Gast
Hallo!
Als "oude" 6x6-fotograaf vraag ik me af waar je in kleur foto's op 18x18 of 20x20 formaat VOORDELIG kunt laten vergroten.
Vragen in Weimar (voormalige DDR) en dus dicht bij de roots van Pentacon 6 leverden negatieve ervaringen op.
Citaat: "Dat is al verleden tijd"...
Graag informatie over waar men laboratoria kan vinden die dit tegen een redelijke prijs (geen 3 euro per vel!) doen.
Groeten
Roland uit Salzburg
MirkoBoeddecker
Roland,
3 € per vel is zeker geen redelijke prijs :(
Een degelijke, met de hand gemaakte kleurenafdruk kost zo’n 15-20 minuten, zwart-wit iets minder, en daarom kost de productie ervan niet minder dan 9-15 €.
Zwart-wit is iets eenvoudiger. Bij ons verkrijgbaar vanaf 3,50 € per foto (maar ook niet lang meer, we zullen hier binnenkort flink moeten bijstellen), waarbij natuurlijk vanwege het papierformaat altijd de kleinere zijde in het kwadraat staat.
Dat is zeker nog geen verleden tijd. Het is nu eenmaal een professioneel formaat en de bijbehorende verwerkingsketen qua prijs en prestaties eveneens.
Anders kun je het nog steeds zelf doen.
Kleur kan tegenwoordig in de schaal worden verwerkt – bijna net als zwart-wit.
Groeten,
Mirko
Wolf_XL
...ik heb al eens kleurenvergrotingen van dit formaat laten maken van 6x6-negatieven bij Schlecker – je mag daar natuurlijk geen handafdruk-kwaliteit verwachten – maar zo slecht waren ze nu ook weer niet. Verder geldt: kwaliteit heeft zijn prijs, of je moet het zelf doen...
Groeten
Wolf
Sandmann1978
Werkt dat bij Schlecker?
Ik bedoel, je kunt het toch aan niemand vragen. En ik zou ook niet weten wat ik dan moest aanvinken.
Ik heb eens gehoord dat het bij DM ook zou werken, maar zoiets hebben we hier niet.
Wolf_XL
...bij Schlecker gaat dat heel eenvoudig – linksonder op het bestelformulier kun je ‘Speciale verzoek’ aanvinken en er is ruimte voorzien voor een tekst. Daar schrijf ik altijd kort in wat ik wil, bijv. rolfilm 120, 13x13... Dat heb ik zowel bij 6x6 als bij 4,5x6 en 6x9 zonder problemen gedaan.
Sandmann1978
Domme vraag:
Wat kost dat dan ongeveer? Ik heb tot nu toe alleen bij de plaatselijke fotowinkels geïnformeerd en die vragen behoorlijk hoge prijzen.
Zwart-wit doe ik zelf, maar voor kleur is het interessant.
Wolf_XL
...een afdruk van 18x18 kost evenveel als de bijbehorende afdruk van 18x24. De prijslijst ligt bij Schlecker; ik weet de prijzen niet uit mijn hoofd.
hambo
Hallo. Ik begrijp het probleem niet helemaal. Zelfs bij de grote drogisterijketens, waar bijna alleen nog maar CEWE Color te vinden is, geldt nog steeds de norm dat "tot 6x9 amateur is". Dus alle mogelijke formaten tot 60x60 zouden dezelfde prijs moeten hebben als bij KB. Gewoon zonder lang te vragen, want het personeel in de drogisterijen (of beter gezegd zeepwinkels :( ) heeft toch geen verstand van fotografie, in de zak en weg ermee. Met de moderne grootformaatprinters met contrastcompensatie krijg je zeker bevredigende resultaten.
Groeten, Hambo