Gast
Hallo,
Ik wilde even vragen of FOTOIMPEX, nu de Kodachrome K 40 uit de handel is genomen, de opvolger Ektachrome 64T gaat aanbieden, en zo ja, voor welke prijs?
Groeten,
Marwan
MirkoBoeddecker
Hallo Marwan,
Ektachrome is geen opvolger van Kodachrome.
Beide films waren jarenlang naast elkaar verkrijgbaar, maar alleen Kodachrome werd door het Duitse Kodak aangeboden.
Nu de ontwikkeling in Europa is stopgezet, is deze film definitief ten dode opgeschreven (voor Kodachrome werd een apart ontwikkelingsproces gebruikt).
Ektachrome is in de VS nog steeds verkrijgbaar, maar niemand weet hoe lang nog. Ik heb dit onderwerp gisteren toevallig met JandC besproken en we zijn ermee bezig, net als met de S/W PlusC en TriX.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Nu ben ik toch een beetje verbaasd, misschien is er sprake van een misverstand. Ik bedoel niet de films die in de KB-sector verkrijgbaar zijn, maar specifiek de Super 8-lijn van Kodak. Het laboratorium in Lausanne in Zwitserland wordt gesloten, dat weet ik, en Ektachrome is een E-6-proces. Kodak heeft de vervangende film voor Super 8 al lang aangekondigd.
Groeten,
Marwan
Gast
Hallo,
Het nieuws dat het laboratorium in Lausanne gesloten gaat worden, is helemaal nieuw voor mij. Ik heb daar namelijk nog 20 Kodachrome 64-filmrolletjes in de koffer liggen; tot wanneer moet ik die dan opgebruikt hebben?
Groeten
Thomas G.
Gast
Ik weet het niet zeker, maar voor Super 8-films is de ontwikkeling tot eind 2006 gegarandeerd. Het lijkt erop dat de Kodachrome K 40 als Super 8-film uit de handel wordt genomen, terwijl het 16mm-materiaal nog steeds verkrijgbaar blijft. Waar dat dan wordt ontwikkeld, weet ik echter niet. Ik heb gehoord dat er in de VS nog particuliere laboratoria zijn die dit doen, maar waarschijnlijk niet in topkwaliteit. Je kunt het beste bij Kodak navragen.
Groeten,
Marwan