Oliver
Hallo
Ik heb gisteren een oude Agfa Super 8-film tot zwart-witnegatief ontwikkeld. Afgezien van het feit dat de emulsie een beetje gelig was, was het allemaal Super 8! De lichtvlekbescherming is voor 100% verdwenen. Alles in orde
Vandaag wilde ik de resterende 7 meter van de film omkeren. Dus aan de slag:
1. Dokumol 1+10 14 minuten
2. Spoelen 3 min.
3. Bleken 8 min. (100 ml zwavelzuur 10%, 900 ml water, 2 g kaliumpermanganaat)
4. Spoelen 3 min.
5. Reinigen (Foma Cleaner 1+10) 4 min.
6. Spoelen 2 min.
7. Tussentijdse belichting in water 1 min.
8. Tweede ontwikkeling 9 min. (met het mengsel van de eerste ontwikkeling)
9. Spoelen 3 min.
10. Fixeren 4 min. (Tetenal Superfix 1+8)
11. Spoelen 10 min.
Lomotank geopend en eerst even gekotst! De lichtschermbescherming was slechts voor ca. 70% losgekomen van de film. (In tegenstelling tot bij de negatievenontwikkeling. Daar was hij voor 100% losgekomen.) Bovendien had ik de emulsie aan de rand van de film al losgemaakt en was hij helder!?!?!?!?! Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik heb geen idee? Bij de negatievenontwikkeling heb ik de eerste ontwikkelaar bij ca. 30 °C gebruikt, bij de omkeerontwikkeling bij 20 °C. Zou dat kunnen liggen aan het feit dat de lichtschermlaag zich beter heeft losgemaakt?
Waarom is de emulsie gedeeltelijk weg? De rest laat zich zonder problemen met de vingers wegvegen!
Kan het komen doordat de E6-film bij 38 °C wordt ontwikkeld en de lichtschermlaag zich gemakkelijker losmaakt dan bij 20 °C?
Maar waarom is de emulsie aan de rand verdwenen?
Met vriendelijke groet,
Oliver
Gast
Hoi Oliver,
Heel simpel:
een "oude" film in een bad gooien waar hij eigenlijk niet thuishoort, en dat bij willekeurige temperaturen, dat doe je eerst met een proefstukje en niet met 7 meter.
Ik zou zeggen dat het met die negatieven gewoon geluk was.
Voor de standaardprocessen zijn er immers fabrieksspecificaties en ervaringswaarden, maar voor een E6 die wie weet hoe en hoe lang heeft gelegen?
Ik zeg niet dat het niet kan werken, maar totdat je weet hoe, zullen er waarschijnlijk nog wel wat stukjes verloren gaan.
Groeten
Martin
Oliver
Oké, ik heb het nu nog een keer geprobeerd.
De bescherming tegen lichtvlekken kan tijdens de eerste ontwikkeling volledig worden verwijderd.
Daarna bleken en reinigen. Ik heb de spoeltijden teruggebracht tot 1 minuut.
Als ik de film na het reinigen bekijk, heeft deze, zoals het hoort, een witachtige, beige tint. Deze emulsie is echter gedeeltelijk losgekomen van de dragerfilm! Onder deze emulsie is een vaag beeld te zien.
Als ik nu voor de tweede keer ontwikkel, zou dat ideaal zijn, maar deze witachtige, beige massa wordt ook zwart, maar dat heeft geen zin als deze loskomt van de drager!!!
Wie heeft er al eens een E6-film omgekeerd ontwikkeld naar zwart-wit?
Met vriendelijke groet,
Oliver
Oliver
Hallo
Er is mij verteld dat ik het bleekbad minder sterk moet maken:
50 ml 10% zwavelzuur + 2 g kaliumpermanganaat + 950 ml water.
Voorheen:
100 ml 10% zwavelzuur + 2 g kaliumpermanganaat + 900 ml water.
De eerste ontwikkeling ook maar 5 minuten met Dokumol!
Heeft iemand nog een idee???
Met vriendelijke groet,
Oliver
Gast
Wie heeft er al eens een E6-film als zwart-wit omgekeerd ontwikkeld?
[right][post="4514"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Ik niet, maar waarom heb je het steeds over een "E6"? Hierboven schrijf je toch dat je een Agfa Super-8-film wilt ontwikkelen. Is dat een Moviechrome of niet? Zo ja, dan is de film toch niet voor E-6.
Oliver
Hallo Alexander,
Het is een Agfa Moviechrome. Deze film kan ook met E-6-chemicaliën worden ontwikkeld. Ik kan niet zeggen welke chemicaliën of welk proces voor de Moviechrome bedoeld zijn.
De Moviechrome kan zonder problemen als zwart-witnegatief worden ontwikkeld, maar bij omkeerontwikkeling gaat de emulsie kapot!
Met vriendelijke groet,
Oliver
MirkoBoeddecker
In principe geldt voor Agfa hetzelfde als voor ADOX (zie mijn vele waarschuwingen over efke/ADOX-films): hoe hoger de temperatuur, hoe groter het risico op loslaten van de emulsie!
Daarnaast speelt ook beweging een rol.
Spoel je misschien met warm water en hoge druk, of draai je nogal heftig aan de slinger van je Lomo-tank (ik weet dat dat eigenlijk niet mag...)?
Heb je het al eens met Hüter geprobeerd?
Als je tussentijds spoelt, vergeet dan niet dat de tijden langer worden!
Groeten,
Mirko
Oliver
Hallo Mirko, bedankt
Ik heb nog een teststrookje gemaakt bij 20 °C en de lichtbescherming was volledig losgekomen. En het strookje zag er aan het einde van het proces net zo slecht uit. Ik heb het bleekbad ook al minder sterk gemaakt. Dus 50 ml 10%-zwavelzuur op 950 ml water + kaliumpermanganaat.
Maar het viel me op dat de teststrip na ongeveer 6 minuten Dokumol 1+10 al kleine witte puntjes vertoonde.
Ja, je kunt de Lomotank-inzet krachtig bewegen/roteren.
Ik heb nog een teststrip gemaakt en de film zo min mogelijk bewogen en het was iets beter.
Hattebad, hmmm. Ik had dat ergens eens gelezen in verband met de Agfa SCALA, ook hoe je het zelf kunt maken...
Met vriendelijke groet
Oliver