Gast
Hallo,
ik heb een probleem met het Fomabrom-barietpapier. In de catalogus staat dat het vergelijkbaar zou zijn met het oude OrWo-papier en ook bij geelgroen licht kan worden gebruikt. Toen ik dit zo uitvoerde, was de hele teststrook plotseling helemaal zwart, hoewel de belichting met stappen van twee seconden bij diafragma 8 en een lamp van 75 W bij 13 x 18 al vrij kort was gekozen. Pas in absolute duisternis waren er redelijke resultaten. Maar zelfs daar kwam ik uit op een tijd van ongeveer twee seconden, wat wijst op een zeer hoge gevoeligheid.
Ik legde vervolgens in het donker een heel vel in om het met twee seconden te belichten en richtte het uit met een roodfilter ervoor.
Het resultaat was slecht. Er waren spookbeelden te zien en de foto was veel te donker, alsof deze bij het uitlijnen door het rode filter al voorbelicht was.
Zou het kunnen dat de Fomabrom niet helemaal orthochromatisch is gesensibiliseerd? Het kan niet aan het filter liggen, aangezien alle andere papiersoorten (Agfa, Ilford) geen waas vertoonden.
Hoe moet ik dit verwerken?
Groeten
Thomas G.
RomanJRohleder
Thomas,
In het Fomabrom-gegevensblad staat het volgende over Duka-verlichting:
"FOMABROM moet worden gehanteerd en verwerkt onder geelbruine, rode of oranje
veiligheidsverlichting met filters (bijvoorbeeld Ilford 902, Osram Duka 50, Durst Sanat, Kodak
OC, Agfa G7, Agfa Y7J, enz.) in combinatie met een lamp van 15 watt. Direct licht moet worden verspreid door een matglas te plaatsen. Vanwege de hoge gevoeligheid mag FOMABROM
niet langer dan 3 minuten en 10 minuten aan deze veiligheidsverlichting worden blootgesteld op een
afstand van respectievelijk 0,5 meter en 1 meter."
Dus: geen geelgroen en altijd voorzichtig zijn.
Doe eens een goede sluiertest à la het Ilford "Multigrade-handboek":
<http://www.phototec.de/pdf/im-handbuch.pdf>
Roman
ChristianKolinski
Hallo Thomas,
Het kan niet aan het filter liggen, want alle andere papiersoorten (Agfa, Ilford) vertoonden geen waas.
Zorg ervoor dat onze gastheer dit niet hoort, anders springt hij je in de haren.
Over dit onderwerp is er namelijk een aparte pagina in de catalogus en op het internet, kijk maar eens op:
http://fotoimpex.de/Technik/Fehlersuche/fehlerswpapiere.html
en pagina 4 in de huidige catalogus.
Het Foma-papier heeft rood nodig. Het liefst donkerrood. Of helemaal geen Duka Licht.
Christian
SamuliSchielke
Beste Thomas,
Ik gebruik zelf vaak Fomabrom en heb nog nooit zulke problemen gehad. Over het algemeen zouden noch het papier, noch het licht een probleem moeten vormen. Tenminste, in het algemeen gesproken niet. Hoewel het gegevensblad van de fabrikant het niet aanbeveelt, kun je Fomabrom waarschijnlijk wel onder groen-geel Duka-licht bewerken. Het papier zou echter wel korte tijd onder groen-geel licht moeten kunnen verdragen; pas na meer dan 5 minuten wordt het kritiek, dus vooral als je lith-prints maakt of langzame warmtoonontwikkelaars gebruikt.
Ik denk dat er twee mogelijke oorzaken voor de fout zijn.
1. Je laboratoriumverlichting is erg fel en/of het roodfilter van je vergroter is niet rood genoeg. Of je vergroter geeft zoveel strooilicht dat het papier (Fomabrom is immers al erg snel) daardoor wordt vervaagd (dat zou de schaduwbeelden natuurlijk niet verklaren). Dan moet het echter wel erg fel zijn, want ik heb nog nooit zulke problemen gehad.
