zensusa
Hallo liefhebbers van analoge fotografie,
ik wil niemand bang maken en, net als eerder, als boeman overkomen, maar het lijkt erop dat het nu toch zover is: Kodak sluit de analoge tak af, langzaam maar zeker!
Lees het zelf maar; bron: Macwelt Online van vandaag, 26 augustus 2005:
Kodak sluit productielocaties
Einde van het analoge tijdperk
Eastman Kodak zet zijn transformatie naar een aanbieder van digitale producten noodgedwongen voort.
Daartoe sluit het enkele productielocaties op het hoofdkantoor in Rochester, New York, en vermindert het de productie van een fabriek voor consumentenfilms in het Chinese Xiamen. In totaal gaan hierdoor 900 banen verloren; het bedrijf schrijft hiervoor naar schatting 153 miljoen dollar aan bijzondere lasten af.
Kodak consolideert de productie van zijn kleurenfotopapier in fabrieken in Colorado en Engeland. Daarnaast sluit het een verwerkingslocatie voor polyesterafval en besteedt het deze taak in de toekomst uit. In juli rapporteerde Kodak voor zijn tweede fiscale kwartaal een verlies van 146 miljoen dollar of 51 cent per aandeel, nadat de vraag naar film en fotopapier onverwacht sterk was gedaald. Tegelijkertijd kondigde het bedrijf de afbouw van 22.500 tot 25.000 banen aan. (tc)
Gast
Ik schrok me rot!!!
Wat was dat nou weer???
Groeten
Martin
MirkoBoeddecker
Lothar,
Kodak heeft ongeveer een jaar geleden besloten om 27.000 banen te schrappen.
Nu volgt de uitvoering van dit plan tot 2007.
Wat Kodak doet, is niet "analoog afbouwen", maar de productiecapaciteit aanpassen aan de krimpende vraag, zodat ze achteraf niet zoals Forte, Ilford of Agfa met een enorme berg vaste kosten blijven zitten en naar de curator moeten strompelen, omdat ze de structuuraanpassing simpelweg "met beide ogen dicht" hebben verslapen.
Het stopzetten van het fotopapier is ook zo'n zakelijke beslissing. Gelatine, zilver, drager, alles is de afgelopen jaren met ca. 200-500% in prijs gestegen, maar de enorme concurrentiedruk en het zeer hoge prijsbewustzijn van de fotografen hebben het onmogelijk gemaakt om deze prijsstijgingen door te berekenen aan de klant. Het is altijd degene die het goedkoopst is die de omzet haalt.
Voor ons geldt precies hetzelfde – elke prijsverhoging van de fabrikanten kunnen we, als het al lukt, slechts in kleine mate doorberekenen aan de klanten, omdat iedereen om ons heen zo hard mogelijk dumpt.
Het gevolg is dat inmiddels ongeveer de helft van de producten in de catalogus zonder winst wordt doorverkocht en onze winstmarge elke maand kleiner wordt.
We kunnen ons dat nog wel veroorloven, in de hoop op betere tijden en omdat we nog een andere helft hebben waar we wel aan verdienen.
Een bedrijf als Kodak kan zich dat echter niet veroorloven. Zij staan onder winstdruk en worden gecontroleerd. Als een hele bedrijfsdivisie (zoals fotopapier) jarenlang geen winst oplevert, wordt die afgestoten, punt uit.
Groeten,
Mirko
Gast
Dat is nu echt niets nieuws en het is algemeen bekend dat een bedrijf als Kodak winstgericht moet werken. Op het gebied van fotopapier heeft Kodak in Europa nooit echt voet aan de grond kunnen krijgen. Ook hun eigen D-SLR wordt niet meer geproduceerd, daarom gaat Kodak in de toekomst meer investeren in printers en materialen en hun marktaandeel in de productie van CCD- en CMOS-sensoren verder uitbreiden. Chemie en film zullen zeker nog een tijdje blijven bestaan. Als deze ook verdwijnen, heb je nog steeds de mogelijkheid om de producten van Fuji, Agfa of Ilford te gebruiken en op het gebied van papier komen bij de genoemde bedrijven nog Forte, Foma en Kentmere bij. De analoge fotografie is momenteel nog zeer goed vertegenwoordigd en in het digitale laboratorium wordt steeds meer vooruitgang geboekt. Gisteren had ik een A3-foto in mijn hand en moest ik raden hoe de foto tot stand was gekomen. Ik gokte op barietpapier en een MF-opname. In werkelijkheid was het een EOS 1D en de afdruk met de nieuwe K-inkt op een 300 g drager. Alleen in een directe vergelijking waren er verschillen te zien. Als je, zoals ik, alleen van fotografie leeft, zie ik geen reden om in paniek te raken. Of het nu analoog of digitaal is, kan iedereen voor zichzelf beslissen en ze vullen elkaar uitstekend aan.
