jakobj
Hallo,
Ik heb onlangs op een rommelmarkt een aangebroken rol fotolinnen "FL - zeer lichtgevoelig, normaal, wit 50 m * 100 cm" uit de DDR kunnen kopen.
Ik heb het uitgeprobeerd en afgezien van wat vlekjes op de buitenste emulsies zijn het nog in orde.
De afdrukken zijn helaas een beetje contrastarm en vaag geworden, waarschijnlijk ook vanwege de leeftijd.
Heeft iemand een idee hoe ik nog wat scherpere foto's uit dit materiaal kan halen? Een dieper zwart bij echt wit?
Alvast bedankt,
Jakob j
MirkoBoeddecker
Jacob,
we werken momenteel aan verschillende middelen tegen waasvorming.
Zodra deze beschikbaar zijn, kun je ze combineren met een krachtige ontwikkelaar.
Door langere belichtingstijden en toevoeging van het middel tegen sluiervorming wordt het ontstaan van basissluier onderdrukt en wordt de curve zodanig gewijzigd dat er tot aan het zwart weer een goede grijswaardeverdeling ontstaat.
We proberen deze middelen tegen sluiervorming zo af te stemmen dat ze de toonwaarden niet veranderen.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Jacob,
Gebruik Dokumol, iets sterker aangemaakt (1+7), iets warmer (ongeveer 25 °C) verwerkt, en voeg een beetje benzotriazol toe (een mespuntje per liter).
Dat maakt oude emulsies harder en verwijdert tegelijkertijd een lichte (!) waas.
Zo krijg ik zelfs mijn hopeloos zachte, overbelichte Varimax nog op een waasvrije gradatie 3. Wat normaal gesproken voldoende is. Het blijft weliswaar blauwachtig, maar reageert daarna prachtig op het tonen met uranium en is daarmee nog steeds bruikbaar.
Met vriendelijke groeten,
Franz
[Ja ja, niet alleen als chemicus, bommenmaker, vuurwerkmaker... ook als hobbyfotograaf is een eigen chemicaliënrek op een gegeven moment heel zinvol. Voor fotografen raad ik als minimale uitrusting aan: kaliumjodide, kaliumbromide, benzotriazool, kaliumhexacyanoferraat ("rood", om verwarring te voorkomen), natriumdithioniet, citroenzuur, soda, formalineoplossing, isopropanol, ethanol ("voor UV-spectroscopie", dat maakt elke lens streeploos schoon). Minimale uitrusting. Eventueel komen daar nog natriumsulfiet, metol, hydrochinon, vitamine C en dat soort spullen bij, dan kun je ook ontwikkelaars maken. Natriumthiosulfaat zou ook nog aan te raden zijn. Voor de aanschaf is een zekere chemische bijscholing dringend noodzakelijk. Veel van dat spul is absoluut niet geschikt voor leken of zelfs voor opslag in kinderkamers!]
cfb_de
Hallo "ik" (omdat ik, in het belang van de duidelijkheid, even zelf antwoord geef),
waarom al die rommel op de plank:
["*" en "+" zie hieronder]
- Kaliumjodide*: Test voor fixeerbad op zilver.
- Kaliumbromide*: Tegen waas, voor warmtetoonontwikkelaars.
- Benzotriazool*: tegen waas, werkt koeler.
- Rood bloedloogzout* (kaliumhexacyanoferraat-III): voor bleekbeurten. Hier komt nog een zuur bij (azijnessence+, citroenzuur+).
- Natriumdithioniet*+: Zilvervulling uit oude fixeer.
- Citroenzuur+: stopbad.
- Soda+: De loog voor alles, filmontwikkeling.
- Formalineoplossing*: Baryt-hoogglans.
- Isopropanol+: Reinigingsmiddel, goedkoop. Kan coatings oplossen. Niemand drinkt het.
- Ethanol*: Beter reinigingsmiddel, kan coatings oplossen. Als "branderalcohol*+": Beste vervanging voor "Drysonal".
- Natriumsulfiet+: Conserverings-/buffersubstantie.
- Metol*/Hydrochinon*/Vitamine C+: Ontwikkelingssubstanties.
- Natriumthiosulfaat*+: fixeer, voor tonen.
Stoffen met "*" zijn niet helemaal zonder risico voor de gezondheid (bij correct gebruik gebeurt er niets, ze zitten grotendeels ook in gangbare foto-/huishoudchemicaliën), stoffen met "+" zijn goedkoop verkrijgbaar in de supermarkt of bij Raiffeisen in zakken/jerrycans van 20 kg.
Ik heb "*" toegekend met het oog op de grootst mogelijke angst en de hoogst mogelijke veiligheid. Ik heb bewust geen rekening gehouden met de Duitse wetgeving inzake gevaarlijke stoffen en heb de stoffen extreem streng geclassificeerd. Hiermee zouden ook hobbylaboranten die onder de Reichsberufsordnung vallen (die demonstreren tegen "fijnstof" van auto's, maar zelf hun seleniumtoner maken) voldoende gerustgesteld moeten zijn.
Franz
PhilippReichmuth
Hallo Franz,
Het blijft weliswaar blauwachtig, maar het reageert daarna prachtig op het tonen van uranium en is dus nog steeds bruikbaar.
Maak je zelf uraniumpigment? Daarvoor heb je waarschijnlijk uranylnitraat nodig, als ik
deze pagina's goed begrijp. Is dat zonder problemen te verkrijgen of krijg je daar problemen met stralingsbeschermingsvoorschriften of iets dergelijks?
Ik was niet van plan om dat spul zelf te maken; als chemicus ben ik nogal een leek, mijn chemische ervaringen beperken zich tot het maken van eenvoudige tot middelzware explosieven in mijn puberteit :) Uranylnitraat lijkt bovendien relatief giftig te zijn. Maar als je iemand vindt die zich ermee bezighoudt, kun je hem er ook naar vragen :)
Philipp
cfb_de
Hallo Philipp,
Ja, ik maak het zelf aan. Verarmde uraniumverbindingen vallen niet meer onder de stralingsbeschermingsvoorschriften, dus kon ik (waarschijnlijk de laatste die vrij verkrijgbaar waren in Europa) ooit zonder problemen 25 gram uraniumnitraat kopen.
Vanwege de giftigheid (en de algemene paniek rond uranium) is het nu echter niet meer zomaar verkrijgbaar (deskundigheidsverklaring, eindbestemmingsverklaring).
Franz