Gast
Hallo!
Ik wilde dit even vragen: Lucky produceert ook kleurenfilms en -papier.
Kan FOTOIMPEX die ook leveren? Het gaat er niet om dat ik goedkope films wil, maar dat ze er bijna net zo uitzien als 50 jaar oud Agfa-materiaal, alleen iets kleurrijker en met een helderder blauwgroene tint.
Voor zover ik weet zijn er twee soorten Lucky: de GBR, een eigen Chinese formule, en Lucky Super GBR, een kopie van Kodak Colorworld met slechtere bescherming tegen lichtvlekken. Ik ben natuurlijk alleen geïnteresseerd in de originele Lucky-film.
Als het kan, mag de film ook een paar euro meer kosten dan een normale kleurenfilm in de fotowinkel, als een soort speciale film.
Zo ja, dan neem ik per post of telefoon contact met jullie op om de films definitief te bestellen.
Groeten
Gast
Mirko!
Dat zou mij ook wel kunnen interesseren, gewoon als leuk tijdverdrijf, maar de vraag is of het tegen een redelijke prijs te realiseren is.
Ik denk dat het in ieder geval niet zo duur zou moeten worden als Kodachrome...
Ik heb even op de website van Lucky gekeken, ze hebben zelfs barietpapier.
Wolf_XL
Hallo,
Ik betwijfel of je de jaren-50-look alleen aan de film kunt toeschrijven. Ik heb onlangs weer eens een van mijn verzamelstukken (Exakta Varex IIb) meegenomen voor een wandeling. En wat kan ik zeggen – met de twee oudste objectieven (Bonotar 4,5/105, Pancolar 2/50) kreeg ik precies die Technicolor-look die ik zo vaak had gemist. De kleuren leken soms op die van een oude ORWO-diafilm...
Gast
Hallo,
Ik denk dat Lucky de standaard GBR heeft ingesteld; anders zou ik, net als voor mijzelf, ook de ingebouwde Ds5 van Svema prima vinden.
Wat Wolf schrijft, kan ik niet begrijpen. Ik heb een Edixa uit 1960 en die maakt bijna geen verschil bij dia’s, en bij negatieven helemaal geen.
Bovendien waren de oude films zo veel groverkorrelig dat je bij 7x10 afdrukken soms korrel zag, om nog maar te zwijgen van blauwe schaduwen en beige lichten en het steile contrast.
In ieder geval zag mijn ADOX Color er zo uit, Agfa of Kodak was in het begin gewoon te duur voor mij.
Er is een website die ik heb gevonden omdat ik geïnteresseerd was in het Efke-kleurenmateriaal (ik heb op Tito gegoogeld, omdat Efke niets opleverde).
Het ziet er precies zo uit als ADOX destijds, Tito maakt me niet uit, als Mirko er last van heeft, mag hij het alsjeblieft verwijderen.
Maar ik geloof niet dat ze voor drie man kleurenfilms maken.
http://www.titoville.com/images/tito-sitting.jpg
Wolf, ik geloof dat je dat met geen enkele moderne film kunt, alleen al omdat het groen niet zo mooi blauwachtig is.
Roland
Gast
Omdat het zo mooi is (Efke natuurlijk), nog twee; zoals gezegd, Mirko mag ze verwijderen als hij ze niet ziet zitten.
http://www.titoville.com/images/tito-in-gadafi.jpg
http://www.titoville.com/images/tito-ljudstvo3.jpg
Dat zijn gewoon andere kleuren, geen camerafout, het zou nog beter zijn als alleen zwart-witfilms een andere kleurweergave hadden.
Gast
Hoi,
weet iemand van jullie of dat gekleurde papier na een paar jaar ook helemaal zijn kleur verliest, net als dat van vroeger? :lol:
Groeten
Martin
Gast
Martin,
bedoel je dat rare Agfcolor PE? Ik geloof dat Lucky al sinds jaar en dag met Kodak-processen werkt; die fouten maken ze zeker niet twee keer, het ontbreekt hen alleen aan techniek en topkennis.
Maar mijn oeroude afdrukken op Adox-kleurbarietpapier uit 1960 zijn nog net zo goed (slecht) als toen, dat was gewoon een uitglijder bij Agfa.
Ik geef trouwens toe dat mijn eerste film een kleurenfilm was, maar die had ik gekregen.
Roland
MirkoBoeddecker
Films die qua kleurweergave duidelijk anders overkomen, zijn dat niet omdat ze anders zijn geproduceerd, maar omdat ze voor een ander proces bestemd waren of zijn.
Het proces speelt een veel grotere rol bij de kleurvorming dan de drie of vier emulsies van het mengsel van kleurkoppelstof, zilvernitraat en gelatine.
Dat wil zeggen: ofwel is er inmiddels een moderne Lucky die iedereen kan ontwikkelen, maar die er dan net zo uitziet als een film uit de supermarkt hier in het land, ofwel is het nog steeds de goede oude Lucky Color voor een volledig verouderd Kodak-proces uit de jaren '70.
