Gast
Jestem bardzo zadowolony z efektów uzyskanych przy użyciu filmu Fompan 200 (format 35 mm) w wywoływaczu X-TOL (rozcieńczenie podstawowe do 1:2) przy czułości 100 i 200 ASA, jednak przy wyższej czułości (400 ASA) cienie ulegają bezlitosnemu zatarciu.
Jakiego wywoływacza o bardzo wyrównującym działaniu mógłbym użyć, aby uzyskać lepsze odwzorowanie cieni?
Pozdrawiam
Elmar
Gast
Cześć Elmar,
Zbieżne cienie nie oznaczają przecież utraty szczegółów na negatywie.
– Słyszałem już od kilku osób, że nawet przy czułości 400 osiągają co najwyżej połowę czułości, i ja też mam takie wrażenie. Niestety nie mam doświadczenia z czułością 200.
-Przychodzi mi do głowy tylko dwukrokowy proces wywoływania, np. Emofin, obawiam się jednak, że szczegóły w cieniach szybko spadną poniżej progu czułości. A jeśli nic z tego nie wyjdzie, możesz wywoływać, aż lekarz przyjdzie. Tak jest w przypadku każdej próby push-procesu. Dlatego większość osób (które podejmują ten wysiłek) nie testuje na średniej szarości, ale na strefie 1, czyli zasłonie +1 log D. Innymi słowy, od kiedy w ogóle coś się dzieje.
Wszelkie wywoływanie kompensacyjne nie podnosi cieni, ale tłumi światła.
Jeśli chcesz uzyskać rysunek cieni, potrzebujesz po prostu prawdziwej czułości lub więcej światła.
Pozdrawiam
Martin
MehmetCati
Cześć, Elmar!
Dlatego jakiś czas temu kupiłem wywoływacz Fomadon LQN.
(Jest on również opisany w katalogu FOTOIMPEX)
Niestety nie miałem jeszcze okazji go wypróbować, ponieważ obecnie eksperymentuję z filmami Lucky i Classic w różnych wywoływaczach.
Według katalogu LQN wydaje się jednak bardzo obiecujący:
(...) i uzyskanie Foma 400 na 400 (...) Pełna czułość przy normalnym kontraście motywu i ładnym rysunku szarości (...)
itp.
Być może warto byłoby to wypróbować!
Pozdrawiam
Mehmet
Gast
Cześć Elmar,
Ja też pracuję z filmem 200. Jednak wykonuję naświetlanie przy czułości 125 ISO/DIN.
Potem wywołuję go przez 8 minut w RODINALU 1:50 i uzyskuję dokładnie taki efekt, jakiego oczekuję.