2. Het papier in de verpakking is beschadigd, hetzij doordat het bij verkeerde belichting is geopend of verkeerd is opgeslagen, of iets dergelijks. Heb je het papier nieuw bij Mirko of via eBay gekocht? Wat is het batchnummer? Dat heb je nodig om vast te stellen of andere verpakkingen van dezelfde batch hetzelfde probleem vertonen.
Of het aan het licht of aan het papier ligt, kun je gemakkelijk achterhalen, hetzij door een sluiertest, hetzij door een strookje papier in volledige duisternis uit de verpakking te halen, te ontwikkelen, te stoppen, te fixeren en pas daarna het licht aan te doen. Als het papier niet volledig wit is, is 2. het geval; als het wel wit is, kunnen beide het geval zijn.
Het is de moeite waard om dit te testen, want Fomabrom is een mooi en over het algemeen gemakkelijk te verwerken en meegaand papier. Veel succes,
Samuli
Gast
Roland,
Ik hoop van niet, die Agfa G7 is geelgroen, bij mij werkt het met het filter.
Of Foma daar iets heeft bedacht om kosten te besparen, zoals wij Multigrade en Festgradation op dezelfde manier sensibiliseren, maar vergeten dat op de verpakking te vermelden, waarom niet.
Misschien zit er per ongeluk ook de Variokontrast-variant in je doos.
Roland
SamuliSchielke
Hallo Roland en Thomas,
Het is zeer onwaarschijnlijk dat er Variokontrast in zit, want dat product is nog helemaal niet echt op de markt. Maar als je me laat weten of het papier normaal of hard, mat of glanzend is en wat het batchnummer is, kan ik in ieder geval kijken of ik dezelfde batch op voorraad heb (als het papier nieuw is, zou dat niet onwaarschijnlijk zijn) en hoe het bij mij uitpakt.
Groeten
Samuli
Gast
Bedankt voor de reacties.
Ik trek mijn veronderstelling over de Duka-lamp dan maar snel in, ik wil tenslotte nog wel even blijven leven. ;)
Toch grijpt men eigenlijk juist naar vaste gradaties, juist om dat naar mijn mening toch aangenamere groenachtige licht te kunnen gebruiken in plaats van rood licht.
Maar zelfs als ik dat even buiten beschouwing laat, heb ik nog nooit gehoord dat een roodfilter dat aan de Durst-vergroter wordt toegevoegd, fotopapier zo vervaagt dat er spookbeelden ontstaan. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Misschien moet ik dan toch wat meer geld uitgeven en weer teruggaan naar het barietpapier uit Leverkusen??? :(
Groeten
Thomas G.
ChristianKolinski
Thomas:
Ook filters verouderen, verkleuren, krijgen krassen enz.
Hoe oud is de vergroter eigenlijk? Misschien volstaat een simpel stukje
DC-Fix rood of Rubylith – op het oude filter geplakt – om je probleem op te lossen.
Gast
Hallo,
Het ligt inderdaad aan het filter. Na belichting van het papier waarop een muntje was gelegd, was deze bij diafragma 8 al na 45 seconden duidelijk zichtbaar, terwijl de laboratoriumlamp zelfs na vijf minuten nog geen waas veroorzaakte.
Dat is wel vreemd, het Foma-papier moet dan wel bijzonder lichtgevoelig zijn?....
Vandaar mijn vraag: wat is "DC-Fix rood" of "Rubylith"? En waar kun je zoiets kopen?
Bedankt voor je antwoord.
Thomas G.
ChristianKolinski
Hallo Thomas,
Rubylith is een doorzichtige rode zelfklevende folie die uit de grafische sector komt en daar wordt gebruikt voor het afplakken van drukplaten enzovoort. Gewoon als vervanging voor het oude filter.
Controleer ook eens of er geen strooilicht uit de vergroter komt; misschien is er iets verschoven of vergroot de verlichte diafragmaring het beeld.
Christian
Gast
Hallo,
waar kan men losse vellen Rubylith kopen? Ik zou daar ook wel interesse in hebben om een scherm mee af te dekken, zodat ik een pc in de donkere kamer kan hebben.
Anthony