zhvmsw Hallo, ik weet niet of ik met mijn probleem op de juiste plek ben, maar ik waag het er gewoon op: Ik heb in de nalatenschap van een familielid een zeer goed bewaarde Braun Nizo Super 8-camera met projector van Eumig en diverse onbelichte filmcassettes gevonden. De spullen zijn in uitstekende staat. Ik ben dus vastbesloten om me op het maken van smalfilm te storten. Mijn enige probleem is: is er ergens in Duitsland een bedrijf, laboratorium enz. dat dergelijke films ontwikkelt? Voor zover ik weet is er nog een laboratorium van Kodak in Zwitserland, in Groot-Brittannië zouden ze al gesloten zijn en moet ik ze naar Japan sturen???? Dat kan niemand betalen. Het zou fijn zijn om op de een of andere manier een reactie te krijgen. Bij voorbaat dank.
ChristianKolinski Hallo, wat voor filmrolletjes zijn dat eigenlijk – en vooral: wanneer zijn ze over de datum? Na 15 jaar bij kamertemperatuur komt er bijvoorbeeld niets meer uit... Trouwens: het maakt niet uit waar Kodak de films naartoe stuurt (dit geldt overigens alleen voor Kodachrome) – zij betalen de verzendkosten, jij hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de films bij Kodak aankomen. In Duitsland is het inzamelpunt bijvoorbeeld in Stuttgart – de rest regelt Kodak. Christian
zhvmsw Hallo Christian, bedankt voor je antwoord. Ik had nog helemaal niet naar de houdbaarheidsdatum gekeken. Wat jammer als die al verstreken zou zijn. Zijn er nog andere fabrikanten?
ChristianKolinski Hallo, Er zijn er ontelbaar veel geweest – Agfa, Orwo, Kodak en wie weet wie nog meer. Kodak is in feite het merk dat het langst heeft standgehouden. Onze gastheer biedt bijvoorbeeld 4 filmsoorten van dit merk aan: Kodachrome 40 (uit productie genomen, ontwikkeling alleen mogelijk in Zwitserland, maar wel bij de prijs inbegrepen), Ektachrome en 2 zwart-witfilms. Het adres van een ontwikkelingsdienst staat er ook bij. Impex-catalogus, pagina 19. Er zijn natuurlijk ook andere aanbieders, maar die kun je snel opzoeken via Google. Christian