Gast
Beste labmedewerkers!
Ik kom uit de wereld van de smalfilm en wil hier wat informatie inwinnen over de Fomapan R.
Ik film op 16 mm, tot nu toe altijd in zwart-wit met Kodak PlusX-omkeerfilm, maar ik heb al een tijdje zin om ook Foma eens te testen.
Wat is de mening over deze film, met name in vergelijking met Kodak Plus X, wat betreft scherpte, resolutie en contrastbereik?
Dat kan ik natuurlijk zelf nog wel uitzoeken, maar hoe zit het met de kwaliteitsconstantie en de perforatiekwaliteit? Neigt de film naar flikkering, of is de kwaliteit gelijkmatig?
Hartelijk dank
Ernst
Gast
Mirko,
nu de vraag er toch ligt: er was ooit een ADOX U 17-film (met dezelfde emulsie als de KB 17) in 16 mm en in Double 8. Efke zou daar eigenlijk zomaar KB50-ruwmateriaal van kunnen snijden; de drager is toch al transparant en Efke heeft vast wel de machines daarvoor.
Of (heel theoretisch gesproken) zou Efke eigenlijk ook 35 mm-film in lengtes van 300 meter kunnen leveren. Misschien zou dat toch wel interessant zijn voor filmscholen en een bron van inkomsten (zonder nieuwe ontwikkelingen) voor FOTOIMPEX en Efke?
Schwedenstahl
Hallo Mirko,
Als ik me niet vergis, wordt de markt voor filmmateriaal steeds kleiner, waardoor het ook steeds moeilijker wordt voor smalfilmers en de 16mm-gemeenschap, nu Kodak het laboratorium in Lausanne en de K 40 stopzet. Neem eens contact op met het tijdschrift Schmalfilm, daar is eigenlijk alles vertegenwoordigd; de heer Jürgen Lossau weet vast precies wat de mogelijkheden zijn. Hoe belangrijk nieuw materiaal in de scene is, kun je zien op de verschillende filmforums op www.super8.de. Daar wordt momenteel heftig gediscussieerd over het bestaan en de importmogelijkheden van filmmateriaal uit Noord-Korea. Interessant genoeg hebben deze berichten zich al tot in de VS verspreid.
Ik zou het in ieder geval toejuichen als er meer over komt.
Groeten,
Marwan
MirkoBoeddecker
Helaas heeft Efke deze machines niet meer.
Gewone film voor fotocamera’s stelt veel minder hoge eisen aan de nauwkeurigheid van de perforatie dan bioscoopfilm.
Deze perforatiestansen voor bioscoopfilm zijn uiterst nauwkeurige apparaten.
Onze films zouden in de camera gaan "fladderen" en onscherpe beelden produceren.
Bij Super 8 is het probleem dat er geen cassettes meer bestaan.
Als de Noord-Koreanen deze cassettes spuitgieten, dan zou ik eens kunnen kijken of er beter materiaal in kan worden gewikkeld.
Groeten,
Mirko
Schwedenstahl
Er bestaat een hervulbare cassette van Russische makelij; ik weet het niet helemaal zeker, maar ook in sommige Oost-Europese landen worden cassettes geproduceerd. Bovendien bestaat Kodak nog steeds – verkopen zij geen cassettes? Ze bieden immers ook een opvolger voor de K40 aan en voor zover ik weet, wordt ook Fuji-materiaal door enkele kleine leveranciers in cassettes verpakt. Fuji produceert alleen Single 8-films, dus ze moeten die cassettes toch ergens vandaan halen??
Groeten
Marwan