SamuliSchielke
Beste forum,
Ik moet binnenkort concertopnames maken, en vanwege de moeilijke lichtomstandigheden (spotlicht, maar niet helder genoeg voor 400 ASA) is mijn gebruikelijke oplossing voor hoge ISO-waarden (HP5/ADOX CHM400 opgevoerd naar 1600 ISO) geen optie, omdat ik dan rekening zou moeten houden met verlies van de toch al schaarse grijstinten. Dat betekent dat ik 1600 ISO nodig heb, maar zo zacht mogelijk. Neopan is geen optie, omdat het rolfilm moet zijn, dus blijft Ilford Delta 3200 over.
Welke ontwikkelaar zouden jullie hiervoor aanbevelen? Korrel is geen probleem, het gaat alleen om de grijstinten. Ik heb momenteel ATM 49, RODINAL en Fomadon LQN op voorraad en getest. Zou een van deze geschikt zijn? Of moet ik speciaal voor deze film nog een ontwikkelaar gaan kopen?
Bij voorbaat hartelijk dank,
Samuli
Roman
Van de ontwikkelaars die je hebt, komt A49 het meest in aanmerking – die gebruik ik met TMax 3200 voor concertfoto’s; met Delta 3200 kon ik niet zo goed overweg, maar bij middenformaat heb je geen keuze...
Roman
Gast
Hallo Samuli,
Ik heb dit eens gedaan met onverdunde Microphen; bruikbare resultaten. Ik heb de tijden niet genoteerd, dus volgens het gegevensblad.
Voor de rest ben ik het met Roman eens: ik geef de voorkeur aan de TMZ in A49, maar die is helaas niet verkrijgbaar in 120.
Ik vraag me af of MF in dit geval wel geschikt is, of dat KB niet de betere keuze zou zijn.
Groeten
Axel
Gast
Hallo!
Ilford Delta 3200 plus Tetenal Emofin, elke stap 9 min., 3 sec. koeling. Onlangs uitgeprobeerd – werkte prima.
Groeten van Johannes