Gast
Hallo FOTOIMPEX-gebruikers en Impex-fans,
Als liefhebber van klassieke (reportage-)films wil ik een grotere voorraad CHM 400 (120 en rolfilm) in de koelkast leggen. Ik heb bij Mirko al eens twee stuks besteld om te testen en moest vaststellen dat mijn EOS 30 erg stroef terugspoelde en dat de film, ondanks een andere instelling, volledig in de doos verdween. Dat is bij andere films nog nooit voorgekomen.
Hoe is de verpakkingskwaliteit van het product? Af en toe werd er bij de 120's iets gezegd over telegraafdraden en lichtinval. Ik wil mijn koelkast liever niet vol hebben met films die me irriteren!!!
Hartelijk dank en groeten,
Paul.
Gast
Oeps, dat moet natuurlijk "ADOX CHM" en "kwaliteitsproblemen" zijn... het is nu eenmaal nog vroeg in de ochtend...
Gast
Hallo Paul,
Aangezien de film volledig in het patroon is verdwenen, ligt het waarschijnlijk niet aan de film.
Als je "filmtong naar buiten" hebt ingesteld, is het belangrijk dat je bij het terugspoelen een van de "creatieve programma's" hebt geselecteerd – anders negeert de camera dit namelijk. Dat is in ieder geval zo bij de EOS 50.
Groeten,
Andreas
MirkoBoeddecker
Hallo Paul,
Ik vraag me ook een beetje af wat al die geruchten te betekenen hebben.
Feit is dat er tot op heden nog geen enkele van die zogenaamd bekraste films hier is opgedoken en dat ik zelf tot nu toe ook nog geen enkel exemplaar heb kunnen bewonderen.
Hoe ziet jouw film eruit? Heb je hem al ontwikkeld?
Ik geloof echt dat dit alles meer te maken heeft met het feit dat we hier een goed product voor een geweldige prijs op de markt hebben en dat concurrenten mogelijk afzetproblemen hebben en nu geruchten verspreiden.
Mocht er echt ergens film zijn die al vóór de belichting bekrast is, dan zou ik die graag zien, want dan kan ik bij de productie een klacht indienen en de zaak oplossen.
Dit Ilford-grondmateriaal is toch veel robuuster dan bijvoorbeeld efke 25 of 50, en deze films zijn nu al sinds 1972 op de markt. Als echt elke tweede film bekrast zou zijn, zoals sommige mensen op bepaalde webfora beweren, dan zouden het bedrijf en al zijn distributiepartners toch al lang van de markt verdwenen zijn.
Wat de patronen betreft: de huidige partij bestaat uit Spaanse DX-gecodeerde patronen en heeft dus dezelfde kwaliteit als de UP400, onze profielfilms en alle efke-films sinds 1990.
Dat heeft als voordeel dat men in kleine series flexibel met de hand kan opspoelen en dat de patronen achteraf nog hergebruikt kunnen worden voor het zelf opspoelen van film.
De patronen zijn echter iets lastiger te hanteren dan de patronen uit het Verre Oosten, die voor de grote machines worden geproduceerd.
We zijn echter van plan deze kwaliteit te verbeteren en hebben in dit verband een volautomatisch verpakkingsproces met kwaliteitscontrole ingevoerd. We verwachten de eerste films uit deze productie in december/januari, omdat we eerst de levering van de patronen moeten afwachten.
Het nadeel is echter dat de patronen dan niet meer DX-gecodeerd zijn, wat er bijvoorbeeld bij jouw volautomatische camera toe kan leiden dat de film helemaal in het patroon wordt getrokken en je de ISO-gevoeligheid handmatig moet instellen.
Dit is echter onvermijdelijk, omdat deze volautomaat is gebouwd voor hoeveelheden waar je je oren bij gaat wriemelen als je het hoort, en bijgevolg is de minimale afnamehoeveelheid voor patronen gemeten in miljoenen stuks. Een miljoen stuks van respectievelijk 25, 50, 100, 125, 200, 400 ASA enz. is niet mogelijk.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
bedankt voor je antwoord. Ik had mijn twee CHM’s in maart bij jullie besteld en vorige week laten ontwikkelen. Ze waren perfect. Rolfilms heb ik tot nu toe nog niet gehad.
Het handmatig instellen van de ISO-gevoeligheid op de KB-camera zou echt het kleinste probleem moeten zijn. De prijs is redelijk en als de verpakking in orde is en het risico op lichtinval bij de 120 niet groter is dan normaal, dan is dit mijn film.