Welk proces het precies is, ben ik even vergeten, maar er liggen nog ergens folders uit de jaren '90 rondslingeren.
Is er echt iemand die serieus van plan is dit proces te gaan gebruiken en de grondstoffen per centner uit China te laten komen?
Handzame verpakkingen zijn er nooit geweest en het zou een klein EU-bureaucratisch wonder zijn als alle stoffen legaal geïmporteerd zouden kunnen worden :lol:
Dat is de reden waarom we er tot nu toe vanaf zijn gebleven.
Waar hebben jullie die film gevonden? Op de Lucky-website?
Groeten,
Mirko
Wolf_XL
Hallo,
Ik heb de foto’s nog eens bekeken – je hebt gelijk, het groen is niet zo blauwachtig als op de oude foto’s. De gelijkenis met het oude materiaal zie ik op mijn foto’s vooral in de bruintinten. Er is echter wel duidelijk een verschil in kleurweergave te zien – ik had nog een relatief nieuwe Orestegor 4/200 en een nieuwere Lydith 3,5/30 bij me, die duidelijk andere kleurkenmerken vertonen.
Gast
Het valt te veronderstellen dat de kleurweergave waarschijnlijk niet veel te maken heeft met het ontwikkelingsproces; destijds bood de firma Tetenal ontwikkelingssets aan waarmee zowel Kodacolor-, Ektacolor-, Agfacolor- als Turacolor-films konden worden ontwikkeld, en zoals bekend zijn dat zeer verschillende processen.
Als ik mij als leek een oordeel mag permitteren (als gepensioneerd jurist heb ik natuurlijk al te maken gehad met vonnissen en processen), dan vermoed ik dat het proces alleen bepaalt of er een koude of warme kleurweergave ontstaat, maar dat het belangrijkste wordt bepaald door kleurstoffen en de paralleliteit van de dichtheidscurves.
Bijvoorbeeld het heldere rood van de oude films of het blauwgroen, respectievelijk de deels doffe schaduwen.
Dit kan echter terzijde worden gelaten; de film hoeft alleen maar te worden aangevraagd en aan een C41-ontwikkeling te worden onderworpen, dan zou de kleurweergave onomstotelijk vast te stellen zijn. Mocht hij niet volgens het C41-proces te verwerken zijn en zijn er bovendien geen ontwikkelingssets beschikbaar, dan is de film waarschijnlijk oninteressant.
Op de homepage vind ik ook alleen de Super GBR; deze wordt verwerkt volgens Lucky GP70/C41 en is sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Je vindt hem alleen als je op "Documentation" klikt (of zoiets, ik heb het even vluchtig doorgenomen).
Erwin
Gast
Wolf,
Nu ik je bericht zie, gaat het hier om dia's of negatieven. Windisch schreef dat er objectieven zijn die nadrukkelijk warm werken en objectieven die koud werken. Afhankelijk van welke je gebruikt, neigt het beeld bij het gebruik van diamateriaal naar roodachtig of blauwachtig.
Erwin
MirkoBoeddecker
Ik ben niet zo thuis in kleurenfilms (het is al zo lang geleden), maar ik meen me te herinneren dat het kleurkoppelingsproces zo werkt dat de eigenlijke kleur uit het proces zelf komt en zich alleen maar aan de juiste koppelaar in de drie of vier filmlagen bindt.
Daarom klopt het natuurlijk dat de verhouding tussen de kleuren en de dichtheid worden bepaald door de film en de belichting, maar de kleur zelf komt uit de badvloeistof.
De fundamentele vraag is wat de gebruikers precies verwachten. Mogelijk zou men dit ook met "gewone" films kunnen bereiken door een eenvoudige variatie op het C-41-proces, het gebruik van filters en het aanpassen van de belichting.
Misschien kan een expert hier eens iets over zeggen?
Weet iemand van jullie hoe de Becher-leerlingen hun highkey-gedoe met die gele tint in de groene landschapsfoto's hebben gedaan?
Sterke overbelichting en dan BX-overbrugging en er was nog iets...
Zoals gezegd, mea culpa, ik ben geen kleurenfotograaf.
Groeten,
Mirko
Gast
Wat is een Culba, zoiets als een tuniek of een tuba, of is het een schattig woordje?
nietsvoorgoed
Thomas
MirkoBoeddecker
"mea culpa" zou het moeten zijn.
Grappig, de "b" staat niet eens naast de "p" op het toetsenbord...
Mijn "Saksisch" is helaas erg slecht, zoals ik steeds weer te horen krijg.
Helaas weigert mijn vriendin me dat beter te leren.
Ze vindt dat het een te negatieve bijklank heeft.
Ze zegt altijd dat ik alles heel zacht moet uitspreken... :-)
Maar even terugkomend op het onderwerp: weet niemand een antwoord op de vraag over dat highkey-gedoe?
Ik bedoel die Franse rivierlandschappen en boerderijen.
Helemaal highkey en met een gele tint, maar met krachtige rode, bruine en groene kleuren.
Mirko