst bij een kleiner bedrijf en ik denk dat ik het vreselijk zou vinden als mijn eigen prestaties in het openbaar (d.w.z. voor de hele wereld zichtbaar) zouden worden besproken. Wie lof of kritiek wil uiten, zou naar mijn mening Mirko een e-mail moeten sturen... Bij de baas is zoiets zeker in goede handen, dat begrijp ik, maar niet in een forum.
Gast
Dat klonk hierboven een beetje als een medewerkerranglijst, en daar zou ik zelf niet aan meedoen, zelfs niet als ik alle reden had om te klagen.
Het is normaal dat alles soepel verloopt, en daar krijg je ‘normaal gesproken’ ook geen lof voor; het is gewoon vanzelfsprekend dat je als klant krijgt wat je hebt besteld en betaald, en wel in onberispelijke kwaliteit.
Bosporus
Stagirit
Ik denk dat het Mirko niet om het afkraken van medewerkers gaat, maar om te ontdekken wat je zelf beter zou kunnen doen*.
Toch?
*Bijvoorbeeld Jessica Alba in een little black dress aannemen, of zoiets.
Gast
Hoewel je voorstel bijna een belediging is voor de vrouwelijke medewerkers van FOTOIMPEX.
Dennis_2
Hallo!
Hier is Dennis uit Berlijn weer, nog steeds zonder zwart-witdiafilm :(
@Mirko: Bedankt voor de uitgebreide beschrijving van het probleem
met de Fomapan-diafilm. Als ik dit verhaal zo gedetailleerd
in de winkel had gehoord, zou mijn geduld zeker niet zo
snel op zijn geweest ;-)
Niemand heeft me ook ooit iets verteld over meterware, en zelf ben ik
daar helaas ook niet op gekomen...
Mirko, ik neem je aanbod aan, 2 rollen 100R meterware en
een oprolhulp, voor een speciale prijs.
Ik kom waarschijnlijk woensdagavond rond 17.45 uur
langs bij jullie winkel.
Medewerkers op internet publiekelijk aan de schandpaal nagelen vind
ik persoonlijk niet zo leuk. Ik kan woensdag mijn
heel persoonlijke indrukken wel heel persoonlijk in de winkel achterlaten :)
@Roman: Bedankt voor de vriendelijke aanmoediging!
Nou dan, veel succes allemaal
Dennis
Gast
"Ik denk dat het Mirko niet om het afkraken van medewerkers gaat, maar om te ontdekken wat je aan jezelf zou kunnen verbeteren*.
Of niet soms?"
Ik wil Mirko ook helemaal niets in de schoenen schuiven ... ik heb geen idee waar het hem om gaat, dat kan ik niet beoordelen!
Het gaat mij erom dat ik de door hem voorgestelde vorm ongepast vind (ongeacht zijn "goede" of "slechte" bedoelingen) en dat wilde ik tot uitdrukking brengen (bosporus waarschijnlijk ook).