PhilippReichmuth
Hallo forum,
Ik heb voor 2 euro een Ilford-Roller (ook bekend als Durst Comot) op de kop getikt. Nu vraag ik me af of ik hem, naast de oorspronkelijk beoogde papierverwerking, ook voor filmontwikkeling moet gebruiken als er maar één of twee zwart-witfilms ontwikkeld moeten worden en ik de machine niet wil opstarten. Ik gebruik een Multitank 3 van Paterson, Super System 4. In principe zou rotatieverwerking daarmee mogelijk moeten zijn, Paterson biedt immers ook een eigen rotatieprocessor aan (Auto-Colortherm).
Daarover heb ik de volgende vragen:
- Hoe goed sluit het rubberen deksel in de praktijk bij rotatie? Ik heb net een halve liter water 20 minuten laten draaien, dat ging goed; zijn er ervaringswaarden voor langer gebruik bij rotatie?
- Hoeveel vloeistof moet er in de tank? Bij kantelontwikkeling gaat er een liter in; de waarden voor rotatie staan er helaas niet op. Het zal waarschijnlijk iets meer zijn dan bij Jobo, omdat de tank aan de bovenkant iets uitloopt en er waarschijnlijk een paar deciliter extra meedraait.
Bedankt - Philipp
cfb_de
Hallo Philipp,
Allereerst: ik draai niet. Ik gebruik mijn blikjesroller alleen voor papieren, maar heb er wel meer dan twee ruilmunten voor moeten inleveren. Gefeliciteerd met je aankoop!
Of het deksel goed afsluit, heb je al getest. Ik zou dat kleine restrisico nemen.
Wat betreft de vulhoeveelheden:
Je zit absoluut aan de veilige kant als de tank voor de helft vol is. Ga er gewoon vanuit dat de tank een cilinder is, meet de hoogte en de straal. Het cilindervolume wordt gegeven door pi*r²*h. De helft daarvan, dan is het ding halfvol.
Het wordt nauwkeuriger (en beter aangepast aan de werkelijkheid) als je alleen het cilindrische gedeelte berekent dat je nodig hebt.
Daarvoor spoel je een (ontwikkelde) film in, zoals je altijd doet. De ligt nu ergens aan de buitenkant van het blikje. Over de binnenkant van de film (dus het laatste stukje binnenin de spoel) trek je een lijn. Deze snijdt de cirkelboog van het blikje. De lengte van de lijn bepaal je met een geodriehoek (zet de loodlijn op "0" tegen de spoelbrug, dan gaat het het makkelijkst).
Deze lijn vormt samen met de straal van de doos een gelijkbenige driehoek (twee keer de straal, één keer de "lijn"). Hieruit bereken je de hoek die de twee stralen ten opzichte van elkaar vormen (sinusregel) en krijg je daarmee via ("hoek" - sin("hoek") * (r²/2)) de oppervlakte van het cirkelsegment. Dat maal de hoogte van de tank geeft het benodigde volume. Als je de lengtematen in centimeters berekent, krijg je het resultaat handig genoeg direct in ml :-)
Pas eventueel aan aan de minimale hoeveelheden ontwikkelaar, en tel er in ieder geval wat bij op voor de "zekerheid" en een goede nachtrust.
HTH, vriendelijke groeten,
Franz
PhilippReichmuth
Hoi Franz,
bedankt. Tijdens de lunchpauze had ik een formule bedacht voor het cirkelsegment, zoiets als ((\pi * hoek/360) - (sin(hoek)/2)) * r. Dat is eigenlijk ook wel logisch en komt overeen met jouw formule in radianen:(Even wat extra rekenen voor het uitstekende stuk aan het deksel en voor de vloeistof in de spiraal.
Hoe leg ik de spiraal erin? Intuïtief zou ik hem zo plaatsen dat de vloeistof zich in de spiraal draait in plaats van eruit, of heb ik het mis, of maakt dat geen verschil?
Philipp
cfb_de
Hallo Philipp,
zoals ik al zei, ik draai niet mee. Maar puur op mijn gevoel zou ik ook in de richting van "binnenkomend" draaien.
Aan de andere kant kan dat niet zo kritisch zijn, omdat "echte" rotatieprocessoren de draairichting afwisselen.
Maar – zoals ik al zei – ik draai niet mee, ik doe hier alleen maar een gok.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolf_XL
Hallo Philipp,
Ik gebruik de Durst Comot al zeker twintig jaar voor het ontwikkelen van film – voor 90% in combinatie met een Jobo 1236. Tot nu toe geen problemen...
Ik gebruik meestal rotatie bij combinaties waarbij de kantelontwikkelingstijd langer dan 15 minuten zou zijn. Aangezien dit meestal ook gepaard gaat met hoge verdunningen, is een vermindering van de hoeveelheid ontwikkelaar bij mijn toepassingen meestal uitgesloten – de minimumhoeveelheid ontwikkelaarconcentraat zou simpelweg niet worden gehaald... Bij het bepalen van de hoeveelheid ontwikkelaar bij rotatie zou ik me enerzijds op deze waarde baseren en anderzijds – dit is echter mijn subjectieve mening – ervoor zorgen dat bij een liggende ontwikkelingsbus het vloeistofpeil ongeveer overeenkomt met de straal van de bus.