DietmarWaschke
Hallo allemaal,
heeft iemand ervaring met de Adox Creativ Printfilm (lithfilm met halftoonwaarden op een transparante drager) en Amaloco 74? Werkt deze combinatie – of heeft iemand misschien zelfs ontwikkeltijden voor me?
Als alternatief zou ik nog kunnen uitwijken naar D-76.
Met vriendelijke groeten
Dietmar Waschke
fotohuisrovo
Heel veel filmemulsies kunnen in AM74 (Amaloco) worden ontwikkeld met een ontwikkeltijd van ongeveer 5 tot 6 minuten bij een verdunning van 1+7 tot 1+9.
Als het ADOX-materiaal vergelijkbaar is met Maco GPF, zou het iets eenvoudiger zijn.
Hartelijke groeten uit Nederland,
Robert
SamuliSchielke
Beste Dietmar,
Ik ben zelf momenteel bezig met het testen van Adox-printfilm, maar dan met andere ontwikkelaars (Moersch Tanol, RODINAL, Fomadon LQR, Foma omkeerfilmkit – testresultaten volgen binnenkort hier op het forum), en hoewel ik niets specifieks over Amaloco 74 kan zeggen, kan ik in het algemeen wel zeggen dat de printfilm slechts zeer korte ontwikkeltijden nodig heeft; bij RODINAL volstaan een paar minuten, bij Tanol zelfs veel minder dan bij andere films. Ik zou je aanraden om de eerste afdruk op zicht te ontwikkelen (je kunt de film immers in rood licht verwerken. Geen spoor van sluier!), zodat je ziet hoeveel de foto daadwerkelijk nodig heeft.
Samuli
DietmarWaschke
Hallo en hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb de film – dankzij de positieve reacties hier – besteld en ik zal de resultaten hier ook delen (dat kan een paar dagen duren)
Hartelijk dank
Dietmar Waschke
Gast
Hallo forum ;-)
Ik had immers resultaten beloofd... Ik heb dit weekend eindelijk de tijd gevonden om de film uit te proberen. Daarbij heb ik goede resultaten behaald met een verdunning van Amaloco 74 van 1:15 en een ontwikkeltijd van 5:00 minuten (bij ongeveer 20 graden). Het ontwikkelen gebeurde in een bakje met weinig beweging.
Dit kan als richtlijn dienen voor eigen experimenten.
Nogmaals hartelijk dank
Dietmar Waschke