vizzo7
Hallo allemaal,
ik ben een paar maanden geleden begonnen met zelf ontwikkelen (ik hoor het applaus al, hartelijk dank ;)) Hoe dan ook, ik gebruik Kodak Tri-X-film en heb Xtol als ontwikkelingsmiddel gekozen. Volgens de aanwijzingen van Kodak ontwikkel ik de Tri-X bij een concentratie van 7 en eenmaal 1:1 gedurende 9 minuten. Ik zie helaas geen verschil. Wat moet zo'n verdund mengsel eigenlijk doen? Het duurt langer, dat wel. Is dat ook een voordeel, hoe langer hoe beter? Is het ook voordeliger bij pushen en pullen?
Ach ja, hopelijk kan iemand me wat tips geven.
Tot ziens
cfb_de
Hallo Anoniem,
De 1+1-verdunning is een eenmalige ontwikkelaar. Je giet hem na het ontwikkelen weg. Dat heeft als voordeel dat het ontwikkelingsproces reproduceerbaar wordt, omdat er geen onduidelijke verlengingsfactoren meer zijn.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo,
Ik ken X-tol niet, maar wel de aan X-tol verwante DS-10. In dit geval kan ik je ervaringen bevestigen: er is geen verschil tussen de standaardoplossing en 1+1. Om de ontwikkeltijden kort te houden (die bij DS-10 vrij lang zijn), gebruik ik alleen de standaardoplossing.
Groeten
Ralph
vizzo7
Hallo Cfb,
In principe gebruik ik de stamoplossing maar één of twee keer als ik meteen weer ga ontwikkelen. Aangezien Xtol toch niet zo lang houdbaar is, gebruik ik de stamoplossing zodat deze sneller opraakt en ik de ontwikkeltijden niet hoef te verlengen.
Dus zoals het er nu uitziet, is er geen verschil in resultaat als ik met de onverdunde oplossing of een verdunning werk?
Wat gebeurt er eigenlijk als ik push of pull? Wat als ik TMAX 3200 gebruik? Helpt de verdunning dan?
Hartelijk dank aan jullie beiden
Vizzo
Gast
Hallo Vizzo,
Heb je de productspecificaties van XTOL gelezen?
Kodak beweert dat verdunde XTOL iets meer gevoeligheid, iets meer scherpte en iets meer korrel oplevert.
Ik heb XTOL alleen systematisch in een verhouding van 1+1 getest; bij Delta 100, Delta 400 en Acros kom ik uit op ongeveer 10 minuten; dat vind ik prima.
De scherpte en korrel zijn uitstekend.
Delta 400 laat zich goed pushen (tot nu toe getest tot pseudo 1600 ASA).
Bij het pullen heb je natuurlijk het voordeel dat de tijden niet te kort worden en daardoor beter reproduceerbaar zijn.
Met TRI-X heb ik geen ervaring.