Gast
Ik heb op het Duitstalige forum een uitgebreide discussie gevonden over de FB-rolpapieren. Ik begrijp geen Duits, dus ik kan alleen maar gissen naar de inhoud van die discussie.
Zou iemand een korte vertaling kunnen maken van de belangrijkste punten uit deze discussie en ons in het Engels kunnen informeren over de beschikbaarheid van de ADOX / EFKE / Forte FB-rolpapieren?
Ik heb bij FOTOIMPEX geïnformeerd naar de beschikbaarheid van ADOX Fine Print Polygrade Warmton FB, semi-mat oppervlak (PW-15), 1,06 x 10 m rolpapier. Ze hebben mij geantwoord dat het momenteel niet op voorraad is en dat Mirko met de fabrikant onderhandelt over nieuwe voorraad.
Hoe is de situatie nu? Wanneer komt de nieuwe voorraad beschikbaar?
Met vriendelijke groet,
RTK
MirkoBoeddecker
RTK,
Mat papier op rollen verkoopt helaas als oud brood.
We zijn ongeveer twee jaar geleden gestopt met het op voorraad houden van matte rollen, omdat niemand het kocht.
Het is in theorie mogelijk om het te produceren, maar we zullen dit nooit meer in ons magazijn opnemen.
Dus als je dit wilt bestellen, kunnen we het voor je bestellen en zal de levertijd rond december liggen.
Bedankt voor het plaatsen van dit bericht, want als mijn medewerkers u antwoorden dat ik hierover in onderhandeling ben met de fabrikant, is dat onzin en moet ik hen dit vertellen ;-)
Wat de rest van de thread betreft, volgt hier mijn samenvatting:
1) Sommige mensen hebben gevraagd naar rollen van 30,5 cm breed en 85 m lang om hun eigen formaten te snijden (bijv. voor 6x6 of 6x7 negatieven).
2) Ze wilden een enorme korting omdat andere fabrikanten prijsverschillen hanteren tussen gesneden formaten en rollen.
3) Ik heb de mogelijkheid om dit te produceren onderzocht en we kunnen ADOX Fine Print Vario Classic aanbieden.
4) Het prijsverschil is niet zo groot als de klanten hadden gehoopt, omdat onze prijzen al laag zijn en gebaseerd zijn op de productiekosten voor energie, papier, zilver enz., en niet op marketingprijzen zoals bij Ilford en Kodak.
5) De klanten begrepen dit en accepteerden het, en bestelden de rollen (ADOX Fine Print Vario Classic). Nu wachten we op de volgende levering, omdat de bestaande voorraad papier niet voldoende is om dit formaat te snijden vanwege de grote lengte.
Met vriendelijke groet,
Mirko
Overigens hebben we FN15 50x60 cm op voorraad, voor het geval u gebruik kunt maken van dit formaat.
cfb_de
Hoi Mirko, hoi "RTK" (heb je geen echte naam?),
we hebben niet om een "enorme korting" gevraagd; Mirko had gewoon geen prijs. Samen hebben we op zakelijke wijze een prijs voor deze bestelling vastgesteld (het was net alsof ik op mijn werk in de auto-industrie over prijzen onderhandelde :-).
Oké, onze prijs is best goed. Maar Mirko had er wel wat aan moeten verdienen en de fabriek liep hier zeker geen risico op om er de honger door te lijden.
Helaas vertelde de fabriek ons achteraf over een hogere prijs en Mirko bood aan om deze extra kosten te delen tussen FOTOIMPEX en ons. Die vriendelijkheid van Mirko werd zeer gewaardeerd!
Ons aandeel was om bestellingen te combineren, zodat Mirko verzendkosten bespaart. Sommigen van ons wonen binnen een straal van 250 km en zien elkaar een paar keer per jaar.
Maar voor volgende bestellingen van andere klanten zal Mirko die prijs zeker niet kunnen handhaven. Dus FB Vario Classic krijgt in de toekomst weer een andere prijs en er zal nog steeds een bestelling van minstens tien rollen nodig zijn (10 rollen van 30,5 cm x 85 m, best veel: 245,5 vierkante meter).
Forte wilde ons eigenlijk geen rollen PW14 tegen een redelijke prijs leveren. Ze wilden meer dan hun prijs voor op maat gesneden formaten. Daarom zijn we overeengekomen om Vario Classic FB te nemen.
Oké, de volgende keer plaatsen we onze aanvraag ook in "het Engelse gedeelte".
Met vriendelijke groet,
Franz
Gast
Hoi Mirko!
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
"Mat papier op rollen verkoopt helaas als oud brood"?
Dat is voor mij echt verbazingwekkende informatie. Hebben jullie het oppervlak van dit papier (PW-15) dan nooit gezien? Er bestaan veel verschillende soorten mat papier. Dit papier is niet volledig mat. Het heeft een semi-mat oppervlak met een stralende en zeer diepe uitstraling. Maar dit is natuurlijk een kwestie van smaak. Naar mijn mening is ook het papier met een glanzend oppervlak (PW-14) schitterend, maar geschikt voor andere onderwerpen dan semi-mat papier.
Als jullie dit papier niet meer op voorraad hebben, waarom staat het dan nog steeds in jullie catalogus?
(Polywarm Baryt 1,02x10 m rol CL510 110,20 €)
MirkoBoeddecker
Beste RTK,
Natuurlijk hebben we de matte variant van ons papier gezien!
Dat is een grappige vraag...