Met vriendelijke groeten
pan
Gast
Zeg eens,
wat zou je missen als Kodak niet meer zou leveren? Voor mij komen PlusX en TriX in aanmerking; deze twee films hebben eigenschappen die geen enkele andere fabrikant die ik ken biedt.
Alle andere Kodak-producten vind ik vervangbaar. Misschien kun je aangeven wat je precies zou missen, dan kunnen we samen eens nadenken over wat daar een goed alternatief voor zou kunnen zijn.
Niemand is er blij mee, vooral omdat Kodak, en dat zeg ik heel openlijk, (constante) topkwaliteit levert die slechts door enkele concurrenten op precies dezelfde manier wordt geëvenaard.
Het is echter zeker geen ramp om in plaats van Kodak een ander bedrijf te kiezen.
Misschien wachten we ook eerst even af; Kodak biedt immers ook nog smalfilm aan, wat zeker geen massamarkt is.
Roland
Gast
Hallo Roland,
Ik mis Kodak persoonlijk niet, aangezien ik al lang geen Kodak-films of -papier meer heb verwerkt. Ik wilde gewoon, niet meer en niet minder, wat informatie delen.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die met Kodak werken en er volledig achter staan.
Nog even iets over "pan". Ik werk en leef ook van de fotografie, maar toch is er een verschil of ik puur digitaal werk of analoog op film en barytpapier. Ik weet, en ik ervaar het dagelijks, hoe de vooruitgang en de kwaliteit op het gebied van digitale beeldregistratie, -bewerking en -uitvoer vordert. Op veel gebieden is het geweldig, maar ik persoonlijk, geld verdienen of niet, zal het ten zeerste betreuren als ik geen rol- en vlakfilms, barietpapier enz. meer zou kunnen krijgen, want dan gaat ook een stukje werkstijl, -houding en werk-, ja wereldbeeld en de omgang daarmee, met de wereld, verloren!
Waarschijnlijk zal niet iedereen dit (kunnen) begrijpen, maar zo is het helaas. "De weg is het doel" – deze uitspraak meen ik volkomen serieus en voor mij is het meer dan alleen een slim, er zo uitgestort gezegde.
Overigens werk ik als freelancer al vele jaren ook met digitale apparatuur, camera's, scanners, Macs en dergelijke. Ja, zelfs mijn broodwinning – grafische ontwerpen, dus het verdienen van geld in de grafische sector – ontstaat tegenwoordig voornamelijk met een Wacom-tablet en in die zin direct, digitaal op de Mac, zonder penselen, potloden, papier, canvas en dergelijke. De werken zien pas echt papier als ze als kaart of poster in de drukkerij worden afgedrukt. Dus in dat opzicht zou ik de digitale wereld kunnen toejuichen, want het bespaart me werk, geld en materiaal; – maar ik juich niet, want door deze digitale werkwijze gaat er iets verloren dat je noch duidelijk met woorden kunt beschrijven, noch met geld kunt opwegen.
Dit is mijn heel persoonlijke mening, maar ik wil hier nu zeker geen 'ideologische' discussies ontketenen.
Tot zover, hartelijke groeten
Lo
Gast
Hallo!
Ik zou vooral de Kodak Portra 800 missen, want volgens verschillende winkeliers is er geen alternatief voor.
Groeten
Konsi
Gast
Kodak stopt ALLEEN MET DE PAPIERPRODUCTIE.
Hierover een bericht dat ik in een andere context heb geschreven, maar dat het probleem wel duidelijk maakt:
http://www.fotoimpex.de/forum/index.php?sh...findpost&p=4458
Mirko
PS: dit is trouwens nieuw op het forum; jullie kunnen nu een link rechtstreeks naar een bericht kopiëren