Gast
Hallo!
Ik wil graag mijn eerste pogingen tot lith-printen ondernemen. Maar omdat ik niet van felle kleuren houd, vooral niet van rood, oranje en bruin, heb ik bedacht om kartonpapier (baryt) te lith-printen, en wel met de Moersch-chemicaliën; koudtoonpapier zou immers een minder sterk kleureffect in de lichte delen vertonen en de schaduwen zouden deels minder moeten uitkomen (wat ook bij mijn smaak past).
Nu, welk papier?
- ADOX Fine Print Vario Classic FB: Wordt door Moersch als bruikbaar beschreven, maar is bij hem slechts in enkele formaten glanzend leverbaar (en juist "mijn" formaat van 30x40 in glanzend heeft hij niet meer in het assortiment).
Vraag: Welk papier dat op de markt (waar?) verkrijgbaar is, komt overeen met de ADOX Fine Print Vario Classic FB?
- Classic Arts Polykaltton (verkocht door FOTOIMPEX) wordt door Moersch omschreven als "lithpapier alleen voor masochisten", vooral vanwege de lange ontwikkeltijd (begrijpelijk, want wie wacht er nu graag 30 minuten op elke teststrook?). Bij de voorbeeldfoto's van Moersch vind ik de toon van Classic Arts Polykaltton echter erg mooi – de lange ontwikkeltijd zou ik alleen accepteren met een relatief "foutbestendig" recept, dat me langdurig experimenteren bespaart.
1. Heeft iemand van jullie ideeën waar er in Moerschs tincturen glanzend koudtoonbaryt te vinden is dat goed te lithograferen is?
2. Weet iemand onder welke naam de ADOX Fine Print Vario Classic FB nog op de markt verkrijgbaar is (en waar)?
3. Heeft er een "masochist" onder jullie ervaring met de Classic Arts Polykalt-toon (= Forte Polygrade, die ook nergens meer goed gesorteerd te vinden is)?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Johannes
MirkoBoeddecker
?em,
ja, Wolfgang (Moersch) verkoopt ons papier met succes, maar je kunt het natuurlijk ook altijd bij ons kopen als hij iets niet op voorraad heeft.
www.FOTOIMPEX.de of klik gewoon hierboven op een van de knoppen.
Het papier heet ADOX Fine Print Vario Classic en wordt soms afgekort tot Vario Classic genoemd.
Groeten,
Mirko
ADOX FOTOIMPEX, Berlijn
cfb_de
Hallo Johannes,
Normaal gesproken is Wolfgang heel eerlijk in zijn procesbeschrijvingen. Wat hij zegt, heeft hij ook getest; anders zegt hij er niets over.
En als je met zijn chemie de gewenste resultaten wilt behalen op het papier van je keuze zonder eerst te testen (wat dankzij Wolfgangs werk zou moeten lukken), dan moet je daar gewoon doorheen. Het is zwaar, maar er is niets aan te doen.
Afgezien daarvan: het "Lith"-proces is waarschijnlijk zo'n beetje het grootste speelveld voor parameters, direct na in situ getinte zwart-witdia's met directe invloed op de korrel. Let daar goed op!
Is dat voldoende als vrolijke hint? Hopelijk wel.
De goederen hebben het experiment niet voor niets vóór het succes geplaatst.
En dat doe je zelf. Bij jou thuis en met je eigen proces (dat bij Lith echter moeilijk stabiel te krijgen is).
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Johannes,
Ik heb geen ervaring met Classic Arts-papier, maar ik kan je Fomabrom aanraden als je van lith-prints houdt, maar niet in kleur. Ik heb mijn eerste lith-print op Fomabrom gemaakt en pas later ontdekt dat het met Warmton VEEL makkelijker gaat. Maar je hoeft geen masochist te zijn om op Fomabrom af te drukken; geduld moet je wel hebben. Je krijgt afdrukken met zeer mooie en fijn getekende hoge lichten en koninklijke en grove schaduwen. Aanvankelijk voor Pfefferkorn, maar daarvoor is er immers de C-oplossing in de Masterset. De kleur van de hoge lichten varieert van beige via oker en umbra tot cementgrijs. Vervolgens met selenium tonen, en je hebt zeer fijne, heel subtiel gekleurde grijstinten, die zeker niet opdringerig kleurrijk zijn zoals lith-prints op warmtoonpapier, maar toch kleur hebben, wat je echter vaak pas merkt doordat de foto er anders uitziet als je hem met een andere lichtbron bekijkt.
