Sandmann1978
Hallo.
Ik vind op eBay soms enorme hoeveelheden oud ORWO-fotopapier. De DDR en daarmee de papierproductie zijn nu al meer dan 15 jaar verdwenen.
Wat valt er te zeggen over dergelijk, "licht" verouderd papier? Werkt het nog, of alleen als je geluk hebt? Levert het nog bruikbare resultaten op of is het meer geschikt om mee te experimenteren? Gaat het hierbij altijd om barietpapier of was het ook verkrijgbaar als PE?
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Stefan Sandmann
Gast
Stefan,
In principe wel, het zou moeten lukken, maar alleen als het redelijk goed is bewaard en niemand er tussentijds naar heeft “gekeken”.
Het papier was over het algemeen barytpapier; er was zowel dun papier als dik karton.
Roland
william5
Hallo Stefan,
Een jaar geleden heb ik zelf nog papier uit oude voorraden verwerkt dat twintig jaar oud was. De resultaten waren erg goed. Maar wel met de beperking die Roland al noemde: op voorwaarde dat het papier goed is bewaard. Dus koel en droog. Als je zoiets tegenkomt, kun je een koopje doen.
Groeten, Jens
william5
Nog iets vergeten:
Een kleine aanwijzing voor de leeftijd van het papier: er waren verpakkingen in geel en in wit. Voor zover ik me herinner, werd het papier op een gegeven moment alleen nog maar in witte verpakkingen verpakt. Dus als je de witte kunt vinden, dan heb je die van de recentere productie.
Jens
Abi
Hallo Stefan,
ik sluit me aan bij wat de anderen al hebben geschreven. Let erop dat je alleen papier koopt dat de naam ORWO draagt. Soms wordt er ook nog ouder papier uit de DDR-productie verkocht, bijvoorbeeld Vephota Brom (niet verwarren met Wephota). Dit is bijna alleen nog maar bruikbaar voor experimenten. Kijk ook of het om volle verpakkingen gaat, want verpakkingen die half leeg zijn, bevatten meestal erg golvend papier en daar heb je dan in Duka wat werk mee.
Groeten, Abi
Gast
Je kunt alleen maar zeggen dat onze DDR de grootste DDR was die er ooit is geweest.
En ORWO was vanaf 1964 de beste fabrikant in de hele DDR.
uworischki
"...Je kunt alleen maar zeggen dat onze DDR de grootste DDR was die er ooit is geweest.
En ORWO was vanaf 1964 de beste fabrikant in de hele DDR...." :lol:
en ook de enige...
maar even serieus: over het algemeen moet je ervan uitgaan dat het papier na verloop van tijd wat zachter wordt en dat het (afhankelijk van de opslag) wat gaat golven.
maar verder kun je er nog steeds heel mooie resultaten mee bereiken.
uwe
Gast
Ik gebruik zelf "oude" (witte verpakking) ORWO voor lith-printen, met uitstekende resultaten. Reageert ook heel goed op tonen. Dat is natuurlijk subjectief en dus een kwestie van uitproberen. Maar het is zeker de moeite waard om eens te proberen.
Groeten
Ronald