Gast
Hallo,
tot nu toe heb ik altijd (en dat is nog niet zo vaak) op TT Work met vaste belichtingstijd afgedrukt. De belichtingstijd lag tussen de 5 en 20 seconden. De ADOX Poly Warmton die ik nu heb gekocht, zou ik tussen de 200 en 300 (!) seconden moeten belichten om iets te krijgen! Dat komt me heel vreemd voor. Kan dat kloppen, of doe ik iets verkeerd???
Groeten, Christian.
PS: Kan iemand mij literatuur aanbevelen om me in de hele achtergrond (negatief en positief) te verdiepen??? Bedankt!
Gast
Hallo Christian
Ja, dat is nu eenmaal “helaas” zo. Het papier is op zich gewoon supergaaf – als ik dat zo mag zeggen. Ik heb nog nooit eerder een PE-papier gezien met zo’n uitstraling.
Maar omdat het papier geen ingebouwde ontwikkelaar heeft, duurt de belichting erg lang en ook in de ontwikkelaar duurt het minstens twee keer zo lang voordat de lichte details zichtbaar worden (minstens 1,5 minuut ontwikkelen, beter 2 minuten).
Maar het is de moeite waard om met dit papier te werken. Zo'n geweldig papier voor die prijs? Dat moet iemand maar eens nadoen.
Groeten
Martin
Roman
Hallo!
Hoe groot worden afdrukken van welk negatiefformaat bij welk diafragma op de vergrotingslens?
Dat klopt, Polywarmtone heeft zeker 1 à 2 stops meer licht nodig in vergelijking met andere papiersoorten, maar 200 - 300 seconden klinkt wel erg lang (tenzij je 40x50 van KB maakt bij diafragma 11 :D)
Voor 18x24 van KB bij diafragma 5,6 schat ik zo'n 20 tot 25 sec.
Roman
Gast
Hmm, het waren 18x24-foto's van KB bij diafragma 5,6. Aan de vergroter kan het waarschijnlijk niet liggen. Het is weliswaar een stokoud apparaat (Krokus 66), maar de foto's van TT Works waren ook in korte tijd onderworpen aan belichting...
Urnes
Hallo Christian,
ik kom ongeveer op dezelfde belichtingstijden uit als Roman, maar dan bij 24x30. Dat komt bij mij waarschijnlijk doordat ik de Focomat van 250 W gebruik.
Verder zou ik eigenlijk alleen kunnen bedenken dat je het papier misschien vanaf de achterkant hebt belicht.
Groeten, Sven.
cfb_de
Jongens,
Let op: belichtingstijden zijn niet direct als absolute waarde met elkaar te vergelijken. Een Dunco/UPA/Liesegang/Beseler belicht anders dan een Meopta/Leitz/Kaiser/Krokus of Durst/Teufel/Kienzle/Revue.
Dat heb ik onlangs mogen leren toen ik voor het eerst met PW14 onder mijn "nieuwe" Durst aan het experimenteren was. In vergelijking met de Opemus was de belichtingstijd al gauw anderhalf keer zo lang...
Sindsdien ben ik er nog meer van overtuigd dat mijn beslissing juist was: de M605 voor KB en de Opemus-5 voor MF. Beide hebben een kleurkop. De Opemus is bij 6x6 (Meochrom of hoe dat witte ding daarop ook heet) duidelijk lichter.
En ja: de Polywarmton (en zijn inmiddels uit de handel genomen – deels mooiere – afgeleiden) is een geweldig papier! Je weet van tevoren wat je kunt verwachten. Er zit immers een gegevensblad in elke verpakking. En zelfs in de Impex-catalogus staat een of andere flauwe uitspraak in de trant van "na drie minuten in de ontwikkelaar gebeurt er nog iets in de hoge lichten". Waar zit dan het probleem?
Ik geef eerlijk toe: ik ben geen "nabelichter", maar eerder een "afwisser". Daarom ligt een papier als PW mij meer.
Met vriendelijke groeten,
Franz