Stagirit
Ik zou wel eens willen weten welke combinatie van film en chemicaliën (en ook fotopapier) jullie het liefst gebruiken, of juist met welke combinatie jullie de slechtste ervaringen hebben gehad.
Zo kun je nog wat leren en sommige fouten vermijden.
Mijn favoriet is zonder twijfel: Fuji Neopan 400, ontwikkeld in Kodak Microdol X, gefixeerd met Calbe A 300.
Slechtste ervaring: Ilford HP5 in Microphen en Tetenal Superfix.
Roman
Love:
Neopan 400 (EI 250) in RODINAL 1+50
Neopan 400 (EI 400) in Barry Thorntons Metol 2-bad (zelf bereid)
Neopan 1600 (EI 800) in RODINAL 1+50
TMax P3200 (EI 3200) in Calbe A49 1+1
Hate:
Delta 3200 in Emofin (het slechtste dat ik ooit heb geprobeerd – flauw en vaag, met een vreemd pluizige korrel)
Forte 200 in RODINAL (brutale koning, en zelfs bij EI 125 nog te weinig schaduwdetail)
Efke KB 100 in Diafine (zeer vreemde toonwaarden – de middentonen zien er op de een of andere manier metaalachtig uit, de hoge lichten zijn te gecomprimeerd)
Roman
uworischki
het liefst...
efke r 50 in R09 1:40
efke r 100 in zie hierboven – ook als vlakfilm...
kb fp4 in a49 standaard...
uwe
cfb_de
"Love": Efke-R50, HP5+/120, APX100/120 (restvoorraad).
"Love": Fomapan-100, TMY, HP5+ als 135-film.
Ontwikkeld naar behoefte in HRX-II of RODINAL.
"Hate": Lucky-SHD100.
Maakt niet uit of in HRX, RODINAL of Ultrafin vloeibaar.
HP5+/120 en Microphen is mijn reiscombinatie. Microphen als poederontwikkelaar is ideaal voor in het vliegtuig en zit ergens tussen HRX en RODINAL in. Maar dan wel bij 320-400 ASA. Ja, ik ontwikkel ter plekke in het hotel.
Ik fixeer hier met Superfix of X55 (beide zijn uitstekend, X55 is goedkoper), op reis met natriumsulfiet/natriumthiosulfaat uit het vershoudzakje. Ja, ik neem daar zelfgemaakte mengsels in poedervorm mee.
In de toekomst zou een aanhef en afsluiting leuk zijn, dan zal ik die ook gebruiken. In ieder geval in de afsluiting zou een echte naam ook leuk zijn, dan zal ik die ook gebruiken.
Wolf_XL
Love:
GF: ADOX CHS 50 in RODINAL
MF: APX 100 in RODINAL, Fuji Neopan 400 in A49 1+2, Ilford Delta 3200 in A49 (E.I. 1600 ASA)
KB: Fuji Acros 100 in HRX-2 (E.I. 64 ASA), HP5 in HRX-2 (E.I. 250 ASA), HP5 in Emofin (E.I. 800 ASA)
Hate:
Het oudste dat ik tot nu toe ben tegengekomen, was een TMax 400 in A49 – die was zo ontzettend papperig, op de voet gevolgd door een Plus-X in RODINAL – vreselijke korrel. Ja, Kodak en ik zullen in de zwart-wit-sector waarschijnlijk nooit op één lijn komen... ;-) Een van de grootste misleidende producten is voor mij de Forte 200. Waar die jongens die 200 ASA vandaan hebben gehaald, zal waarschijnlijk een van de laatste onopgeloste raadsels van de mensheid blijven – die haalt met moeite net E.I. 100...
Gast
Favoriet: Ilford Delta 400, 100 in 135 en 120 en 4x5" Classic Pan 400 in 4x5" resp. 9x12 in A49
Favoriet: Foma Pan 400 in 135 in A49
Love: Classic Pan 400 in 4x.5" resp. 9x12 in A49
Hate: Hetzelfde in SLD-versie. De biedt weliswaar gevoeligheid, maar ik geloof dat ik niet zo dol ben op de "goed geaccentueerde korrel". Bovendien vind ik dat het zwart in de donkere gebieden bij hogere contrasten gaat klonteren. Ik vind dat je kunt zien dat de ontwikkelaar uit de opnamehoek komt.
Hate: Ilford Delta 3200 in ID-11 of HC-110. Dit is een film waar ik niet goed mee overweg kan. Als ik hem belicht en ontwikkel op 3200 ASA, komt hij altijd 1-1,5 stops te donker uit. Dan push ik liever de 400 Delta naar 800 ASA.
Groeten, Sven.
Gast
Hallo Wolf,
"wat velen niet durven te vragen".
Het is een opluchting voor mij om te lezen dat jij ook maar 64 ASA uit de HRX II haalt bij Acros.
Ik dacht al dat ik te dom was om het uit te testen.
Nu zou ik nog graag willen weten of je die 64 ASA in alle zones haalt.
Bij mij wordt namelijk vanaf zone 2-3 weer de voorgeschreven 80 ASA bereikt.
(Ik wil hier niet vechten om dat laatste beetje gevoeligheid, maar alleen weten of ik alles goed heb gedaan bij het testen – dat was namelijk mijn "eerste keer")
Groeten
Patrick
Gast
Hallo allemaal!
Dit zijn mijn favoriete combinaties:
ISO 100: TMX
ISO 400: TMY (kleinformaat), Neopan 400 (rolfilm)
ISO 1600: Neopan 1600
ISO 3200 en hoger: Delta 3200
Alles ontwikkeld in Emofin.
Groeten,
Wolfgang
Stagirit
Het is interessant hoe sterk persoonlijke voorkeuren kunnen verschillen.
Aan de andere kant zou het ook jammer zijn als we allemaal hetzelfde zouden doen.
Een aanvulling:
Kodak 400 TX in XTol; de film krijgt zo een eigen karakter, wat voor bepaalde sferen erg interessant is, maar de werkelijke gevoeligheid ligt dan eerder rond de 320 ASA of lager.