Gast
Hallo Miko,
Ik ben op zoek naar een snelfixeer voor film die gegarandeerd geen chloorhoudende stoffen bevat.
Ik gebruik PMK Pyro voor het ontwikkelen van film en heb tot nu toe Kodak F 24-fixeer gebruikt die ik zelf aanmaak.
Met vriendelijke groet,
Wolfgang
RomanJRohleder
Wolfgang,
vrijwel elke moderne commerciële snelfixeer op basis van ammoniumthiosulfaat die op de markt verkrijgbaar is, bevat geen verharder; daarom bieden Kodak en TT aparte aluinverharders aan. In de VS levert Kodak de verharder zelfs als extra flesje bij aankoop van de fixeer; je doseert en gebruikt deze naar eigen behoefte.
Met Agfa Universal FX of Agefix, met Amaloco X, met de ADOX-labels en met TT Superfix zul je in dat opzicht geen problemen hebben.
Aangezien je een vlekvormende ontwikkelaar gebruikt, wil je waarschijnlijk de trend (of hype?) naar alkalische of neutrale fixeermiddelen volgen. Daarvoor is er hier in de winkel een aanbeveling: Calbe FX-R, een universele fixeermiddel voor zwart-wit, C41 en E6. Misschien heeft Mirko nog iets in de kelder... goedkoop, goed spul.
Gast
Hallo Roman,
bedankt voor je snelle reactie!
Met vriendelijke groet,
Wolfgang
MirkoBoeddecker
FX-R kost € 5,00 excl. btw voor een verpakking van 10 liter = 330 filmrolletjes.
Het is een wat zeldzaam artikel, moet apart worden besteld, kost wat moeite... als de meiden zich koppig opstellen, moet je ze er gewoon toe dwingen, dan bestellen ze het ook ;-)
Groeten,
Mirko