vizzo7
Hallo,
Ik weet niet of ik een probleem heb met het fixeren of niet. Ik gebruik momenteel in ieder geval Agefix. Daar staat 1:5 voor snel fixeren bij film. Volgens de aanwijzingen van mijn vakwinkel gebruik ik 1:4 en na elke fixering gaat de fixeeroplossing in een plastic fles van 1 liter. Ik gebruik de oplossing voor ongeveer 8 filmrolletjes. Ik fixeer 5 minuten in een bak van 650 cc.
Mijn negatieven zien er soms lichtpaars uit, soms grijs, heel verschillend. Ik denk dat lichtpaars niet goed is, maar dat gebeurt ook als ik de oplossing voor het eerst gebruik en niet bij de laatste keren.
Wat doe ik verkeerd?
Is de paarse/violette tint misschien normaal, afhankelijk van de filmemulsie?
Is de fixeer uit de moederoplossing defect?
Fixeer ik te kort (bij Agefix staat geen tijdsduur vermeld en bij Agfa 5 minuten, geloof ik)?
Gebruik ik te veel van de oplossing?
Staat deze te lang in de plastic fles?
Nou ja, ik hoop dat iemand me kan helpen.
Met vriendelijke groet,
David
cfb_de
Hallo David,
De verkleuring komt door de antireflectielaag en heeft weinig te maken met de fixatie. Normaal gesproken verdwijnt deze kleurstof ergens tijdens het proces (waar hangt af van de kleurstof; bij Efke bijvoorbeeld al tijdens het voorwassen), uiterlijk bij het laatste spoelen.
Als er iets in de film achterblijft, is dat optisch niet mooi, maar geen probleem. Ilfords blijven bijvoorbeeld af en toe lichtpaars, TMax-films eerder roze.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo David,
Je moet zeker een kleutest doen en conventionele films minstens twee keer zo lang fixeren als de aanbevolen tijd, en "vlakkristallijne" films minstens drie keer zo lang.
Aan de kleutijd kun je ook zien of de fixeervloeistof uitgeput is.
Bij Agefix heb ik bij Ilford Delta en Fuji Acros onaangenaam lange fixeertijden vastgesteld in vergelijking met Tetenal Superfix plus.
Groeten
Andreas
Arthur
Probeer eens wat langer te spoelen. En iets langer fixeren dan de fabrikant aanbeveelt, kan ook geen kwaad. Ik fixeer de Tri-X bijvoorbeeld 7 minuten en spoel daarna 20-30 minuten met een Jobo-spoelslang; dan is de roze/paarse waas nog maar heel vaag en nauwelijks te zien.