Bij FOTOIMPEX zijn we allemaal fotografen (behalve mevrouw Mikloska) en ja, we werken met ons eigen materiaal. Wat mijzelf betreft zelfs uitsluitend. Ik ben echter niet zo dol op mat, ik gebruik meestal glanzend.
Maar wiskunde is niet te ontlopen.
Geen bestellingen voor matte rollen in 3 jaar en twee rollen die ver onder de inkoopprijs zijn verkocht vanwege veroudering, betekent dat we dit niet langer als voorraadartikel kunnen aanbieden.
De catalogus biedt niet specifiek matte rollen aan die niet op voorraad zijn.
Eigenlijk hebben we bij talrijke artikelen disclaimers waarin we jullie laten weten dat niet altijd elke maat, kwaliteit en oppervlakte op voorraad is.
Glanzende rollen zijn op voorraad, zoals ik al zei. Mat kan op speciaal verzoek worden besteld en dit wordt gedaan zodra u bevestigt dat u 4 maanden kunt wachten.
Kijk, met het huidige verkoopniveau zou het alternatief zijn dat we elk jaar één rol bestellen, alleen voor het onwaarschijnlijke geval dat iemand deze bestelt, en deze dan na een jaar weggooien, wat de prijs met een factor 3 zou verhogen, of dat we het jarenlang stilletjes laten liggen en als iemand zoals u belt, verkopen we u oud papier en klappen we in onze handen......(wat we niet zullen doen).
Dus ik denk dat de manier waarop we dit doen, door op aanvraag te bestellen, de beste manier is voor alle betrokken partijen.
We hebben PW15 in formaten tot 50x60 weer op voorraad. We hebben net een zending ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Mirko
PS: waar staat RTK voor?
Gast
Beste Mirko,
Ja, ik begrijp je uitleg over de problemen met de voorraad van PW-15-rollen volledig.
In deze situatie is het inderdaad verstandig om rollen alleen te bestellen wanneer dat nodig is.
En ja, ik neem aan dat jullie bij FOTOIMPEX weten hoe het oppervlak van dit papier eruitziet, maar als het “als oud brood verkoopt”, dan denk ik dat jullie klanten de helderheid van het oppervlak van dit papier nog niet hebben gezien. Maar zoals reeds gezegd is dit een kwestie van smaak.
Maar goed, ik wil nu graag drie rollen "Polywarm Baryt 1,02x10 m rol CL510 110,20" bestellen.
MirkoBoeddecker
Beste RTK,
we zijn net bezig met het uitpakken van de nieuwe zending en hebben gemerkt dat Forte in plaats van PW14 twee rollen PW15 heeft geleverd. Ik weet zeker dat ik dit niet heb besteld......;)
Dit komt ons alle drie goed uit, aangezien u precies hiernaar op zoek bent.
We hoeven niets terug te sturen en u kunt uw rollen meteen ontvangen.
Stuur uw bestelling naar info@fotoimpex.de en wij zullen zo snel mogelijk verdergaan.
Met vriendelijke groet,
Mirko
cfb_de
Excuses voor het ongemak. Ik moet Mirko even duidelijk aanspreken, misschien kan hij hier wat duidelijkheid over verschaffen.
Mirko: Hé? Betekent je laatste bericht met "Forte heeft in plaats van PW14 twee rollen PW15 verzonden" *eigenlijk* dat PW *toch* op rol verkrijgbaar is? Wat is dit nou?
Als ik niet zo'n brave klant was, zou ik me belazerd voelen.
[Mirko: "Betekent je laatste bericht dat PW *wel* op rollen verkrijgbaar is? Tot nu toe heb je ons iets anders verteld. Leuk.]
Een extra korting van ongeveer 10% zou op prijs worden gesteld. Dat komt neer op 150,- € per rol. Ik wacht op je antwoord.
Met vriendelijke groet,
Franz
MirkoBoeddecker
Beste Franz,
nu maak je dezelfde fout als Sabine deed toen ze RTK antwoordde ;)
Rollen van 10 meter breed (volledige fabrieksbreedte) en 10 meter lang zijn altijd al als standaardcatalogusartikel verkrijgbaar geweest en blijven verkrijgbaar tegen ongeveer dezelfde prijs per vierkante meter als het volledig op maat gesneden en verpakte papier.
Alleen PW15 en PW17 leveren we alleen op speciaal verzoek.
Ik heb je eerder al verteld dat als je rollen van deze volledige breedte en misschien 300 meter lengte wilt kopen, al het extra verpakkingswerk overbodig is, dus geen probleem en de prijs zal zelfs nog beter zijn ;-)
>>Deze bestelling heeft niets te maken met de speciale rollen van slechts 30,5 cm breed die je had aangevraagd!!! <<
En omdat ik hier zo veel over aan het overleggen was met de fabrikanten, raakte Sabine in de war en dacht ze dat de bestelling van RTK deze kleine rollen betrof, en vertelde ze hem daarom dat het helemaal niet beschikbaar was totdat ik de besprekingen had afgerond.
Toen plaatste hij dit bericht en zag ik dat hij de reguliere grootformaat drukrollen bedoelde, dus ik heb het opgehelderd en met Sabine gesproken.
Met vriendelijke groet,
Mirko
PS RTK, ik heb je een orderbevestiging gestuurd en ook de 4x5" 100 ASA-vellenfilm toegevoegd, die vorige week niet op voorraad was maar nu weer leverbaar is.