Gast
Ik ben zeer tevreden over de resultaten met Fompan 200 (35 mm) in X-TOL (basis tot 1:2) bij 100 en 200 ASA, maar bij een hogere gevoeligheid (400 ASA) lopen de schaduwen genadeloos dicht.
Met welke zeer evenwichtige ontwikkelaar zou ik hier een betere schaduwweergave kunnen bereiken?
Groeten
Elmar
Gast
Hoi Elmar,
Toelopende schaduwen betekenen niet dat de details op het negatief minder worden.
- Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze zelfs met ISO 400 hooguit de helft van de gevoeligheid halen; dat is ook mijn indruk. Met ISO 200 heb ik helaas geen ervaring.
- Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is een 2-bad, bijvoorbeeld Emofin, maar ik vrees dat je met de schaduwdetails snel onder de sensibilisatiedrempel komt. En als er niets is, kun je ontwikkelen tot je erbij neervalt. Dat is bij elke push-poging het geval. Daarom testen de meeste mensen (die deze moeite doen) ook niet op middengrijs, maar op zone 1, dus sluier +,1log D. Met andere woorden: vanaf wanneer gebeurt er überhaupt iets.
Alle compensatieontwikkelingen halen de schaduwen niet naar voren, maar dempen de hoge lichten.
Als je schaduwdetail wilt, heb je gewoon echte gevoeligheid of meer licht nodig.
Groeten
Martin
MehmetCati
Hoi Elmar!
Daarom heb ik een tijdje geleden de Fomadon LQN-ontwikkelaar aangeschaft.
(Staat ook beschreven in de FOTOIMPEX-catalogus)
Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om hem uit te proberen, omdat ik momenteel aan het experimenteren ben met Lucky- en Classic-films in allerlei verschillende ontwikkelaars.
Volgens de catalogus zou de LQN er echter veelbelovend uitzien:
(...) en een Foma 400 op 400 krijgen (...) Volledige gevoeligheid bij normaal motiefcontrast en mooie grijstinten (...)
enz.
Misschien wel een experiment waard!
Groeten
Mehmet
Gast
Hallo Elmar
Ik werk ook met de 200. Ik voer de belichting uit op 125 ISO/DIN.
Daarna gaat hij 8 minuten in RODINAL 1:50 en krijg ik precies de look die ik wil.
Zichtbare korrel – maar toch geen korrelwoestijn zoals bijvoorbeeld bij de HP5. Mooie schaduwen en lichten.
Let op: de Fomapan 200 levert geen echte 200 op!
Groeten,
Martin
Gast
Hallo Elmar,
De Foma 400 is inmiddels een van mijn standaardfilms geworden. In ADX A+B komt hij heel mooi toonrijk uit de bus met goed uitgewerkte schaduwen. Als je hem redelijk nauwkeurig belicht (ik gebruik de Lunasix met een voorzet van 15° en 7°), klopt dat wel met de 400 ASA. Bij grotere objectmetingen zou ik echter ook naar 200-250 ASA gaan.
Groeten
ThomasN
Gast
Ik werk ook regelmatig met Fomapan 100 en T200 en ontwikkel ze meestal in Fomadon LQN, maar die is beter geschikt voor de 100 (klassieke emulsie) dan voor de T200 (T-kristalfilm). De standaardontwikkelaar voor de T200 is, voor zover ik weet, Fomadon Excel, een exacte kopie van Xtol.
Je moet het pushen van Foma-films vergeten. Ze zijn geoptimaliseerd om met een fijne korrel en robuust te zijn, en daarom gebruik ik ze graag. Daarvoor halen ze de opgegeven gevoeligheid alleen in de referentieontwikkelaar (en ook vrij goed in ATM 49 (verdunning 1+2, 13 minuten bij 20 graden), maar met minder contrast dan in LQN), en daarboven gaan ze niet, zonder dat de schaduwen in elkaar overlopen. Ik heb twee keer een Fomapan 400 op 1600 ASA gepusht. Het lukte wel, maar de schaduwen en de middentonen hebben er behoorlijk onder geleden, en bij Ilford of Fuji gaat het veel beter. Een manier om meer uit de films te halen dan ze eigenlijk geven, is LQN op 30 graden te gebruiken. De emulsie kan dat prima aan, de negatieven worden dicht en steil.
Hoewel je Foma-films niet kunt pushen, zijn ze naar mijn ervaring verder erg robuust. Dat wil zeggen: ik heb zelfs uit extreem over- of onderbelichte (maar normaal ontwikkelde) negatieven nog goed gedetailleerde afdrukken gekregen.
Fomadon LQN is een vrij gewone filmontwikkelaar op basis van fenidon en hydrochinon, die ook is aangepast aan Fomapan 100 en 400 (niet aan 200, die zoals gezegd een T-kristalfilm is), maar ook heel goed werkt bij andere films. Ik heb hem ook gebruikt voor Ilford FP 4 en FP5 en Efke-films (let op: 7 min bij 20 graden volgens de FOTOIMPEX-tabel voor Efke 50 is te lang!). Volledige benutting van de gevoeligheid en mooi gedetailleerd, maar niet met een fijne korrel.
Groeten
Samuli