Gast
Hallo,
Ik heb nog een vraag over de Moersch Master Lith Set:
Volgens de verpakking moet Lith D van Moersch in een verhouding van 1:4 worden verdund. Betekent dit dan dat ik, bijvoorbeeld voor een toevoeging van 20 ml D-oplossing, eerst 4 ml Lith D met 16 ml water meng en dat vervolgens aan de rest van de oplossing toevoeg???
Nogmaals bedankt en vriendelijke groeten!
Johannes
cfb_de
Hallo Johannes,
Bel Wolfgang even. Ik heb je op het parallelle forum al een soortgelijk antwoord gegeven.
Je geeft de verdunning correct aan en wat het gebruik betreft, interpreteer ik het gegevensblad op precies dezelfde manier. Ik gebruik dat spul alleen niet.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Johannes,
Wolfgang schrijft:
Additieven D en E zijn zeer geconcentreerd. Voor gebruik (bij toepassing van de tabelwaarden) 1+4 met water uitvoeren!
Ik denk dat dat duidelijk is, ja, 4 ml + 16 liter water is 20 liter volgens de tabel.
Maar lees vooral eerst de handleiding helemaal door.
Het bromide hoopt zich op naarmate het gebruik toeneemt.
Daarom mijn advies (als je niet alleen met A regenereert): doe het bromide alleen in de eerste batch, niet in de regenerator.
Voorbeeld:
Er staat 20 ml D aangegeven voor 1 l.
Maak 1 liter zonder D aan, doe de helft in de schaal, voeg daar 10 ml D aan toe en regenereer met de andere helft beetje bij beetje.
Zoals gezegd hoopt het kaliumbromide zich op, dus wees naar mijn mening liever voorzichtig. Bijvullen kan, eruit halen niet, dus ook niet meer bijvullen als het eenmaal genoeg is. Als er te veel in zit, worden de schaduwen krachteloos.
Het sulfiet daarentegen verbruikt zich. Dat moet eventueel bijgevuld worden. Als er te veel van in zit, vervaagt het echter niet meer.
Je zult een paar sessies nodig hebben tot je er gevoel voor hebt.
Groeten
Martin
Gast
Martin,
Hartelijk dank voor je informatie!
Vriendelijke groeten van Johannes