Hier is een voorbeeld. De kleuren kloppen niet helemaal (de kleurinstellingen van de scanner waren niet optimaal en ik moest bijsturen, en het is erg moeilijk om precies de oorspronkelijke tint te bereiken), maar het geeft toch een idee. Sterk verdunde oplossing en 3 tot 4 stops overbelicht (dit heeft tot gevolg dat ook de hoge lichten vrij donker uitvallen. Als je meer wit in de hoge lichten wilt, belicht dan korter en gebruik een sterkere oplossing), daarna grondige seleentoning met
klei
.
http://www.samuli-schielke.de/galleries/minareetti.htm
Veel plezier
Samuli
Gast
Hallo Samuli,
Hartelijk dank voor je zeer verhelderende antwoord – dat heeft me enorm geholpen!
Met vriendelijke groeten,
Johannes
RWSchueller
Hallo,
Ik heb gewerkt met Classic Arts PWT en PKT en Moersch Lith-print. Het warmtoonpapier is geweldig, maar het koudtoonpapier heeft naar mijn mening niet dezelfde kwaliteit – de hoge lichten komen niet zo goed tot hun recht.
De gekleurde tinten kun je in ieder geval weer wegkrijgen met seleentoning. Ik gebruik Kodak in 1:30 gedurende 2-3 minuten.
Veel plezier,
R. Schöller.
Gast
Hallo Johannes,
wat vind je van de volgende variant (Samusi had het hier al even over gehad):
Neem een papier met een warme toon en haal de kleur er via het tonen weer uit.
Voor een koude tint zou ik dan Tetenal Gold aanraden, het duurt erg lang voordat het blauwachtig wordt.
Mijn ervaring met Vario Classic (hier voor een keer uitdrukkelijk anders dan Wolfgang Moersch): net als Polykalt, voor masochisten, eerder slechter.
Groeten
Martin
MirkoBoeddecker
Ook wij raden ADOX Fine Print Vario Classic niet aan als lithpapier, omdat het bij een hoge verdunning erg lang duurt om het netjes te lithograferen.
Maar als je de moeite neemt, krijg je heel mooie, roodgloeiende afdrukken.
Door te tonen krijg je ook mooie resultaten, maar het is niet hetzelfde.
Als beginner zou ik er echter vanaf blijven en Polywarmton nemen :rolleyes:
Mirko
SamuliSchielke
Of Fomatone. Met goudtoner kun je de kleuren inderdaad wegwerken als je dat wilt, en PWT wordt met selenium ook een stuk minder kleurrijk. Het verschil met warmtoonpapieren zoals Polowarmton of Fomatone is echter, naar mijn ervaring, dat ze in het lithoproces de schaduwen doorgaans gedifferentieerder weergeven, terwijl er bij een papier als Fomabrom een dramatische en plotselinge overgang naar volledig korrelig zwart plaatsvindt.
Samuli
Gast
Lith op Forte Polygrade V is vrij eenvoudig uit te voeren, ondanks de iets langere ontwikkeltijden. Het levert ingetogen geelbruine kleuren en zeer diepe zwarttinten op, wat ik erg mooi vind. Ik ontwikkel met Fotospeed. Fomabrom is ook prachtig en, net als Polywarmtone, iets levendiger in Lith.
Groeten, Jaap Jan :rolleyes:
Gast
Hallo Mirko,
Daar is het weer, dat felrode.
Moersch bijna drinkbaar, zelfs met de kleurstof (was dat Lith F?), meer dan 10 minuten ontwikkeling en toch slechts een lichtbeige tint.
Hoe moet dat met dat rood dan werken??? Lepel voor lepel kaliumbromide erbij?
Volgens mijn experimenten is Polykaltton kleurrijker.
Groeten
Martin
Gast
Hallo!
Hartelijk dank voor jullie antwoorden – dat helpt echt, en ik kijk al uit naar mijn eerste pogingen met lith-printen!!!
Nog een vraag:
Lith D van Moersch wordt volgens de verpakking 1:4 verdund. Betekent dit dus dat ik bijvoorbeeld voor een toevoeging van 20 ml D-oplossing van Lith D eerst 4 ml met 16 ml water meng en dat vervolgens aan de rest van de oplossing toevoeg???
Nogmaals bedankt en hartelijke groeten!
Johannes