Nu even over het vergrotingsframe: ik werk nu met middenformaat en wil eens grotere afdrukken maken; voorlopig gebruik ik een glasplaat van 50x60 cm.
Eigenlijk zou ik een echt frame willen hebben, maar ik vraag me af waarom die tweedehands zo duur zijn. Ik kan toch soms een complete Duka-set met 30x40 of 50x60 frames goedkoper krijgen dan een los frame?
Hm, kleine aantallen en fijnmechanische precisie waarschijnlijk. Wees blij, neem de complete Duka en haal de rest er op de een of andere manier uit :) Koop geen goedkope lijst, alleen maar omdat hij goedkoop is.
De tip van Franz met de Versamasks is niet slecht, maar je moet wel bedenken hoe flexibel je wilt zijn. Voor elk formaat dat je vergroot, heb je een eigen frame met vast formaat nodig. Gisteren hebben we hier bijvoorbeeld spontaan een paar panorama's in 12x30 vergroot, dat zou lastig zijn geweest.
Als je bruikbare flexibiliteit wilt met een klein budget en acceptabele precisie, neem dan Lego, zet meerdere 30x30-basisplaten in elkaar en bouw je eigen masker.
Philipp