Ik ga er gewoon zo'n 20 stuks bestellen en uitproberen.
Groeten naar Berlijn...
PhilippReichmuth
Hallo Mirko,
Het nadeel is echter dat de filmrolletjes dan niet meer DX-gecodeerd zijn, wat er bijvoorbeeld bij je volautomatische camera toe kan leiden dat de film helemaal in het patroon wordt getrokken en je de ISO-gevoeligheid handmatig moet instellen.
Als dit gezien de aantallen nog lang zo blijft, zou je dan kunnen overwegen om DX-stickers voor de patronen in het assortiment op te nemen en apart te verkopen, voor mensen met automatische camera's? Dat zou ook voor andere films helpen.
Philipp
MirkoBoeddecker
Hoi Phillip,
We hebben al aan alles gedacht. Maar heb je de prijs van die dingen wel eens bekeken?
Dan is het goedkoper om gewoon Ilford te kopen ;)
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Paul,
Over de 120-film en het onderwerp lichtinval heb ik al het een en ander geschreven.
Het is zeker mogelijk dat er verschillen bestaan in de lichtbestendigheid tussen ADOX, Kodak of Agfa (en mogelijk ook Ilford – maar dat zou me eerlijk gezegd verbazen, omdat ze hetzelfde beschermende papier gebruiken als wij).
Een beetje lichtlekkage aan de rand komt bijna altijd voor bij ADOX-films en was ook altijd het geval bij Foma- en efke-films. Maar als je de nodige voorzichtigheid in acht neemt en de meegeleverde zwarte container gebruikt, kun je dit zo minimaliseren dat de film prima gebruikt kan worden.
Probeer het het beste zelf eens uit.
Meestal hangt het probleem samen met het feit dat de film na de belichting niet helemaal strak op de andere spoel is gewikkeld – dan is het risico natuurlijk erg groot dat het binnendringende licht in het beeld terechtkomt. Dat moet je dan absoluut voorkomen.
Bij strak opgewonden films, filmwisselingen in de schaduw en gebruik van de meegeleverde houder is er wat flikkering aan de rand, maar dit komt niet in het beeld terecht.
Groeten,
Mirko
FrankJBeckmann
Hoi,
Bij alle discussie over de DX-codering moet je bedenken dat het hier om zwart-witfilms gaat. De gevoeligheid daarvan hangt immers voor een groot deel af van de gebruikte ontwikkelaar en ligt meestal aanzienlijk onder de nominale gevoeligheid. Je moet dus in bijna alle gevallen, ondanks de codering, de gewenste gevoeligheid handmatig op de camera instellen.
Tot ziens
Frank
Gast
Ik heb nog nooit problemen gehad met het materiaal van FOTOIMPEX, hoewel ik de "nieuwe" ADOX-films hierbuiten laat, omdat ik die nog niet heb gebruikt. De 35mm-film was niet defect en er was ook geen lichtlekkage bij de rolfilms. Het maakt mij niet uit of en in welke patronen het wordt verpakt. De camera's die ik gebruik, hebben tot nu toe alles zonder problemen verwerkt.
Groeten, Matthias
Gast
Hallo Mirko,
Ik heb tot nu toe nooit last gehad van lichtlekkage aan de randen, maar sinds de laatste levering (met name bij de CHS100) wel. Het is weliswaar nog steeds alleen aan de randen, maar het baart me toch zorgen. En nu je het zelf ter sprake brengt: zou het kunnen liggen aan een te losse wikkeling? Maar aangezien het de intro en de eerste foto’s betreft, zou het niet aan mijn camera liggen...
Overigens is het enige echte probleem dat ik met de 400's heb, dat mijn SQ-A voortdurend het plaklipje aan het uiteinde afscheurt, een dubbele zegen voor de zwarte kussens.
Groeten
Martin
Gast
Ik wil ook mijn lof uitspreken voor de producten van Foto Impex.
Ik heb nog geen problemen gehad met het materiaal en als die er al waren, werd dat gecompenseerd door de gunstige prijs.
ps
Op internetfora wordt heel veel onzin geschreven.
Bijvoorbeeld: kan iemand mij een tip geven…?
Antwoord: ja, je kunt niets doen, want ik scheer mijn ballen ook niet…
:-)
bla bla bla