boomer33do
Hallo,
Ik ben net bezig om na ongeveer 7 jaar mijn oude donkere kamer weer in gebruik te nemen.
Gelukkig hebben we tegenwoordig internet (wat toen ook al geweldig was.....)
Nu heb ik daar nog twee oudere, belichte filmrolletjes liggen. Een ongeveer 10 jaar oude ORWO en
een HP5. De "normale" ontwikkeltijden zou ik nog wel ergens kunnen vinden. Maar waar moet ik rekening mee houden vanwege de leeftijd? Langer ontwikkelen? Zo ja, hoeveel? Of een sterkere concentratie?
Ik heb voor het ontwikkelen de goede oude RODINAL aangeschaft.
Oh ja, ik heb ook nog een paar oudere "verse" filmrolletjes in de koelkast liggen. Die zijn ongeveer 3 jaar over de datum. Nog te gebruiken???
Hartelijk dank voor jullie hulp!!
Roman
Ik zou de oude films gewoon ontwikkelen; dat gaat meestal zonder problemen (alleen met iets meer achtergrondruis). Ik had ooit in de Ikonta van de overleden vader van een goede vriend een belichte rolfilm gevonden, die, zo bleek, uit het begin van de jaren tachtig stamde en zonder problemen te ontwikkelen was (alleen waren de nummers van het dekpapier op de filmlaag overgegaan).
En zwart-witfilms die drie jaar over de datum zijn, vormen helemaal geen probleem (oké, bij een TMax3200 of zo neemt de gevoeligheid misschien iets af); ik gebruik hier zelf nog steeds Efkes en Fujis met een houdbaarheidsdatum uit 2003. Bij dia- of kleurennegatieffilms zou ik me eerder zorgen maken.
SamuliSchielke
Ik heb onlangs een 10 tot 15 jaar oude FP4 ontwikkeld; het resultaat was goed, maar zoals Roman hierboven al beschreef, met een licht verhoogde achtergrondnevel. Bij oude films moet je echter zo voorzichtig mogelijk met de emulsie omgaan, d.w.z. vooral niet te heet verwerken en temperatuurschommelingen vermijden (ja, ik weet het, dat zou je eigenlijk altijd moeten doen, maar soms heb je haast en ontwikkel je bij 30 graden, fixeer je bij 20 en spoel je bij 25 of zo...). Bij de genoemde FP4 krulde de emulsie op twee plaatsen op, waarschijnlijk omdat er behoorlijke temperatuurschommelingen waren tijdens het spoelen, die een nieuwe film niets zouden hebben uitgemaakt, maar een film van 10 jaar oud wel.
Samuli
Gast
Hallo!
Moeilijke vraag, aangezien de films al ondergaan hebben ondergaan, is het latente beeld inmiddels weer vervaagd. Ik zou al 10-20% toevoegen; misschien is er nog meer nodig, maar dan is er een bijzonder milde ontwikkelaar nodig.
Roland